e-news.cz - kurzy
Reklama

Do Česka přichází trend D2C: firmy obchází prostředníky a loví zákazníky na přímo

13.09.2022, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Do Česka přichází trend D2C: firmy obchází prostředníky a loví zákazníky na přímo

Co spojuje nápojáře Kofolu, pivovar Svijany, slovenské pálenky, bezpečnostní firmu Jablotron, nebo tradiční dorty Marlenka? Ti všichni naskočili na vlnu „direct to consumer”, tedy obchodní model, který jde za zákazníky na přímo díky vlastnímu e-shopu. 

„Tento fenomén do Česka naplno vstoupil v covidovém období. Velké firmy hledaly kvůli zavřeným obchodům cestu k zákazníkům. Ve srovnání s přeprodejci, jakou jsou klasické supermarkety nebo jiné specializované obchody nabízející více značek, mají tak prodejci své produkty plně pod kontrolou. Lépe si tím budují vztah se zákazníkem, znají jeho profil, potřeby a nákupní chování,” vysvětluje rostoucí poptávku po vlastních e-shopech u již velkých a zaběhlých značek, které dříve spoléhaly výhradně na kamenné prodejny Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet, která aktuálně spravuje více než 30 tisíc e-shopů malých a středně velkých podnikatelů, ke kterým se již přidalo více než několik desítek velkých značek v rámci Shoptet Premium. 

Trend zkráceně známý jako D2C, kdy se výrobci snaží oslovit zákazníky napřímo přišel v zahraničí s rozmachem sociálních sítí v roce 2016. Tehdy přišla sociální síť Instagram se Stories, tedy příspěvky, které po 24 hodinách samy zmizely. Zároveň v témže roce Unilever koupil za jednu miliardu dolarů společnost Dollar Shave Club. Ta vznikla jako startup zasílající vybavení na holení poštou v měsíčních intervalech. Z průzkumů se ukázalo, že služby společnosti využívají jiní zákazníci než ti, tradičně chodící do drogerií. 

V tuzemsku tak postupně přibývá firem, které jdou obdobnou cestou jakou ty americké, respektive zahraniční. „Dle mého názoru se jedná se o standardní servis vůči našim zákazníkům a fanouškům. V současné době a z velké části i díky Covidu se mnoho lidí naučilo více nakupovat online, a to byl pro nás jasný signál k založení i našeho vlastního e-shopu,” odpovídá marketing manažer Pivovaru Svijany Michal Matys s tím, že všechna piva prodaná online jsou čerstvá, stáčí se totiž vždy na konkrétní objednávku. Podle něj je to způsob, jak oslovit ještě více zákazníků, fanoušků a nových potenciálních kupujících. 

„Cílem je dostat mezi lidi všechna naše piva, protože ne všechna jsou dostupná v klasických obchodech s nápoji. Stáčíme jako jediný český pivovar do plechovek živé, nepasterované pivo. Mimo piva nabízíme velké množství produktů od zbrusu nového designového půllitru, přes cyklo oblečení, až po vouchery na pivní lázně.  Naše plány jsou stát se jedním z největších hráčů mezi pivovary v online nakupování, tedy skrze e-shop,” dodává Matys. Na přímý prodej bez nutnosti prostředníka začala nejnověji spoléhat i oblíbená Marlenka.

„Je to jedna z dalších cest, jak být našim zákazníkům blíže, proto jsme svůj vlastní e-shop také spustili. Cílem je vykrýt mezeru v oblasti e-commerce a poskytnout zákazníkům komfort objednávání našich produktů z domova. Výhodou je nejen objednání za atraktivní ceny, ale také jedinečná příležitost vybírat si z kompletního sortimentu Marlenky. Tu zákazník nikde jinde nemá. Cílíme na dvě skupiny – jak B2C, tak B2B,”přibližuje za Marlenku její marketing manager Vojtěch Halamíček. 

Podle Samuela Huby jen v Česku spustí během letošního roku svůj vlastní e-shop několik dalších velkých firem a značek z řad tradičních výrobců. „Velké firmy a výrobci často přesně neví, co retailoví obchodníci s jejich značkami dělají, jak se o ně starají. Přímý prodej jim umožňuje příběh značek lépe uchopit a lépe se o ně starat,” dodává ředitel Shoptetu. 

Foto: Pixabay

Zdroj: DFMG


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Poslední šance pro Ukrajinu: Zbaví se konečně oligarchů?

11.08.2025, Autor: Josef Neštický

Nová studie Světové banky a Chicagské univerzity varuje, že pokud země po válce chce prosperovat, musí razantně rozbít starý obchodní řád, který již desítky let brzdí její rozvoj. Dokáže se ale vymanit z vlivu oligarchů a neefektivních státních kolosů, nebo zůstane uvězněna v minulosti?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Daňhel: Evropská unie nezvládá americký tlak

07.08.2025, Autor: Jaroslav Daňhel

Vedení Evropské komisi evidentně nezvládá vnější tlaky americké administrativy, ani vnitřní požadavky na změnu fungování EU. Původní cíl a smysl evropské integrace se poněkud zvrtnul a zcela se obrací naruby. Namísto pokračování v úsilí o zvyšování životní úrovně obyvatel dokonce hrozí v krátké době její výrazný propad.

Proč na všechno nadáváme: Paradox spokojenosti

06.08.2025, Autor: Marek Hájek

Žijeme v době, kdy máme více než kdy dřív stabilní práci, rostoucí mzdy, technologie na dosah ruky. Přesto si neustále stěžujeme na politiku, ceny nebo třeba sousedy. Proč je tomu tak, když podle průzkumů tři čtvrtiny z nás jsou se svým životem spokojeny?

Dobré a zábavné: Jak Duolingo dobývá svět jazyků zdarma

05.08.2025, Autor: Laura Šuleková

Představte si, že se učíte nový jazyk během cesty do práce, a ještě vás to baví. Duolingo, aplikace s ikonickou zelenou sovou, se stalo každodenním zvykem pro miliony lidí po celém světě včetně více než milionu Čechů. Jak se jim podařilo proměnit učení v hru?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Učitelé versus rodiče: Kdo dnes vychovává naše děti?

05.08.2025, Autor: red

Kdo má hlavní slovo ve výchově dětí, rodiče, nebo učitelé? V Česku se stále více mluví o napětí mezi těmito dvěma klíčovými pilíři vzdělávání a vývoje dětí. Zatímco rodiče čelí ekonomickým tlakům a očekávají od škol individuální přístup, učitelé se potýkají s rostoucím stresem a ztrátou autority.

Před 30 lety výplata stačila: Dnes je nájem luxusem

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

Před třemi desetiletími jste za průměrnou výplatu zvládli uživit rodinu, zaplatit bydlení a ještě si něco odložit. Dnes se mnozí Češi potýkají s tím, že ani na základní potřeby, jako je nájem, jejich příjem nestačí. Co se změnilo?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Tesla pod palbou: Je Autopilot hrozbou, nebo budoucností?

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

V srpnu otřásl světem technologií verdikt floridského soudu, který shledal Teslu částečně vinnou za smrtelnou nehodu z roku 2019, při níž sehrál klíčovou roli systém Autopilot. Je to první takové rozhodnutí, které může změnit pravidla hry pro autonomní řízení. Co to znamená pro budoucnost Tesly a bezpečnost na silnicích?

Brexit versus Trumpova cla: Zvítězila Británie nad EU?

04.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Donald Trump v červenci uzavřel obchodní dohodu s EU, zastánci brexitu jásali. Británie si vyjednala nižší clo na americkém trhu než Evropská unie – 10 % oproti 15 %. Je to ale skutečně důvod k oslavám?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama