Apogeo
Reklama

CETA: Teorie trhu s „šunkami“, aneb Lemon Market theory a jak s ekonomikou mává informační asymetrie

28.06.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
CETA: Teorie trhu s „šunkami“, aneb Lemon Market theory a jak s ekonomikou mává informační asymetrie

Prověřujete si důkladně ojeté vozidlo či nemovitost, než si jej koupíte? A stalo se vám někdy, že jste zakoupili auto či nemovitost a kvalita neodpovídala tomu, co bylo prodávajícím slibováno? Pak nejste sami a narazili jste na problém asymetrických informací známým jako Lemon market theory, do češtiny lze přeložit jako teorie ojetých “šunek”.

Teorie “šunek” je koncept, který byl poprvé představen v roce 1970 americkým ekonomem Georgem Akerlofem ve článku „The Market for ‚Lemons‘: Quality Uncertainty and the Market Mechanism“ (Trh s „šunkami“: Nejistota kvality a mechanismus trhu). Tato teorie popisuje problém informační asymetrie mezi prodávajícím a kupujícím, který velmi často vede k tržním neefektivitám.

Podle této teorie se trh chová podobně jako trh s použitými automobily, kde existuje problém s kvalitou vozidel, který ztěžuje rozhodování kupujícím. V tomto případě je prodávající vždy lépe informován o skutečné kvalitě vozidla než kupující. Prodávající tak může mít větší motivaci prodávat vozidla nízké kvality za vyšší cenu, přičemž pro kupujícího je těžké odhalit skutečnou hodnotu vozidla.

Důsledkem asymetrické informace na trhu je, že kupující budou nejistí a budou očekávat nižší kvalitu produktu. To vede k tomu, že na trhu převládá nízká kvalita a nižší ceny, zatímco vysoká kvalita se stahuje z trhu. Tento jev může mít za následek snížení celkového množství obchodů a v konečném důsledku zhoršení efektivity trhu.

Aby byl tento problém řešen, je třeba snížit informační asymetrii mezi prodávajícím a kupujícím. Jedním z možných řešení je zavedení nezávislé certifikace nebo záruky kvality, která by kupujícímu poskytla jistotu o kvalitě produktu. Tím by se mohla obnovit důvěra na trhu a zvýšilo by se množství a efektivita transakcí.

Teorie citronového trhu přinesla důležité poznatky do oblasti ekonomie a vysvětluje mechanismy, které se uplatňují na trzích s nejistou kvalitou produktů. Pomohla také otevřít diskuzi o ochraně spotřebitelů a roli vlády při regulaci trhů. Nejběžnějším příkladem lemon market theory je právě trh s ojetými vozy. Ovšem problém asymetrie informací vzniká i v mnoha jiných odvětvích. 

Trh s pojištěním

V oblasti pojištění dochází také k problému asymetrické informace. Například u zdravotního pojištění může osoba, která si žádá o pojištění, mít lepší informace o svém zdravotním stavu než pojišťovna. Tím může být narušena rovnováha na trhu, kdy zdravé jedince znevýhodňuje větší riziko zdravotních problémů u jiných osob. Respektive neefektivita se projevuje ve stejné ceně pojištění pro zdravé osoby i pro osoby s vysokým rizikem zdravotních problémů.

Trh s elektronikou

V případě elektroniky může existovat rozdíl mezi deklarovanými a skutečnými vlastnostmi výrobků. Prodávající může nadhodnotit kvalitu a funkčnost elektronického zařízení, zatímco kupující nemusí mít dostatečné znalosti a informace, aby dokázal rozlišit mezi různými modely nebo zjistil, zda je produkt skutečně v souladu s reklamou.

Trh s nemovitostmi

Při prodeji nemovitostí rovněž nastává problém asymetrických informací. Prodávající může být lépe informován o skrytých vadách nemovitosti, jako je například strukturální poškození, zatímco kupující nemusí mít dostatečné znalosti nebo možnosti provést důkladnou prohlídku nemovitosti. To může vést k tomu, že kupující dostane nemovitost nižší kvality, než si myslel, a to za vyšší cenu.

Trh s potravinami

V potravinářském průmyslu může docházet ke klamání spotřebitelů ohledně kvality a složení potravin. Prodávající může záměrně překrucovat informace nebo používat nepoctivé praktiky, jako je maskování špatných surovin nebo falešné reklamy na výživové hodnoty. Kupující nemusí mít dostatečné prostředky ani odborné znalosti k tomu, aby posoudil skutečnou kvalitu a bezpečnost potravin.

Trh s finančními produkty 

V oblasti finančních služeb a produktů může docházet k asymetrické informaci týkající se rizika a výnosnosti. Například, při investování do akcií nebo fondů může být investorovi prezentována zkreslená informace o historických výnosech nebo rizikovosti produktu. Kupující může být také nedostatečně informován o skrytých poplatcích a provizích spojených s investicí.

Tyto příklady ukazují, že Lemon Market theory se vyskytuje v různých odvětvích a má vliv prakticky na všechny z nás. A ruku na srdce, kdo z nás se s tímto problémem nesetkal? 

Jana Přibylová, analytička Liberálního institutu

Foto: Pixabay

Zdroj: CETA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Daňhel: Poznámka k aktuálnímu tématu: predátorské časopisy

14.05.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s aktuálně propíranou otázkou, zda mohou být za vědce považováni autoři, kteří publikovali v tzv. „predátorských“ časopisech, se zřejmě již trochu zapomnělo na atmosféru, která panovala na začátku nového milénia.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

CETA: Mýtus o vyčerpání zdrojů se v roce 2024 opět vzdaluje

10.05.2024, Autor: red

Nejnovější vydání Simon Abundance Indexu 2024 odhaluje, jak globální zdroje rostou rychleji než populace, což vyvrací běžné obavy z vyčerpání přírodních zdrojů v důsledku demografického růstu. To, že žijeme v době největší hojnosti, je přitom pouze důsledkem jednoduchých tržních principů.

Schmarcz: Německo se stalo motorem české prosperity po vstupu do EU. Stane se také naším hrobařem?

06.05.2024, Autor: Martin Schmarcz

Do Evropské unie jsme vstoupili před dvaceti lety. S trochou nadsázky však můžeme říci, že jsme vstoupili do Německa. Obě země jsou silně hospodářsky provázané, česká ekonomika doslova dýchá s tou německou. Když prosperuje, bohatství se přelévá i k nám, když stagnuje, spíše dříve než později se to negativně projeví i u nás.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Smrčka: U Pekingu se bojuje o Pensylvánii

23.04.2024, Autor: red

Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.

Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji. Riziko snadného odchodu klientů ale pokles sazeb brzdí

22.04.2024, Autor: Z blogosféry

Banky zlevňují hypoteční úvěry hodně pozvolna. Prudký pokles úrokových sazeb by mohl vyvolat spirálu refinancování i běžících fixací nebo tlak na banky, aby sazby v průběhu fixace snižovaly. Mírný poplatek za předčasné splacení totiž dává klientům více volnosti, banky ale riziko jejich odchodu nutně musí zohlednit v cenotvorbě.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama