Aktuálně:
e-news.cz - kurzy
Reklama

Cenová válka v Číně: Automobilky na pokraji krachu?

08.10.2025, Autor: Marek Hájek

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Cenová válka v Číně: Automobilky na pokraji krachu?

V Číně se automobilový průmysl proměnil v arénu, kde se bojuje o každého zákazníka snižováním cen. Tato cenová válka, která letos eskaluje, ohrožuje zisky velkých hráčů jako BYD a vede k riziku bankrotů menších firem. Pro nás v Evropě to znamená levnější elektromobily, ale i tlak na místní trh – pojďme se podívat, co se děje.

Jak se cenová válka rozhořela

Čínský automobilový sektor čelí situaci, kdy výrobní kapacity výrazně převyšují domácí poptávku. Čínské firmy v roce 2024 vyrobily více než 31 milionů vozidel, z toho 13 milionů tvořila nová energetická vozidla (NEV) – elektromobily a plug-in hybridy. Tento přetlak nutí automobilky snižovat ceny, aby se zbavily zásob. Od roku 2010, kdy čínská vláda začala podporovat intenzivní elektromobilitu, vznikly stovky nových značek. Masivní dotace vedly k politice „množství vítězí nad kvalitou“. Výsledek? Například BYD, dominantní hráč na trhu NEV, nabízí slevy až 35 procent. Jejich nejlevnější model Seagull stojí v Číně přepočtem necelých 170 000 korun. Je to udržitelné?

Cenová válka není jen o slevách. Je to intenzivní soutěž, kdy se výrobci bijí o tržní podíly, často na úkor zisků. Pro spotřebitele to krátkodobě znamená výhodnější ceny, ale pro firmy riziko finanční nestability. Dokonce se objevují neetické praktiky, jako registrace neprodaných vozů jako „prodaných“, aby se nafoukly statistiky, což vláda nyní kontroluje.

Kdo přežije, kdo padne?

Dnes je situace dramatická. Segment NEV roste raketově – v roce 2024 dosáhl meziroční nárůst prodejů 41,6 procenta, s 10,97 miliony prodaných kusů, což tvoří přes 47,9 procenta celkového trhu v Číně. V první polovině roku 2025 se prodalo 6,937 milionu elektrifikovaných vozidel. Čína tak drží více než 50 procent globálního podílu na elektromobilech.

BYD zůstává králem, i když v září 2025 prodal 396 tisíc NEV – tedy méně než v předchozím roce. Ve druhém čtvrtletí 2025 klesl čistý zisk o 30 procent na 6,4 miliardy jüanů kvůli nižším cenám a vyšším marketingovým výdajům. 

Tesla se brání: ve třetím čtvrtletí roku 2025 dodala 497 099 vozidel, což je nárůst o 7,4 procenta, ale celkově za BYD zaostává. Menší značky jako Geely nebo Xpeng jsou pod tlakem, a odborníci předpokládají konsolidaci mezi lety 2025 a 2027 – z více než stovky značek přežije jen hrstka.

Čínská vláda reaguje. Svolává výrobce, prosazuje samoregulaci a bojuje proti destruktivním praktikám. Export roste, což vede k zavádění cel v zahraničí – pro nás v Evropě to znamená levnější dovoz, ale i hrozbu pro místní prodejce.

Dopady pro Česko: Levnější auta, ale s háčkem

Co to znamená pro nás? České firmy, které dodávají součástky čínským automobilkám, čelí nestabilitě kontraktů. Laciné čínské elektromobily na trhu EU tlačí ceny dolů, ohrožují evropské importéry a prodejce v ČR. Sociálně hrozí úbytek pracovních míst v subdodavatelských odvětvích, zatímco technologicky nás nutí k rychlejším inovacím – elektromobily se zároveň stávají dostupnější pro širší vrstvy společnosti.

Konsolidace nebo chaos?

V příštích letech očekáváme pokračování slev, ale s mírnější intenzitou díky regulačním zásahům. Konsolidace eliminuje slabé. Zůstanou giganti jako BYD, Tesla, Geely a Xpeng. Pro Česko to může znamenat levnější vozy, ale i nutnost posílit evropskou konkurenceschopnost. Pokud se poptávka nevyrovná nabídce, hrozí krachy – ale zároveň by to mohlo urychlit přechod k zelené mobilitě. 

Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT

Autor: Marek Hájek

Zdroj info: byd.com, Bloomberg 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Cenová válka v Číně: Automobilky na pokraji krachu?

08.10.2025, Autor: Marek Hájek

V Číně se automobilový průmysl proměnil v arénu, kde se bojuje o každého zákazníka snižováním cen. Tato cenová válka, která letos eskaluje, ohrožuje zisky velkých hráčů jako BYD a vede k riziku bankrotů menších firem. Pro nás v Evropě to znamená levnější elektromobily, ale i tlak na místní trh – pojďme se podívat, co se děje.

Nostalgie po jistotě: Proč starší říkají „za komunismu bylo líp“?

08.10.2025, Autor: Marek Hájek

V rodinných rozhovorech nebo na sociálních sítích se objevuje fráze, která mladší generace přivádí v úžas: „Za komunismu bylo líp.“ Tento názor, který sdílí především lidé nad padesátkou, není voláním po totalitě, ale odrazem lidské paměti a emocí. Psychologie nám pomáhá pochopit, proč minulost vypadá v růžovějším světle než současnost – a proč je důležité to neodsuzovat, ale vysvětlit.

e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Krize důvěryhodnosti EU na západním Balkáně

08.10.2025, Autor: Josef Neštický

Evropská unie slibuje západnímu Balkánu světlo na konci tunelu v podobě členství, ale pro mnohé země se to stává jen iluzí. Podle průzkumů z jara 2025 klesá důvěra v EU v regionu, zejména v Srbsku, kde Unii věří pouze 37 procent obyvatel. Tato krize ohrožuje nejen stabilitu Balkánu, ale i zájmy českých firem a občanů, kteří vidí v regionu strategický trh i bezpečnostní výzvu.

Schmarcz: Nová vláda bude ekonomickým kočkopsem… Co nás od ní čeká?

07.10.2025, Autor: Martin Schmarcz

Volby rozhodly o změně. Pokud skutečně povládne hnutí ANO za pomoci SPD a Motoristů, čeká nás tak trochu oříšek. Alespoň co se týká klasického hodnocení pravicovosti a levicovosti kabinetů. Zde totiž dostaneme všechno tak nějak v jednom balíčku. Tato sestava bude hodně široce rozkročená. Tím se zřejmě naplnění to, čemu Andrej Babiš říká „catch all party“. A my ostatní prostě „kočkopes“. Bude asi dost těžké na toto uskupení vztáhnout nějaká ekonomická měřítka.

Tajný spis vyvíjí tlak na Abramoviče

03.10.2025, Autor: Josef Neštický

Uniklé vládní dokumenty a vyšetřování odhalují dlouhodobé vazby ruského oligarchy Romana Abramoviče na Kreml, což zesiluje tlak na uvalení sankcí a právní spory. I dnes tak zůstává jeho majetek zmrazený a pod drobnohledem.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Evropský klimatický plán: Konec dominance?

30.09.2025, Autor: Josef Neštický

Evropská unie dlouho sloužila jako světový strážce klimatu, s ambiciózními cíli, které inspirovaly celý svět. Teď ale čelí realitě: vnitřní spory, ekonomické tlaky a konkurence z Číny ohrožují její vliv. 

Lesy v ohrožení: Obětuje Brusel přírodu průmyslové záchraně?

28.09.2025, Autor: Josef Neštický

Evropská unie slibuje zelenou transformaci, ale kritici obviňují Brusel z toho, že v boji o záchranu průmyslu riskuje budoucnost svých lesů. Podpora spalování dřevní biomasy jako obnovitelného zdroje energie roste, zatímco klíčové opatření proti odlesňování se odkládají. Pro Česko, kde lesy pokrývají třetinu území, to znamená dilema mezi ekonomickým tlakem a ochranou přírody.

Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Mraky nad Německem: Stagnace ohrožuje i nás

27.09.2025, Autor: Josef Neštický

Německá ekonomika, motor Evropy, se v září potýká se stagnací, kde mírný růst HDP o 0,2 procenta nestačí na rozptýlení obav z recese. Kancléř Friedrich Merz slibuje „podzim reforem“, ale podnikatelé i experti zůstávají skeptičtí. Pro Česko, které posílá do Německa třetinu svého vývozu, to znamená méně zakázek a větší tlak na firmy.

Které farmáře by měla EU zachránit?

27.09.2025, Autor: red

Evropská unie stojí před zásadním rozhodnutím, které ovlivní tisíce farmářů: návrh reformy Společné zemědělské politiky (SZP) pro období 2028–2034 přináší výrazné škrty v rozpočtu a slučuje podpory do jediného „mega fondu“. Zatímco velké agropodniky mohou čelit ztrátě stability, malí farmáři by mohli získat prioritu díky vyšším paušálním platbám. Kdo je v tomto boji ten, koho musíme zachránit, aby venkov neupadl do zapomnění?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
Reklama