Apogeo
Reklama

Weby ignorují nová pravidla o cookies, změna je přitom rychlá a jednoduchá

11.02.2022, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Weby ignorují nová pravidla o cookies, změna je přitom rychlá a jednoduchá

Novela zákona o elektronických komunikacích umožňuje od 1. ledna 2022 ukládat cookies pouze s aktivním souhlasem návštěvníků webových stránek a česká legislativa se tak sjednotila s evropským standardem. Měsíc praxe však ukazuje, že česká internetová scéna zůstala novou zákonnou úpravou prakticky nedotčena.

Provozovatelé webů své stránky nepřizpůsobili buď vůbec nebo špatně. Přitom změnu lze udělat velmi rychle a jednoduše.
„Nemusíte nijak složitě pátrat. Stačí v podstatě náhodně načíst stránku třeba velkého obchodníka, státního úřadu nebo banky a skoro určitě narazíte na chyby v nastavení cookies lišty,“ uvedl Jiří Fíla ze společnosti CRS, která se na problematiku cookies zaměřuje. Podle něho má dosavadní nečinnost provozovatelů webů v podstatě tři důvody. Majitelé komerčně zaměřených webů (zejména e shopy) prostě nechtějí přijít o data o chování zákazníků, která jim analytika marketingových cookies poskytuje. A tak raději riskují pokutu (ve výši až čtyři procenta ročního obratu) za nedodržování zákona. Žádnou sankci ovšem podle dostupných informací Úřad na ochranu osobních údajů dosud neudělil. Další příčinu představuje fakt, že administrátoři webů se v nové legislativě neorientují a neví, jak správně souhlasy s používáním cookies nastavit. A konečně třetím důvodem je skutečnost, že řada provozovatelů především menších webů novou legislativu vůbec nezaznamenala.
Weby obvykle zaznamenávají informace o aktivitě svých uživatelů: například které konkrétní stránky si prohlížejí či jak často se vracejí. K tomu slouží soubory cookies, ukládající se do prohlížečů. Novela zákona zavedla právo návštěvníka stránek používání cookies odmítnout. Provozovatel stránky pak nesmí návštěvníka zablokovat, a pokud dotyčný svůj názor nevyjádří, bere se to rovněž jako nesouhlas. Cookies je řada druhů, ty hlavní označujeme jako technické (funkční), které jsou v podstatě nezbytné pro zajištění základních funkcí webu, analytické, které zejména sledují pohyb návštěvníka po vlastním webu a marketingové, které mimo jiné shromažďují informace za účelem přizpůsobení nabízené reklamy (například se často stává, že pokud dnes projdete pár stránek nabízejících obuv, zítra na vás budou skákat reklamy na boty, až si budete číst zprávy).
A právě kolem marketingových cookies se vše točí především. Jedním z dopadů nové legislativy totiž snížení objemu užitečných dat pro společnosti, které pracují s webovou analytikou a personalizovanou reklamou. Což může ve finále zkomplikovat cílení reklam na ty „správné“ potenciální zákazníky a celkově snížit jejich účinnost.
Pro přizpůsobení webu nové legislativě vyvinula společnost CRS řešení „Cookies správně“, které cookies pravidla na webu nastavuje přesně podle zákona, ale zároveň díky propojení více technologií měření v jeden celek a pomáhá provozovateli nadále získávat potřebná analytická data. Nastavení promptně reaguje na případné další změny v digitálním prostředí a cookies jim přizpůsobí. Aplikace se přizpůsobuje i změnám na straně provozovatele webu, například když chce na svých stránkách spustit novou funkcionalitu. S řešením společnosti CRS lze všechny nutné úpravy nastavit online, a to i v různých jazykových verzích.
Provozovatel internetových stránek by měl podle nové legislativy na svých stránkách splnit především tyto podmínky:

  • Uživateli nesmí web dát do prohlížeče žádné cookies (kromě technických), pokud k tomu neudělí souhlas. Tento souhlas nesmí být na uživateli vynucován například tak, že mu bez odkliknutí cookies lišty nepůjde používat web.
  • Uživatel by měl mít možnost rozhodnout se, které kategorie cookies chce zapnout a které vypnout (analytické, marketingové apod.).
  • Pokud uživateli dáváme možnost přijmout jedním klikem všechny cookies, pak mu musíme nabídnout stejně jednoduchou cestu k jejich odmítnutí.
  • Možnost přijetí nesmí být zvýhodněna oproti odmítnutí (např. výrazně jinou barvou tlačítka).
  • Uživatele musíme informovat o tom, jaké služby nebo jaké soubory cookies chce web používat.
  • Lištu cookies by mělo jít vypnout i jinak, než udělením či neudělením souhlasu (tzn. například křížkem nebo tlačítkem „zavřít“).
  • Udělené souhlasy s užíváním cookies musí být provozovatelem webu evidovány a při případné kontrole musí být předloženy.

Pravděpodobně není v kapacitních možnostech Úřadu na ochranu osobních údajů, aby v masívním měřítku kontroloval české webové stránky. Vznikají však i soukromé iniciativy, které se na problematiku GDPR a cookies zaměřují. Rakouská aktivistická organizace None of Your Business skenovala v otázce cookies víc než 10 000 stránek a úřadům v 10 zemích nahlásila 422 pochybení.
Foto: Pixabay
Zdroj: Madison Public Affairs


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Digitální euro na obzoru: ECB chystá revoluci v platbách

28.08.2025, Autor: red

Evropská centrální banka (ECB) se blíží k rozhodujícímu momentu ve vývoji digitálního eura, digitální formy hotovosti, která má doplnit klasické bankovky a mince. V srpnu  finišuje přípravná fáze projektu, jenž slibuje revoluci v platbách, ale zároveň vyvolává otázky o soukromí, bezpečnosti a dopadech na bankovní sektor. Jaké šance a rizika přináší tato novinka pro nás v Česku, i když nejsme členy eurozóny?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Euro versus dolar: Jak stablecoiny pomáhají digitální dominanci dolaru

13.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Christine Lagarde hovoří o „momentu eura,“ má na mysli ambiciózní plán posílit pozici evropské měny v digitálním světě. Jenže stablecoiny navázané na americký dolar, jako Tether či USD Coin, se staly nepřítelem číslo jedna. S tržní kapitalizací přes 240 miliard USD hrozí, že evropské naděje na konkurenci s dolarem zůstanou jen na papíře.

Thomson Reuters na vzestupu díky umělé inteligenci

09.08.2025, Autor: Marek Hájek

Thomson Reuters hlásí za druhé čtvrtletí 2025 tržby 1,79 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst z 1,74 miliardy USD. Klíčovým motorem růstu se stává umělá inteligence, která už tvoří 22 % základní smluvní hodnoty firmy.

Google investuje do vzdělání v oblasti AI miliardu dolarů

08.08.2025, Autor: red

Google oznámil investici jedné miliardy dolarů do vzdělávání v oblasti umělé inteligence na amerických univerzitách. Tento krok slibuje revoluci v přístupu studentů k technologiím, ale zároveň vyvolává otázky o budoucnosti akademické integrity a rovnosti.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Ukrajina je 5. nejdigitálnější zemí světa. ČR až na 59. místě

04.08.2025, Autor: red

Ukrajina se řadí mezi nejdigitálnější země světa, a to i přes probíhající válečný konflikt. Jak je možné, že země pod palbou raket buduje digitální infrastrukturu? Od aplikace Diia, kterou používá přes 21 milionů lidí, až po IT sektor jako pilíř ekonomiky.

Byznys z opravování umělé inteligence

16.07.2025, Autor: Vojtěch Benda

Díky nadšení pro umělou inteligenci mnoho lidí zapomíná, jaká má omezení. Netýká se to jen špatně vypadajících obrázků nebo nepovedených domácích úkolů. Některé firmy spoléhají na AI bez pochopení toho, co je realisticky možné očekávat. Přehnaná důvěra v programy jako ChatGPT se může velmi nevyplatit.

Apple pod tlakem EU: Nová pravidla App Storu mění hru pro vývojáře

06.07.2025, Autor: Jaromír Muchka

Apple mění pravidla svého App Storu v Evropské unii, aby vyhověl přísným antimonopolním nařízením. Nová struktura poplatků a větší volnost pro vývojáře však vyvolávají otázky – je to skutečný krok ke spravedlivější konkurenci, nebo jen další chytrý tah technologického giganta?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Konec vyhledávání, jak jej známe

21.06.2025, Autor: Vojtěch Benda

„Zeptej se ChatuGPT,“ tam, kde dříve byla výzva k použití Googlu, může dnes zaznít tato věta. Lidé se staví k AI různě a mají různá využití pro nový multifunkční nástroj. Někteří jí využívají jako vyhledávač například místo zavedeného Googlu. Ten, možná v reakci na konkurenci, nyní zavedl podobnou funkci přímo na svou úvodní stránku. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama