e-news.cz - kurzy
Reklama

Umělá inteligence v péči o zaměstnance. Budou nás roboti najímat a dávat nám padáka?

03.09.2021, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Umělá inteligence v péči o zaměstnance. Budou nás roboti najímat a dávat nám padáka?

Umělá inteligence (AI) i strojové učení silně ovlivňují i oblast HR.  Využívají se při přijímání zaměstnanců v první selekci uchazečů, při onboardingu, aplikace pomáhají firmám snižovat zátěž administrativy, pomáhají se vzděláváním a zvyšují produktivitu i spokojenost zaměstnanců.
„Technologie zčásti přebírají lidskou práci. HR oddělení získává obrovskou pomoc od chytrých řešení. Roboti samozřejmě nenahradí živé odborníky, ale mohou jim výrazně pomoci, aby firmy fungovaly co nejefektivněji,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.
Umělá inteligence a automatizovaný proces náboru
Technologie dobře fungují například v náboru zaměstnanců. „Automatizace a digitalizace se zapojují do předvýběru i procesu komunikace s potenciálními kandidáty. Předvýběr provádí umělá inteligence podle zadaných parametrů s cílem určit ty, kdo jsou na základě empirických dat nejvhodnější. Roboti pak mohou řešit i přímou komunikaci a odpovídat na dotazy. Poskytnutí správných informací okamžitě a bez dodatečných nákladů, to jsou benefity využití AI při komunikaci s uchazeči o práci. Ti mají často mnoho dotazů a odpovědi potřebují bez dlouhého čekání,“ říká Michal Černý ze společnosti Audiopro.
V dalších krocích jsou samozřejmě nenahraditelné osobní kontakty, které ale také mohou často probíhat pomocí technologií a videokonferencí. Například videokonference Lifesize dokáží pomocí umělé inteligence pomáhat ve vyhodnocování v cloudu uložených záznamů online setkání. HR oddělení tak může mít snadno dostupné informace vyhodnocované na základě charakteristických rysů dle zadaných parametrů.
Chytrý onboarding
Po přijetí zaměstnance je třeba, aby se dobře adaptoval na novou pracovní pozici a přizpůsobil se firemní praxi a kultuře. Pro začlenění nového zaměstnance je umělá inteligence velmi přínosná, protože může opakovat nové informace a pomoci nováčkovi navyknout si na firemní rutinu.
Aplikace umělé inteligence umí pomoci pochopit fungování systému, zodpovědět otázky spojené se mzdami, benefity a propojit s kolegy, kteří s danou věcí pomohou. Díky pomoci AI se zaměstnanci mohou lépe adaptovat na nové pracovní prostředí a rychleji si zvyknout na současné podmínky.
V týmové komunikaci pomohou například chytré kamery Huddly IQ, které dokáží vidět i chápat okolní prostředí a díky zabudovanému neuronovému procesoru na něj v reálném čase reagovat. Průběžně detekuje osoby, které se účastní jednání, a zaostřuje na ně. Ve velkých týmech napříč regiony se nováčkům může hodit funkce, která zobrazuje jména a pozice jednotlivých účastníků meetingů a mohou se tak soustředit na obsah schůzky.
Personalizovaná školení
Systémy propojené s AI mohou také pomoci při výuce a školení zaměstnanců. „Umělá inteligence v budoucnosti může umět posoudit dovednosti konkrétních zaměstnanců a naplánovat jim rozvoj pomocí e-learningových programů, s nimiž budou pracovat na svém rozvoji v tempu, které jim bude vyhovovat,“ říká Jan Dvořák, ředitel Počítačové školy GOPAS.
Technologie AI navíc bude analyzovat data shromážděná z praxe nových zaměstnanců a připravovat podklady pro HR tým. Díky inteligentním algoritmům také doporučí nejlepší strategii, která jim pomůže učit se lépe a rychleji.
Udržení zaměstnanců
V neposlední řadě se umělá inteligence osvědčila jako skvělý pomocník při udržení již přijatých zaměstnanců. Technologie umí rozpoznat známky svědčící o možné nespokojenosti a tendencí k odchodu zaměstnanců z firmy a s předstihem o tom informovat HR tým. Umí posoudit chování zaměstnance a na základě analýzy různých faktorů usuzovat na potencionální problém. 
HR profesionál nebo HRbot?
Chytrá automatizace v HR tedy umí převzít převážnou část rutinní práce. Přesto zde zbývá prostor pro lidský faktor. A lidský přístup je zde naopak nenahraditelný, aby korigoval a vedl práci založenou na technologiích. „Tuto nutnost ukázal i pokus firmy Google se samoučícím se botem, který vyhodnocoval životopisy uchazečů. Ten brzy přestal do dalších kol výběrového řízení pouštět ženy, protože měly statisticky kratší délku pracovní praxe, většinou kvůli rodičovské dovolené. Jako ideální se tedy pro HR jeví spojení silných stránek obou přístupů – rychlost, transparentnost a bezchybnost robota, spolu s city, empatií, zájmem a individuálním přístupem člověka,“ upřesňuje Michal Novák ze společnosti Profesia.
„AI se stala neoddělitelnou součástí HR života v mezinárodních firmách. Je součástí celého procesu – náboru zaměstnanců v podobě chatbotů, automatického čtení CV a podobně i každodenních HR procesů v rámci firmy díky programům umožňujícím samoobslužnost každého zaměstnance v rámci firemních HR úkonu téměř na 100 procent, různým systémům dotazujícím se a monitorujícím spokojenost zaměstnanců a podobně,“ uzavírá Petr Bujalka, manažer náboru Accenture v ČR.
Využití umělé inteligence v HR a jeho reálné dopady bude jedno z tematických okruhů diskutovaných v rámci odborného veletrhu HR days. Ten připravuje Profesia na termín 6. a 7. října do areálu PVA EXPO PRAHA v Letňanech. Souběžně s veletrhy Profesia days a HR days letos proběhne v prostorách výstaviště v Letňanech i konference HR Chytře pořádaná Hospodářskou komorou. Vznikne tak největší HR akce roku pro personalisty a je možné tak navštívit tři akce na jednom místě. Informace o programu HR days průběžně přibývají na stránkách hrdays.cz.
Foto + Zdroj: ASPEN.PR
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Sněmovna schválila zásadní zákon o kyberbezpečnosti. Nové povinnosti se dotknou i solárních elektráren a bateriových úložišť

08.05.2025, Autor: Z blogosféry

Firmy čekají nové požadavky v oblasti kybernetické bezpečnosti. Přijetí nového zákona představuje významný krok v regulaci kyberochrany v České republice. Tento právní předpis implementuje evropskou směrnici NIS 2 a navazuje na Akt o kybernetické bezpečnosti. Jeho cílem je reagovat na rostoucí kybernetické hrozby a zvýšit úroveň ochrany služeb v klíčových sektorech.

Zákon o kybernetické bezpečnosti přináší firmám vysoké náklady i rizika

29.04.2025, Autor: Z blogosféry

Poslanecká sněmovna v pátek schválila nový zákon o kybernetické bezpečnosti, který implementuje evropskou směrnici NIS2 do českého právního řádu. Legislativní novinka, jež by měla nabýt účinnosti v červenci 2025, přináší zásadní změny pro tisíce podniků napříč klíčovými odvětvími.

Z plného potenciálu umělé inteligence těží jen pětina firem

24.04.2025, Autor: Z blogosféry

Skutečné přínosy AI zatím dokáže vytěžit pouze minimum podniků. Podle studie konzultační společnosti McKinsey z března tohoto roku sice používá některý z nástrojů umělé inteligence přes 50 procent světových firem, k přelomovým změnám se ale odhodlá pouze menšina.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Recall: Pomůcka pro zapomínající, nebo obrovské bezpečnostní riziko?

24.04.2025, Autor: Vojtěch Benda

Microsoft se i přes odpor bezpečnostních expertů opět snaží spustit kontroverzní aplikaci Recall, která každých několik sekund fotí obrazovku uživatele. Po řadě výtek bylo provedeno několik zásadních úprav, otázkou zůstává, zda budou stačit, nebo Recall zůstane bezpečnostní noční můrou.

Budoucnost AI v ČR: lokální servery, vyšší bezpečnost, lepší výkon

07.04.2025, Autor: Z blogosféry

Od automatizace v e-commerce přes zrychlené programování až po analýzu právních dokumentů – umělá inteligence (AI) dnes mění český byznys. Ale kde se tyto výpočty reálně odehrávají? Na jaké infrastruktuře běží, kdo ji poskytuje a jaké jsou rozdíly mezi globálním a lokálním řešením?

Kybernetický zákon se dotkne firem, které o tom ani netuší

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Vznikající zákon o kybernetické bezpečnosti se v tuzemsku dotkne odhadem 6 až 10 tisíc subjektů. Řada firem přitom vůbec netuší, že se přísnými podmínkami bude muset řídit. Háček totiž spočívá v tom, že se na ně zákon může vztahovat kvůli jejich vedlejším či doplňkovým aktivitám, nikoliv kvůli jejich hlavní podnikatelské činnosti.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Kybernetickým útokům v poslední době čelila každá čtvrtá firma. Situace se brzy může výrazně zhoršit

31.03.2025, Autor: Z blogosféry

Čerstvou zkušenost s kybernetickými útoky má více než čtvrtina českých firem. Každá osmá dokonce v posledních letech z tohoto důvodu přišla o data. Vyplývá to z průzkumu společnosti eD system. Aktuálně navíc hrozí, že počet zranitelných firem ještě skokově naroste, až 14. října skončí podpora operačního systému Windows 10. Ten stále ještě používá více než 40 % firem.

AI transformuje bankovnictví: jaké změny už u bank vidíme a čekáme? 

19.03.2025, Autor: Z blogosféry

V době, kdy digitální bankovnictví nabírá na síle, stává se umělá inteligence v bankovnictví klíčovým nástrojem pro finanční instituce po celém světě. Není divu: technologie, které stojí za chatboty, analytickými systémy nebo automatizovanými procesy, mění dosavadní pravidla hry a vytvářejí zcela nové možnosti pro banky, zprostředkovatele i samotné klienty.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama