Češi ve středu 9. prosince nakoupili vinternetových obchodech zboží za zhruba jeden a půl miliardy korun, a to převážně v odpoledních hodinách.
Překonali tak loňské denní maximum předvánočních nákupů, které ve-shopech dosáhlo objemu 1,1 miliardy korun.
Vyplývá to z monitoringu objemu online nákupů v reálném čase společnosti Shoptet, největší české e-shopové platformy. Vrcholný nákupní den sezony tak přišel o den dříve než loni. Hlavní důvodem jsou obavy zákazníků o včasné doručení vánočních dárků kvůli přetíženým přepravním službám.
Včerejší rekord vcelkové hodnotě nákupů ve-shopech vjediném dni překonal zhruba o půl miliardy koruniletošní Black Friday. Podle odhadů společnosti Shoptet, jejíž platformu využívá přibližně polovina českých e-shopů, totiž během něj zákazníci utratili ve slevových akcích téměř miliardu korun. Podle analýzy našich dat vreálném čase jsme vrchol předvánočních nákupů zažili již devátého prosince, zatímco vloňském roce to bylo až o den později. Přičítáme to zejména snaze spotřebitelů nakoupitvánoční dárky dříve, aby jim vzhledem k přetíženým dopravcům dorazily včas.
Průměrný nákup za téměř dva tisíce
Data Shoptetuo středečních nákupech ve-shopech také ukazují, že průměrná útrata na jednoho nakupujícího dosahovala zhruba 1900 korun. Tedy velmi podobné výše jako vloňském roce, kdy průměrný nákup stál ještě o stokorunu více. A stejně jako loni, i letos mezi nakupujícími převládaly ženy nad muži, a to přibližně v poměru 6:4. Podíl plateb kartou dosahoval téměř čtyřicet procent, zatímco dobírka jen zhruba dvacet pět procent. Několikanásobné objemy nákupů oproti běžnému stavu budou internetové obchody evidovat ještě do poloviny příštího týdne, který už je pro včasné doručení zboží opravdu hraniční. Denní maxima už ale nebudou dosahovat takové úrovně jako ve středu.
Otevření obchodů e-commerce neoslabí
Údaje o online nákupech před Vánoci, tedy stěžejním období roku pro e-shopy i návazné služby jako logistika, potvrzují letošní rekordní rok pro e-commerce. Vedle stoupající obliby online nakupování obecně letos hrají významnou roli také preventivní opatření proti šíření koronaviru, zejména uzavírání kamenných obchodů. Před Vánoci se do určité míry opakuje situace zjara, kdy lidé zpreventivních důvodů výrazně více nakupují online. A to i vsituaci, kdy jsou již kamenné obchody otevřené. Ani kvůli tomu tedy významnější ochlazení ve-commerce neočekáváme.
MIROSLAV UDAŇ, CEO společnosti Shoptet.
Foto: pixabay.com
Zdroj: Dark Side