Léto obvykle v porovnání s běžnou sezónou přináší pokles online nákupů, lidé odjíždějí na dovolené a řeší jiné věci než nakupování. Souhrnné tržby e-shopů z letošních prázdnin ale ukazují, že letos v řadě segmentů pokles nenastal.
Například u nábytku tržby až do poloviny srpna dokonce průběžně rostly, lidé hodně kupovali například skříně a komody, pohovky či postele. Stejně tak v létě rostl i online prodej hraček a dětského oblečení. Lidé také oproti loňskému létu online více kupovali například poznávací zájezdy. Pokles se tak letos o prázdninách týkal jen vyloženě sezónních segmentů jako dům a zahrada, kde jsou nejvyšší prodeje vždy na jaře. Vyplývá to z analýzy digitální marketingové agentury Advisio, která pravidelně porovnává výsledky prodejů 100 středně velkých e-shopů z několika vybraných sektorů.
Nejen že v řadě segmentů nenastal očekávaný letní pokles online prodejů, ale velký růst vidíme i v meziročním srovnání, a to i přes určité přetrvávající problémy s logistikou a skladovou dostupností. Například v porovnání s předcovidovým rokem 2019 vzrostly tržby e-shopů v segmentu sport či věci pro děti až dvojnásobně, v auto-moto o třetinu. Důvodem může být odložená spotřeba, úspory z covidové doby či určitá euforie po skončení uzavírek. Celkově je ovšem zjevné, že covid výrazně urychlil přesun nákupů do online. Co řada expertů očekávala až za pět let, nastalo už nyní.
Při pohledu na detailní čísla jednotlivých kategorií zboží zaujme, že například v kategorii sport se staly letos v létě jednoznačným vítězem prodejů paddleboardy. Za nimi se pak umístily skládací koloběžky. Jinak pokud bychom měli vybrat kategorii, která na tom je během letošního léta snad nejhůře, určitě se dají zmínit prostředky na hubnutí, jindy v online prodejích velmi populární. Lidé si v létě zjevně chtějí trochu dopřát a hubnutí nechávají na jindy.
JIŘÍ KOMÁR, ředitel agentury Advisio.
Foto: Pixabay
Zdroj: Advisio