e-news.cz - kurzy
Reklama

Home office a digitalizace mění profesní etiketu, firmy zavádí nová školení

20.02.2021, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Home office a digitalizace mění profesní etiketu, firmy zavádí nová školení

Práce z domova a zrychlený proces digitalizace přinesly v mnoha firmách výrazné změny procesů a způsobů práce a komunikace.


Nedostatek dovedností spojených s využíváním nových technologií firmy od počátku řeší intenzivnějšími investicemi do vzdělávání svých pracovníků. Do nabídky kurzů nově zahrnují i zásady digitální etikety a správné online komunikace, která přináší stres třetině pracovníků z domova a jejíž zvládnutí výrazně ovlivňuje efektivitu a produktivitu práce. Vyplývá to z průzkumu asociace ABSL, která na českém trhu sdružuje poskytovatele podnikových a zákaznických služeb.
Pandemie přinesla boom digitalizace mnoha firem. V oboru podnikových služeb například vloni své digitalizační projekty urychlilo plných padesát tři procent center. Nové technologie i skutečnost, že devadesát pět procent zaměstnanců oboru pracuje z domova, s sebou vedle nových procesů a způsobů práce a komunikace přináší také nové potřeby a výzvy. Kromě standardního firemního vzdělávání začaly firmy svým zaměstnancům nabízet i kurzy, které jim mají pomoci efektivně využívat digitální kanály a správně komunikovat v online prostředí. Digitální svět, v němž dnes žijeme, prostupuje i do profesní etikety. Při práci z domova i jednání s obchodními partnery i kolegy si proto musí pracovníci osvojit nová pravidla a zvyky.
Stres z online komunikace roste
K hlavním úskalím virtuální komunikace patří zejména chybná interpretace zpráv, která může vést nejen k nepříjemné atmosféře mezi kolegy, ale také ke snížené efektivitě a produktivitě práce. Nepříjemnosti ovšem může přinést i nesprávně zvládnutá komunikace prostřednictvím videohovorů a videokonferencí, které dnes používá téměř každý zaměstnanec pracující z domova. Zvolenou platformu je nutné opravdu dobře ovládat a zároveň je třeba myslet i na správné světlo a prostředí, které kamera snímá. Každý by si měl také uvědomit, že nevypadá zrovna slušně, když kamera zachytí, jak se účastník během hovoru snaží vyřídit email nebo odpovědět na sms. Nezvládnutí těchto základů pak může vést i ke stresovým situacím. Dle nedávného průzkumu společnosti Adaptavist vyjadřuje obavy z pracovní komunikace na digitálních platformách až třicet osm procent respondentů, určitě tomu nepřispívá ani skutečnost, že přibližně polovina pracovníků aktivně používá více než čtyři digitální kanály. Přepínání mezi nimi, jejich neustálá kontrola a změna kontextu mají navíc negativní vliv i na produktivitu práce a schopnost soustředění. Kurzy, které firmy svým pracovníkům nabízí, dokáží tyto obavy snadno rozptýlit. Poskytují návod na efektivní online komunikaci, představují prověřené postupy a zároveň účastníky učí, jak v rámci home office režimu dodržovat pracovní dobu a určité návyky. Čím déle lidé pracují z domácích kanceláří, tím větší mají tendenci být stále na přijmu a online, což se ale u rostoucího počtu lidí postupně stává zdrojem stresu. Je tedy nutné stále připomínat, že celodenní práce u počítače je náročná pro tělo i mysl a pravidelné přestávky a odpočinek mezi virtuálními schůzkami jsou víc než potřeba.
Nejasné hranice mezi pracovním a soukromým životem
Efektivitu práce pak může ovlivnit také smazávání hranic mezi pracovním a osobním životem a absence přímé sociální interakce. V době pracovní doby se pracovníci často nechají snadno rozptýlit domácími záležitostmi, mimo pracovní dobu zase mívají pokušení pokračovat v rozdělané práci. Ani jedno není ideální. Z dat vyplývá, že mimo pracovní dobu vypíná notifikace na počítači či telefonu pouze necelá polovina lidí. Osobně doporučuji tato oznámení mimo práci vypínat, a mít tak nerušený prostor pro svůj soukromý život. Některé komunikační kanály a sociální platformy jsou navíc pracovníky hojně využívány jak k pracovní, tak i k soukromé konverzaci, což oddělení těchto hranic výrazně ztěžuje. I těmto aspektům se nová školení firem věnují.
Meziročně o dvacet jedna procent více času na vzdělání
Nové oblasti školení, které centra podnikových služeb zavádí, se promítly i do růstu času stráveného firemními vzdělávacími aktivitami. Meziročně jde o růst o dvacet jedna procent. Formy jsou přitom často velmi inovativní. Například společnost Deutsche Telecom Services Europe CZ se zapojila do interního programu Digital Champion, v rámci nějž si vybraní zaměstnanci osvojili nové metody práce a naučili se pracovat se všemi digitálními nástroji, které se ve firmě používají. Následně tito „šampioni“ měli za úkol své dovednosti předat svým kolegům. Vedle toho firma rozšířila svůj katalog online vzdělávacích programů i o kurzy zaměřené na psychickou pohodu a odolnost, zvládání stresu či organizaci práci při práci z domova nazvaný trefně Rodina a děti pod jednou střechou.
JONATHAN APPLETON, ředitel asociace ABSL.
Foto + Zdroj: PRCOM


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Budoucnost AI v ČR: lokální servery, vyšší bezpečnost, lepší výkon

07.04.2025, Autor: Z blogosféry

Od automatizace v e-commerce přes zrychlené programování až po analýzu právních dokumentů – umělá inteligence (AI) dnes mění český byznys. Ale kde se tyto výpočty reálně odehrávají? Na jaké infrastruktuře běží, kdo ji poskytuje a jaké jsou rozdíly mezi globálním a lokálním řešením?

Kybernetický zákon se dotkne firem, které o tom ani netuší

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Vznikající zákon o kybernetické bezpečnosti se v tuzemsku dotkne odhadem 6 až 10 tisíc subjektů. Řada firem přitom vůbec netuší, že se přísnými podmínkami bude muset řídit. Háček totiž spočívá v tom, že se na ně zákon může vztahovat kvůli jejich vedlejším či doplňkovým aktivitám, nikoliv kvůli jejich hlavní podnikatelské činnosti.

Apogeo
Reklama

Kybernetickým útokům v poslední době čelila každá čtvrtá firma. Situace se brzy může výrazně zhoršit

31.03.2025, Autor: Z blogosféry

Čerstvou zkušenost s kybernetickými útoky má více než čtvrtina českých firem. Každá osmá dokonce v posledních letech z tohoto důvodu přišla o data. Vyplývá to z průzkumu společnosti eD system. Aktuálně navíc hrozí, že počet zranitelných firem ještě skokově naroste, až 14. října skončí podpora operačního systému Windows 10. Ten stále ještě používá více než 40 % firem.

AI transformuje bankovnictví: jaké změny už u bank vidíme a čekáme? 

19.03.2025, Autor: Z blogosféry

V době, kdy digitální bankovnictví nabírá na síle, stává se umělá inteligence v bankovnictví klíčovým nástrojem pro finanční instituce po celém světě. Není divu: technologie, které stojí za chatboty, analytickými systémy nebo automatizovanými procesy, mění dosavadní pravidla hry a vytvářejí zcela nové možnosti pro banky, zprostředkovatele i samotné klienty.

Žaloba USA na čínské hackery

17.03.2025, Autor: Vojtěch Benda

V době zvyšujícího se napětí mezi Čínou a USA přichází další krok, který vzájemným vztahům určitě neprospěje. Ve Spojených státech bylo minulý týden obviněno 12 čínských občanů v souvislosti s kyberzločinem proti americkým občanům, společnostem či univerzitám.

e-news.cz - kurzy
Reklama

Kyberbezpečnost: Celosvětový problém i výzva, která ovlivní naši budoucnost nejen v roce 2025

11.03.2025, Autor: Z blogosféry

Kyberbezpečnost nepochybně patří mezi klíčová témata současnosti. To potvrzuje i nadcházející světová výstava EXPO 2025, kde bude kybernetická bezpečnost jedním z témat, která budou v Ósace nepochybně rezonovat. Kyberprostor, jehož význam v každodenním životě neustále roste, je stále častěji cílem nejrůznějších útoků a hrozeb.

Apogeo
Reklama

Globální průzkum: 197% nárůst e-mailových útoků a personalizované taktiky řízené AI 

25.02.2025, Autor: Z blogosféry

Společnost Acronis, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat, vydala svou pololetní zprávu Acronis Cyberthreats Report, H2 2024: The rise of AI-driven threats. Ta odhaluje výrazný nárůst kybernetických e-mailových útoků – ve druhé polovině roku 2024 byl zjištěn ohromující nárůst o téměř 200 % v porovnání se stejným obdobím roku 2023.

Až 68 % datových ředitelů při nasazování AI bojuje s kvalitou dat. Pouze třetina firem ji využívá efektivně

20.02.2025, Autor: Z blogosféry

Řada firem investovala do platforem s umělou inteligencí v domnění, že jejich data jsou na inovace připravena. Realita je však jiná – až 41 % organizací přiznává, že má problém s udržením konzistentní kvality dat. Často za to mohou zastaralé systémy, které nezvládají zpracovávat rostoucí objemy dat v reálném čase.

e-news.cz - kurzy
Reklama