Nový systém elektronické identifikace BankID umožní uživatelům bezpečné a snadné přihlášení online všude tam, kde je potřeba registrace a ověření.
Využití najde při komunikaci s úřady, v rámci peněžních transakcí i přihlašování do e-shopů, a to vše pomocí jediného účtu. Svou univerzálností a schopností působit jako uživatelská identita pro přihlášení se tak staví na úroveň čtyř technologických gigantů Google, Microsoft, Facebook a Apple. Díky vysoké úrovni ověření totožnosti, které poskytují banky díky BankID, zprostředkují online například sjednání smluv či uzavření hypoték online. BankID pro soukromé firmy je v provozu od 1. června 2021, na vzniku se podílí přední české vývojářské studio Applifting.
„Uživatelská identifikace pomocí BankID je správným krokem k digitálnímu Česku. Lidem zjednoduší život a zvýší bezpečnost jejich dat na internetu. Stává se, že často používají k založení účtů na zákaznických portálech a e-shopech stejný e-mail, jen málokdo ale pro každou stránku vytváří unikátní heslo. Když pak dojde k prolomení jedné ze stránek, je vysoká pravděpodobnost, že hackeři získají přístupové údaje i k ostatním účtům uživatele. Ročně takto celosvětově dochází k úniku stovek milionů e-mailů s hesly,“ říká Vratislav Kalenda, CEO a spoluzakladatel Appliftingu.
Oproti tomu přihlášení pomocí BankID je chráněno přísným, víceúrovňovým zabezpečením bankovních institucí. Samotný proces navíc vyžaduje dvoufázové ověření, například potvrzením v mobilní aplikaci či zadáním SMS kódu. „V takovém případě by zloděj musel mít současně k dispozici nejen osobní údaje uživatele, ale také aktivní přístup do jeho odemčeného telefonu nebo přihlášeného internetového bankovnictví. U obou je přitom standardem automatické zamknutí po několika minutách bez aktivity,“ vysvětluje zásadní rozdíly v zabezpečení Jan Blažek, CEO BankID. Platforma přitom uživatelská data nesbírá ani neshromažďuje, pouze zajišťuje komunikaci mezi bankou a uživatelem, jehož ověřenou identitu následně předává třetí straně.
Pohodlí pro uživatele i firmy
Díky použité technologii a bezpečnostním protokolům je BankID pokroková záležitost i v evropském měřítku. Zatímco starší systémy fungují spíše na bázi vydávání bezpečnostních certifikátů, bankovní identita je srovnatelná s formou přihlášení technologických gigantů Apple, Facebook, Google a Microsoft. „Například někteří lidé často mají internetové bankovnictví, ale už nejsou aktivní na sociálních sítích či e-mailu. Když se doposud chtěli zaregistrovat na nějakou stránku či e-shop, museli si pro to minimálně vytvořit e-mailovou adresu. S BankID tento problém odpadá, stačí jim jeden účet na všechno,“ dodává Jan Blažek. Obdobnou formu elektronické identifikace již používají například v Kanadě, Nizozemsku či ve skandinávských zemích.
BankID jde ale v bezpečnosti mnohem dál, využívá totiž speciální bezpečnostní protokol navržený pro finanční služby. Je přitom ještě přísnější než opatření, která využívá „technologická čtyřka“. Bankovní identita splňuje nejvyšší úroveň ověření identity LOA3. Navíc je navržena tak, aby šla do budoucna rozšiřovat, což uživatelům umožní například digitální podepisování smluv či autorizaci transakcí bez nutnosti jít osobně do kamenné pobočky. To přináší velkou výhodu plně digitálním byznysům, které by jinak musely zřizovat kamennou pobočku pro ověření uživatele. Díky BankID tak bude možné například podepisovat digitálně pojištění, zakládat účty v bankách či obchodovat na burze, aniž uživatel musí například skenovat své doklady na internet. Tím zrychlí celý proces a firmám navíc sníží náklady.
Spolupráce českých velikánů
Koncept digitální identity vznikl jako společný projekt českých bankovních institucí. Na vývoji technologie BankID se přitom podílí přední české vývojářské studio Applifting, které je podle žebříčku Deloitte Fast 50 osmou nejrychleji rostoucí firmou v České republice a 22. v Evropě. „Vytvořit BankID pro nás byla velká výzva. Nejen kvůli komplexnosti technologie, ale i proto, že má dopad na celou Českou republiku. Vnímáme ji jako způsob, jak Česko posunout dál v digitalizaci a současně lidem usnadnit život. Je to projekt, který nám zkrátka dává smysl,“ vysvětluje Vratislav Kalenda, CEO a spoluzakladatel studia Applifting. To dodává software a aplikace na míru například firmám Jablotron či mateřské společnosti České spořitelny Erste Group; v listopadu 2020 otevřelo pobočku také v Londýně.
BankID je spuštěno od 1. června, aktivní by již mělo být pro klienty České spořitelny a ČSOB. Implementace dalších tuzemských bank by pak měla být od poloviny června do konce roku. Pro uživatele jsou založení a provoz BankID zcela zdarma, firmy jej budou moci provozovat na bázi ročního předplatného nebo formou platby dle používání.
Foto + Zdroj: HustáKomunikejšn