e-news.cz - kurzy
Reklama

České e-shopy dále porostou. Musejí však počítat s profesionalizací a náročnějšími zákazníky

25.01.2022, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
České e-shopy dále porostou. Musejí však počítat s profesionalizací a náročnějšími zákazníky

Poslední dva roky, poznamenané pandemií koronaviru, přinesly českým e-shopům nebývalý růst. Tržby za loňský rok překonaly hranici 200 miliard korun a v meziročním srovnání vzrostly o čtrnáct procent. Podaří se vysoké tempo růstu udržet i letos?

Podle odborníků k tomu má sektor české e-commerce dobře nakročeno díky profesionalizaci svého fungování a vylepšování zákaznického servisu.
Pro zákazníky se za poslední dva roky stalo nakupování na internetu výrazně komfortnější. Nikdy předtím neměli k dispozici tak širokou nabídku e-shopů, které nikdy nenabízely tolik služeb a také možností a rychlostí doručení zboží. Množství peněz, které lidé v internetových obchodech utratí, tak roste rychlým tempem.
Internetové obchody sice mají ve srovnání s kamennými prodejnami složitější cestu k získání důvěry konzervativnějších zákazníků, ale naprostá většina z nich si uvědomuje, že je to nezbytná podmínka úspěchu. E-shopy proto dělají vše pro to, aby se přizpůsobily jejich potřebám a udělaly z nakupování co nejkomfortnější zážitek.
„Zákazník má nejlepší vztah s těmi e-shopy, kde se mu nejlépe a nejrychleji nakupuje, kde je spokojený s nabídkou a procesem objednání, kde mu zboží dojde rychle a bezpečně zabalené a kde třeba dostane i něco navíc, ať už v podobě dárku, nebo nadmíru skvělého zážitku z celého nákupu,“ říká Jiří Rostecký, zakladatel největší české platformy pro vzdělávání podnikatelů MladýPodnikatel.cz.
Od punku k profesionalizaci
Pandemie sice přivedla na internet spoustu nových zákazníků a e-shopům z mnoha segmentů zvýšila tržby, současně jim ale ukázala i nedostatky v jejich řízení. E-shopy tak stále více pracují na optimalizaci interních procesů, inteligentním finančním řízení, investují do technologií a na své klíčové pracovní pozice se snaží přivádět co nejzkušenější lidi.
Už to přestávají být amatérské firmy a postupně se profesionalizují. „Rychle rostoucí společnosti se dostaly do fáze, kdy už nemohou být řízeny punkově a amatérsky, ale musejí se více věnovat interním procesům, budovat vnitřní hierarchii a zavádět principy řízení, které známe z větších a zkušenějších firem,“ dodává Rostecký.
Rekordní tržby mohou e-shopy letos opět překonat
Podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jana Vetyšky se obchodníkům díky flexibilitě a touze vyjít zákazníkům vstříc podařilo velmi dobrý servis zajistit i v nejvypjatějších momentech pandemie. I díky tomu si české e-shopy loni připsaly rekordní tržby ve výši 223 miliard korun. „Předpokládáme, že i v následujících letech budou české e-shopy dále zvyšovat objem prodejů. Věřím, že se nadále budeme z pohledu meziročního růstu pohybovat nad hranicí deseti procent,“ komentuje Vetyška.
S tím, jak jsou moderní technologie čím dál uživatelsky přístupnější a jak si lidé zvykají na internetu nakupovat nové druhy zboží, se další růst e-commerce očekává celosvětově i po odeznění pandemie koronaviru.
Podle investora Jiřího Hlavenky, který se zaměřuje na projekty v oblasti informačních technologií, se překážky bránící rozvoji e-commerce daří úspěšně překonávat. „Je to například potřeba zboží vidět, držet je v ruce a vyzkoušet, což platí hlavně u oděvů, obuvi a designových výrobků, a dále třeba obtížnost dodávek zboží s nároky na čerstvost, tedy potravin. Některé jsou spíš překážkami mentálními, jiné se postupně překonávají i technicky,“ myslí si Hlavenka.
Růst ovlivní náklady na mzdy a inflace
S nákupním chováním Čechů však ještě může zahýbat inflace, která letos podle odhadu Ministerstva financí může překročit osm procent. Pro e-shopy bude rovněž výzvou nevyhnutelné zvyšování platů zaměstnanců, které se odvíjí od lednového navýšení minimální mzdy. „V médiích uslyšíme o inflaci a růstu platů, které budeme umět jako firmy kompenzovat pouze v případě, že nám to zákazníci svým nákupním chováním umožní. Jediným naším zdrojem, z něhož zaměstnance platíme, jsou obchodní marže,“ upozorňuje podnikatel Petr Kasa, jenž stojí za úspěšným e-shopem Pilulka.cz. Podle něj může být pro rozvoj české e-commerce limitující také schopnost získat dostatek kvalitního personálu.
Tabulka: Vývoj prodejů internetových obchodů v letech 2017–2021:
2017    115 mld.
2018    135 mld.
2019    155 mld.
2020    196 mld.
2021    223 mld.
Zdroj: APEK, Heureka.cz


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Digitální euro na obzoru: ECB chystá revoluci v platbách

28.08.2025, Autor: red

Evropská centrální banka (ECB) se blíží k rozhodujícímu momentu ve vývoji digitálního eura, digitální formy hotovosti, která má doplnit klasické bankovky a mince. V srpnu  finišuje přípravná fáze projektu, jenž slibuje revoluci v platbách, ale zároveň vyvolává otázky o soukromí, bezpečnosti a dopadech na bankovní sektor. Jaké šance a rizika přináší tato novinka pro nás v Česku, i když nejsme členy eurozóny?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Euro versus dolar: Jak stablecoiny pomáhají digitální dominanci dolaru

13.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Christine Lagarde hovoří o „momentu eura,“ má na mysli ambiciózní plán posílit pozici evropské měny v digitálním světě. Jenže stablecoiny navázané na americký dolar, jako Tether či USD Coin, se staly nepřítelem číslo jedna. S tržní kapitalizací přes 240 miliard USD hrozí, že evropské naděje na konkurenci s dolarem zůstanou jen na papíře.

Thomson Reuters na vzestupu díky umělé inteligenci

09.08.2025, Autor: Marek Hájek

Thomson Reuters hlásí za druhé čtvrtletí 2025 tržby 1,79 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst z 1,74 miliardy USD. Klíčovým motorem růstu se stává umělá inteligence, která už tvoří 22 % základní smluvní hodnoty firmy.

Google investuje do vzdělání v oblasti AI miliardu dolarů

08.08.2025, Autor: red

Google oznámil investici jedné miliardy dolarů do vzdělávání v oblasti umělé inteligence na amerických univerzitách. Tento krok slibuje revoluci v přístupu studentů k technologiím, ale zároveň vyvolává otázky o budoucnosti akademické integrity a rovnosti.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Ukrajina je 5. nejdigitálnější zemí světa. ČR až na 59. místě

04.08.2025, Autor: red

Ukrajina se řadí mezi nejdigitálnější země světa, a to i přes probíhající válečný konflikt. Jak je možné, že země pod palbou raket buduje digitální infrastrukturu? Od aplikace Diia, kterou používá přes 21 milionů lidí, až po IT sektor jako pilíř ekonomiky.

Byznys z opravování umělé inteligence

16.07.2025, Autor: Vojtěch Benda

Díky nadšení pro umělou inteligenci mnoho lidí zapomíná, jaká má omezení. Netýká se to jen špatně vypadajících obrázků nebo nepovedených domácích úkolů. Některé firmy spoléhají na AI bez pochopení toho, co je realisticky možné očekávat. Přehnaná důvěra v programy jako ChatGPT se může velmi nevyplatit.

Apple pod tlakem EU: Nová pravidla App Storu mění hru pro vývojáře

06.07.2025, Autor: Jaromír Muchka

Apple mění pravidla svého App Storu v Evropské unii, aby vyhověl přísným antimonopolním nařízením. Nová struktura poplatků a větší volnost pro vývojáře však vyvolávají otázky – je to skutečný krok ke spravedlivější konkurenci, nebo jen další chytrý tah technologického giganta?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Konec vyhledávání, jak jej známe

21.06.2025, Autor: Vojtěch Benda

„Zeptej se ChatuGPT,“ tam, kde dříve byla výzva k použití Googlu, může dnes zaznít tato věta. Lidé se staví k AI různě a mají různá využití pro nový multifunkční nástroj. Někteří jí využívají jako vyhledávač například místo zavedeného Googlu. Ten, možná v reakci na konkurenci, nyní zavedl podobnou funkci přímo na svou úvodní stránku. 

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama