Díky nadšení pro umělou inteligenci mnoho lidí zapomíná, jaká má omezení. Netýká se to jen špatně vypadajících obrázků nebo nepovedených domácích úkolů. Některé firmy spoléhají na AI bez pochopení toho, co je realisticky možné očekávat. Přehnaná důvěra v programy jako ChatGPT se může velmi nevyplatit.
Umělá inteligence může být velmi užitečný nástroj, ale je třeba jí používat s rozmyslem a ověřovat její výsledky. Jejich bezmyšlenkovitá implementace může způsobit velké problémy. AI může generovat chybné, irelevantní nebo naprosto vymyšlené informace. Stává se, že díky rychlosti a hlavně nízké ceně někteří podnikatelé spoléhají na AI, aniž by si uvědomovali její rizika a nedostatky. Následně musí shánět odborníky, kteří opraví způsobené chyby a celková práce se tak ještě více prodraží.
Sarah Skiddová, která se zabývá marketingem na webových stránkách uvádí, že v poslední době se jí hromadí požadavky na opravy chyb způsobených umělou inteligencí. Přes představu zadavatelů nejde o jednoduché opravy, ale spíše o celkové přepracování, v horších případech je dokonce oprava náročnější, než by bylo prosté vykonání původního úkolu. Klient například potřeboval aktualizaci webových stránek, která by profesionálům zabrala 15 minut práce. Nejdříve se ale obrátil na ChatGPT. Následná oprava programu jej stála 360 liber (více než 10 000 tisíc korun) a jeho stránky byly tři dny mimo provoz. Bohužel nešlo o ojedinělý případ.
Paní Skiddová uvádí, že není zdaleka jediná ve své profesi, která se setkává s podobnými problémy. Její kolega tvrdí, že opravy chyb umělé inteligence nyní tvoří 90% jeho práce. Navíc podnikatelé často nechtějí přiznat, kde nastala chyba a tak je jim navíc naúčtován poplatek za diagnostiku. V současné době proto probíhá osvěta, která má zajistit, aby si podnikatelé uvědomovali rizika spojená s využíváním AI.
Především u webových stránek, které mají firmu reprezentovat, může působit velmi nevhodně a spíše škodlivě, pokud je jasné, že texty napsala umělá inteligence díky jejímu specifickému slohu. Pokud klient nepozná, že jde o generované texty, přesto je důležité, aby reklama byla dostatečně úderná a připravená na míru dané firmy. To je něco, co AI obvykle nezvládá. Navíc nedokáže během tvorby webových stránek zajistit dostatečné zabezpečení nebo stabilitu webu.
Umělá inteligence může být užitečný nástroj, ale je nutné, aby podléhala lidské kontrole. Navíc v případě programování, kde laik nemá šanci posoudit kvalitu výsledku, není bezpečné bezmyšlenkovitě přejímat generovaný kód. Mnozí podnikatelé si zvykli také na rychlost, s jakou jim AI poskytuje výsledky a následně mají tato nerealistická očekávání i od lidí. Přitom lidé nejen že nemají šanci se měřit v rychlosti se stroji, ale také provádějí mnohem náročnější práci. Například v marketingu zvažují drobné nuance a odchylky a důkladně si svou práci promýšlí, zatímco umělá inteligence prostě dává dohromady již existující data.
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
Autor: Vojtech Benda
Zdroj info: BBC