e-news.cz - kurzy
Reklama

Banky vidí příležitost v monetizaci zákaznických dat. Open-banking může pomoci k vysokým ziskům

10.12.2020, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Banky vidí příležitost v monetizaci zákaznických dat. Open-banking může pomoci k vysokým ziskům

Rok 2020 a s ním spojená koronavirová krize vnesla nejistotu a finanční ztráty do celé řady odvětví. Výjimkou nejsou ani banky, které hlásí propady zisku a přemýšlí, jak se co nejdříve vrátit k předkrizovým výsledkům.
Cest k optimalizaci příjmů a výdajů je celá řada. Finanční ústavy po celém světě ale přicházejí na to, že velký potenciál skýtá koncept „open-bankingu“, který se dosud rozvíjel o poznání méně, než se očekávalo.
Globální i lokální banky a fintechy postupně objevují, že tím potřebným novým „palivem“ pro růst a zvyšování zisku mohou být především zákaznická data a jejich monetizace. Informace jsou pochopitelně cennou komoditou odjakživa, ale až open-banking přináší možnost data o zákaznících a jejich chování agregovat a využívat ve velkém, napříč službami.
Koncept otevřeného bankovnictví spočívá v tom, že klienti bank mohou svá data o zůstatcích a transakcích poskytnout třetím stranám. Klient díky tomu v mobilní aplikaci či webové službě může sledovat například pohyby na svých účtech u různých bank, nebo jednodušeji využívat jiné bankovní i nebankovní produkty. Třetím stranám stačí patřičná licence a technologická schopnost napojit se na danou banku skrze API.
Open-banking ale není jen o zpřístupnění zůstatků a transakční historie. Umožňuje do internetového bankovnictví připojit produkty a služby třetích stran, díky čemuž je mnohem jednodušší nabízet relevantní produkty šité na míru klienta. Pokud například zákazník připojí do svého internetového bankovnictví své spořící produkty vedené v jiných bankách, finančnímu ústavu se rázem otevírá příležitost nabídnout mu třeba odpovídající investiční produkty. Možností se ale otevírá mnohem více.
Povinnost poskytovat třetím stranám klientská data o zůstatcích na účtech a transakční historii daná směrnicí PSD2 způsobila mnoha bankám nejprve obavy. Především velké banky se obávaly, že budou muset vynaložit nemalé prostředky na implementaci regulace a bude hrozit, že ztratí vztah s klienty, které jim přetáhnou nové digitální banky a fintech společnosti. Až po nějaké době si uvědomily, že to může být naopak, a že to, co vidí jako hrozbu, by měly vidět spíše jako velkou příležitost.
V rámci otevřeného bankovnictví a připojování služeb třetích stran může profitovat jak banka, tak i klient. Příkladem je možnost získat detailní kontrolu nad svými příjmy a výdaji. V zahraničí vidíme, že klient díky agregaci dat a jejich přehlednému zobrazení může například zjistit, zda neutrácí příliš mnoho peněz za oblečení či zda neplatí neúměrně velké pojištění, vysoké poplatky za energie a podobně. Uživatel internetového bankovnictví tak může ušetřit a banka zároveň získá provizi za prodej produktu či za přivedení zákazníka dané službě.
Podstatou open-bankingu je možnost agregovat výrazně vyšší množství uživatelských dat a díky tomu zvyšovat kvalitu nabízených služeb. Pro ty šikovnější banky, firmy a služby tak vzniká prostor oslovit mnohem více zákazníků, s tou nejrelevantnější možnou službou a v tu nejvhodnější chvíli.
Otevřené bankovnictví je jednou z největších příležitostí současného bankovního světa. Banky mohou klientům nejen nabízet inovativní produkty a služby třetích stran, ale především jim nabízet služby šité dokonale na míru, protože široká dostupnost mnoha různých dat bankám umožní klienta a jeho potřeby lépe poznávat. Pokud se finančním ústavům podaří tuto příležitost správně uchopit, mohou jednak najít nové zdroje příjmů, ale také posílit svou roli ve společnosti a zlepšit vlastní vnímání mezi klienty.
KAREL BERAN, ředitel produktů a inovací ve společnosti BSC
Foto+Zdroj: FYI Prague


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

S blížícími se Vánocemi narůstá počet kyberútoků na malé a střední firmy

20.11.2024, Autor: Z blogosféry

Období před vánočními svátky a koncem roku je pro většinu malých a středních firem nejrušnějším obdobím roku. A totéž platí i pro kyberzločince. Úměrně tomu, jak prudce narůstá počet online transakcí, navyšují své aktivity i kyberzločinci pokoušející se využít případných zranitelností, především v systémech malých a středních podniků.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Počet kyberútoků vzrostl o 75 % a dosáhl historického maxima

10.11.2024, Autor: Z blogosféry

Kyberbezpečnostní společnost Check Point Software Technologies zveřejnila novou analýzu kyberzločinu. Ve 3. čtvrtletí 2024 se počet kyberútoků vyšplhal na historické maximum, v průměru čelila jedna společnost 1 876 útokům týdně, což je meziroční nárůst o 75 % a nárůst o 15 % oproti předchozímu čtvrtletí.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Správa služieb pre IBM zariadenia

24.10.2024, Autor: red

Investícia do IT infraštruktúry je kľúčovým krokom pre mnohé organizácie, a preto je nevyhnutné optimalizovať prostredie tak, aby bolo spoľahlivé, bezpečné a pripravené na rýchle riešenie prípadných problémov.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama