Bankovní identitu, rychlé a bezpečné digitální prokazování totožnosti, využilo za první rok fungování aspoň jednou na 700 tisíc klientů bank. Většina uživatelů se jejím prostřednictvím přihlásila ke službám státních institucí. Každý sedmý uživatel, který používá bankovní identitu u státu, dále využil BankID u firem.
„Bankovní sektor je dlouhodobým partnerem státu v úsilí o digitalizaci České republiky. Toto partnerství bylo ze strany bank podpořeno stamilionovými investicemi do vzniku a rozvoje bankovní identity, která je klíčovým digitalizačním projektem soukromého sektoru umožňující dramatické zvýšení nárůstu státních agend, které mohou být elektronizovány. Díky masovému rozšíření, uživatelské přívětivosti a oblíbenosti je prostřednictvím bankovní identity již nyní vyřizováno přes
70 procent všech elektronických úkonů státu a jejich počet neustále roste. Česká bankovní asociace byla iniciátorem tohoto jedinečného projektu a i nadále se z pozice odborného garanta podílí na jeho dalším rozvoji,“ říká Pavel Kolář, gestor Komise digitalizace ČBA, který má v asociaci projekt na starost.
Prostřednictvím nové digitální platformy BankID se od loňského června mohou lidé bezpečně a jednoduše přihlašovat k portálům firem a od října používat i zaručený digitální podpis BankID SIGN. „Máme za sebou průlomový rok s bankovní identitou, jednotným standardem online ověřování totožnosti, který Českou republiku posunul v digitalizaci výrazně vzhůru směrem k evropské elitě. Před jejím zavedením mělo nějakou formu elektronické identity kolem 400 tisíc lidí, s ní se možnost elektronické komunikace otevřela pro takřka šest milionů osob,“ uvádí Marek Růžička, výkonný ředitel Bankovní identity, a.s.
BankID, přihlašování přes bankovní identitu k firemním službám, zprovoznilo již 70 firem, vedle největších bank například ČEZ, Generali Česká pojišťovna, OZP, Sazka, Pražská plynárenská, MallPay, Česká spořitelna – penzijní společnost, EUC, Deloitte Advisory nebo Avant IS, a mnoho dalších se chystá. „Zájem o BankID je enormní. Firmy si uvědomují, jak jim BankID může zjednodušit fungování, získávat nové klienty a zrychlit jejich obsluhu, a také snížit náklady, což v současné době zdražování hraje velkou roli. Cílem pro letošní rok je počet firem s BankID zdvojnásobit. Potenciál v Česku je ale mnohem vyšší, řádově mohou mít BankID tisíce firem,“ shrnuje Jan Blažek, předseda představenstva Bankovní identity, a.s.
A jaké další cíle se před sebe staví BankID? „Chceme, aby do konce tohoto roku všichni zbylí akcionáři společnosti Bankovní identita i další banky umožňovali klientům používání bankovní identity u státní správy i firem, a také aby nabízeli zákazníkům i digitální podpis BankID SIGN,“ doplňuje Marek Růžička.
Lidem bankovní identita usnadňuje život a zbavuje je části starostí při vyřizování na úřadech i ve firmách. Je způsobem, jak bezpečně, jednoduše a zdarma prokazovat svoji totožnost v digitálním prostředí, navíc bez ohledu na provozní hodiny. Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví.
„Česká bankovní asociace jako iniciátor projektu bankovní identity a reprezentant bankovního sektoru na českém trhu považuje další rozvoj této unikátní identifikační metody za klíčový. Proto již v loňském roce deklarovala směrem k veřejnosti jasnou představu o výzvách, cílech a o odpovědnosti, kterou ve vztahu k elektronické bankovní identitě vnímáme. Oficiálním prohlášením, ke kterému se ČBA zavázala, jsme dali jak veřejnosti, tak státu, tak soukromé sféře záruku, že bankovní identita je klíčovým digitalizačním prostředkem, na jehož rozvoji budou banky nadále pracovat a budou do něj i nadále investovat významné finanční prostředky,“ uzavírá Pavel Kolář.
Bankovní identitu mohou u portálů a aplikací státu a firem nyní používat klienti Air Bank, České spořitelny, ČSOB, Komerční banky a Moneta Money Bank. Zákazníci Raiffeisenbank mají digitální přístup ke státní správě, připojení k firemním portálům se v bance připravuje. Ještě letos by chtěly akreditaci k bankovní identitě získat například Banka Creditas, Fio banka, mBank, Sberbank nebo UniCredit Bank.
Milníky roku 2021:
- 1. leden – nabyl účinnosti Zákon o bankovní identitě
- duben – deset bank potvrdilo společnou snahu na vytvoření jednotného standardu online ověřování totožnosti občanů a stalo se akcionáři společnosti Bankovní identita, a.s.
- duben – bankovní identita získala prestižní ocenění Zákon roku 2020
- květen – první firmy s funkční BankID v pilotním provozu: Digital Solutions, Hypo na míru, Simplea pojišťovna
- červen – spuštění BankID s bankami Česká spořitelna, ČSOB
- červen – první korporace s BankID – Generali Česká pojišťovna
- listopad – spuštění BankID SIGN s bankami Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka. Prvními firmami s funkční službou BankID SIGN byly Česká spořitelna – penzijní společnost, Digital Solutions, Sefira
Foto: Pixabay
Zdroj: ČESKÁ BANKOVNÍ ASOCIACE