Bankovní identita představuje zásadní krok v digitalizaci České republiky a usnadnění nejen komunikace se státní správou, ale i v soukromém sektoru. Nástroj je vhodný pro každého, kdo chce převést komunikaci se zákazníky do elektronického prostředí.
Napojení na systém BankID si ale neumí nastavit každý sám, a ne každému se vyplatí.
Koncept bankovní identity není ve světě žádnou novinkou, s nápadem přišli ve Skandinávii už před dvaceti lety. V České republice službu aktuálně nabízí už sedm bank, které umožňují její využití více než šesti milionům uživatelů. Stane-li se BankID standardem, ročně ušetříme až desítky hodin času stráveného nejen na úřadech.
„BankID výrazně zjednodušuje život a šetří čas. Snižuje firmám náklady a umožňuje rychlejší a pohodlnější obsluhu zákazníků. Od loňského června ji zprovoznilo přes sedmdesát firem a další desítky zavedení připravují. Prostřednictvím bankovní identity se mohou lidé bezpečně přihlašovat k aplikacím a portálům firem i státních institucí, ověřovat a potvrzovat transakce nebo digitálně podepisovat dokumenty. Díky tomu se postupně posouváme mezi digitální lídry Evropy,“ říká Jan Blažek, předseda představenstva společnosti Bankovní identita, mezi jejíž zakládající akcionáře patří i ČSOB.
Struktura systému bankovní identity
Koncept bankovní identity zahrnují dvě hlavní skupiny. První je Národní identitní autorita (NIA) určena pro státní správu a druhou je Bankovní identita pro soukromý sektor. Obě z nich pak rozlišují dodavatele služby a identity. Na jedné straně jsou banky, jako garanti našich identit. Dodavatel potvrzení vnímá jako bezpečné a legitimní a pak nabízí své služby.
Zdroj: eMan
Jak systém integrovat a co to stojí
Integrace platformy BankID do uživatelských portálů využívají v tuto chvíli primárně služby, kde je z právního a bezpečnostního hlediska zapotřebí potvrzení identity samotného uživatele. Je tedy vhodné například pro pojišťovny a prodejce energií. Samotné prostředí bankovní identity je dosti specifické a mnoho firem implementaci raději nechá na specialistech. V tento moment přichází na řadu takzvaní integrátoři – IT společnosti, které platformu zprovozní.
„Prostředí platformy BankID má svá specifika, se kterými ne každá společnost má kapacitu pracovat a úspěšně integrovat vhodné řešení. V rámci eManu působíme jak na pozici poradce, tak samotného integrátora, klientům pomáháme vybrat například vhodnou kombinaci služby pro jejich podnikání nebo je přímo propojíme s identity providerem,“ dodává Michal Košek, CEO pražské softwarové společnosti eMan.
Bankovní identita aktuálně nabízí šestero možných služeb, které mohou zákazníci využít – Connect, Sign, Identify, Identify +, AML a notifikaci a aktualizaci dat. Služby slouží k ověřenému digitálnímu podpisu, ověření kompletních informací o klientovi a aktualizaci klientských dat. Každá z nich se cenově liší. „Samotná aktivace služeb BankID stojí 30 000 korun a náklady taky na jednotlivé uživatele se také nastřádají, je tak přirozené, že menší podniky jí nevyužijí,“ zakončuje Košek.
Zdroj: Bankid.cz
Foto: Pixabay
Zdroj: ABBBA Consulting, s.r.o.