Tuzemské reálné maloobchodní tržby vykázaly v průběhu září meziměsíční nárůst o 0,2 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 5,6 %. Jedná se o mírně lepší výsledek, než o měsíc dříve (5,0 %) a prakticky přesný zásah do hodnoty, kterou očekával trh. Meziměsíčně tržby narostly již počtvrté v řadě.
Meziročně hlásí největší nárůst tržeb obchod prostřednictvím internetu (17,5 %), prodej kosmetického a zdravotnického zboží (15,6 %) či farmaceutického a zdravotnického zboží (7,2 %). V minusu naopak byly prodeje ve specializovaných prodejnách potravin (-2,5 %), výrobků pro domácnost (-1,4 %) či počítačových a komunikačních zařízení (-0,8 %). S přihlédnutím k vahám jednotlivých sektorů byl meziroční růst tažen hlavně prodejem před internet (příspěvek 2,9 procentního bodu), opačným směrem pak působily prodeje výrobků pro domácnost (-0,2pb).
Meziměsíčně rostly tržby nejsvižněji u prodeje přes internet (3,3 %), obchodu s oděvy a obuví (1,5 %) a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (1,2 %). Nedařilo se naopak prodejcům výrobků pro domácnost (-3,8 %), obchodu ve stáncích a na trzích (-2,6 %) či s počítačovými a komunikačními zařízeními (-1,2 %).
Návrat Čechů do obchodů po krizovém období pokračuje, ovšem spíše pozvolna a opatrně. Meziroční růst kolem 5 procent sice působí na pohled impozantně, nicméně velkou roli zde hraje vliv nízké srovnávací základny z loňského roku, kdy se nacházel na dně. V historickém srovnání si Češi z obchodů aktuálně odnášejí podobný objem zboží jako na jaře roku 2019. To je v rámci zemí Evropské unie stále poměrně slabý výsledek a tuzemský maloobchod má pořád co dohánět, když mu k předchozímu maximu, kterého dosáhl v květnu roku 2021, schází citelných 7 procent. Vzhledem k pokračujícímu růstu reálných výdělků, nadále mizivé nezaměstnanosti a zlepšující se spotřebitelské náladě ovšem věříme, že růstový trend v maloobchodu bude pokračovat. Blížící se Vánoce pak mohou představovat vhodný moment, aby Češi rozpustili i část naakumulovaných opatrnostních úspor a v obchodech se více rozšoupli. Za celý letošní rok by pak maloobchod mohl přidat solidních 4,7 procenta.
Foto: Pixabay
Zdroj: CYRRUS