Stručný komentář odborníků z poradenské skupiny Moore Czech Republic k červencovému indexu důvěry v ekonomiku.
„Po dvou měsících snižování důvěry v českou ekonomiku se v červenci situace zlepšila mírně k lepšímu, když se indikátor důvěry, sestavovaný Českým statistickým úřadem, meziměsíčně zvýšil o 1,1 bodu na hodnotu 91,4. Důvěra v českou ekonomiku se v červenci zvýšila u firem i spotřebitelů. U firem však šlo jen o velmi nepatrné zlepšení pohledu na budoucnost českého hospodářství – indikátor důvěry podnikatelů vzrostl pouze o 0,1 bodu na hodnotu 91,1. Tato opatrnost je více než na místě. I když
firmy doufají v růst výroby, stále jsou svázané nedostatečnou poptávkou. Stačí se podívat na poslední známá čísla o průmyslové výrobě – v květnu ji k růstu pomohl tradičně jen sektor automobilové výroby, zatímco v ostatních odvětvích produkce meziročně klesala. Navíc hodnota nových zakázek meziročně klesla o 4,4 %, což je nejvíce od léta 2020,“ uvedl partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Petr Kymlička.
„Pokud jde o náladu mezi firmami, tak pod bodem mrazu byla v červenci především ve stavebnictví – důvěra v ekonomiku se zde snížila o 4,2 bodu. Není divu – česká stavební výroba v květnu pokračovala čtvrtý měsíc v poklesu, meziročně se snížila o 2,7 %,“ upřesňuje Petr Kymlička.
„Za růstem celkového indikátoru důvěry v českou ekonomikou stál především znovunalezený optimismus domácností. V červenci se indikátor důvěry spotřebitelů zvýšil o 5,9 bodu na hodnotu 92,7. Jedním z důvodů může být psychologický efekt poklesu míry inflace pod 10 %, ale i růst nominálních mezd v řadě odvětví. Patrně i díky tomu podle indikátoru spotřebitelské nálady poklesl počet lidí očekávajících v následujících dvanácti měsících zhoršení celkové ekonomické situace v Česku a snížil se i počet
domácností hodnotících svou současnou finanční situaci hůře ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci,“ uzavírá Petr Kymlička.
Foto: Pixabay
Zdroj: Insighters