e-news.cz - kurzy
Reklama

Změní pandemie nákupní chování Čechů? Třetina bude více šetřit, vyplývá z průzkumu

15.03.2021, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Změní pandemie nákupní chování Čechů? Třetina bude více šetřit, vyplývá z průzkumu

Každý třetí dotázaný (třicet tři procent) plánuje po skončení pandemie více šetřit, vyplývá z letošního průzkumu společnosti GLS realizovaného agenturou Ipsos na vzorku 1 050 respondentů.


Úspory v uplynulém roce klesly třiceti procentům Čechů. Vůbec nejvíce koronavirová pandemie finančně zasáhla lidi s nižším vzděláním (čtyřicet čtyři procent), kteří mnohdy nemohou pracovat z domova. Také ženy jsou na tom výrazně hůře než muži. Polepšili si naopak vysokoškoláci a lidé z Prahy. V době koronakrize většina lidí díky online nákupům přijímala stejné nebo jen mírně větší počty zásilek (sedmdesát sedm procent) a po skončení pandemie se plánuje vrátit ke svým nákupním zvyklostem (šedesát tři procent). Každý druhý Čech chce nakupovat online i v kamenných prodejnách, čtvrtina více podpoří obchody a patnáct procent dává přednost nákupům online.
Každý třetí bude více šetřit
Z průzkumu vyplývá, že před propuknutím pandemie nakupovala nadpoloviční většina lidí (padesát sedm procent) primárně v kamenných prodejnách. To se v loňském roce vlivem vládních nařízení kvůli pandemii koronaviru změnilo. Nadpoloviční většina respondentů (šedesát procent) uvedla, že v roce 2020 přijímala díky nákupům na internetu více balíků než v předchozích letech. V kamenných prodejnách byla zvyklá nakupovat především starší generace. Až šedesát šest lidí ve věku padesát čtyři až šedesát pět let nakupovalo v obchodech. V loňském roce starší lidé přešli na online nákupy a více než polovina z nich přijímala v roce 2020 více balíčků než dříve. Navíc mnoho doposud pouze kamenných obchodů spustilo své e-shopy.
Třetina dotázaných chce po skončení pandemie více šetřit, jde především o mladší lidi do třicet pět let. Většina lidí se však vrátí ke svým nákupním zvyklostem (šedesát tři procent). Každý druhý Čech (padesát osm procent) plánuje nadále nakupovat online i v kamenných prodejnách, čtvrtina (dvacet sedm procent) dokonce chce podpořit kamenné prodejny, proto je bude navštěvovat více. Podpořit kamenné prodejny se chystají překvapivě především mladší lidé od osmnáct do dvacet šest let (třicet jedna procent). Naopak patnáct procent respondentů začalo nakupování na internetu bavit a hodlá jej nadále využívat. Jedná se zejména o lidi ve věku dvacet sedm až čtyřicet čtyři let (dvacet procent). Očekáváme, že po skončení mimořádných opatření se situace stabilizuje a růst e-commerce se vrátí do normálních kolejí. Bude se opírat zejména o své nově získané zákazníky a zapojení nových prodejců z dosavadního čistého retailu.
Třetině Čechů klesly úspory. Polepšili si vysokoškoláci
Téměř třetina Čechů má v současnosti méně úspor než před propuknutím pandemie. Obdobné množství lidí tak plánuje více šetřit. Nadpoloviční většina respondentů (šedesát tři procent) nicméně uvedla, že se pandemie do jejich finančních úspor příliš nepromítla. Pouze sedm procent lidí si finančně polepšilo. Jedná se zejména o mladší generaci do dvacet šest let, lidi z Prahy a také vysokoškoláky (třináct procent). Naopak téměř polovina lidí se základním vzděláním (čtyřicet čtyři procent) má méně peněz než dříve. Také ženy jsou na tom v porovnání s muži hůře. Každá třetí (třicet pět procent) uvedla, že má nyní méně úspor než dříve. Jen čtyři procent žen jsou na tom finančně lépe než před pandemií. Pokles úspor zaznamenalo dvacet sedm procent mužů a devět procent si finančně polepšilo.
PAVEL VČELA, ředitel GLS Česká republika
Foto: Pixabay
Zdroj: Insighters s.r.o.
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

ČNB: Věnujte pozornost penězům, abyste poznali padělky 

18.04.2024, Autor: Z blogosféry

3 539 českých bankovek a mincí v celkové hodnotě 5,648 milionů Kč označila loni za padělek Česká národní banka (ČNB). Nejvíc jich, stejně jako v minulosti, bylo v Praze, a to 1 019. Následovaly Klatovy s 298 padělky a Karlovy Vary s 273 falešnými penězi. Víc než mince se padělaly bankovky, zvýšil se i počet nepravých dvacetikorun. Meziročně ČNB zadržela o 2 419 padělků víc.

Výrobní ceny v průmyslu zůstávají na uzdě

17.04.2024, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu března oproti předchozímu měsíci klesly o 0,1 %, což odpovídá meziroční stagnaci. Výsledek tak pro trh představuje poměrně výrazné překvapení směrem dolů, když vyhlížel meziroční růst o 0,3 %. 

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Komentář Radomíra Jáče k údajům o inflaci v ČR za březen

10.04.2024, Autor: Z blogosféry

Meziroční inflace zůstala v březnu beze změny přesně na úrovni dvouprocentního inflačního cíle: v souladu s očekáváním finančního trhu. Na úrovni 2,0 % je meziroční inflace pod předpokladem ČNB, neboť centrální banka ve své prognóze zveřejněné počátkem února čekala březnovou inflaci na úrovni 2,9 %.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama