e-news.cz - kurzy
Reklama

Změní pandemie nákupní chování Čechů? Třetina bude více šetřit, vyplývá z průzkumu

15.03.2021, Autor: Laura Šuleková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Změní pandemie nákupní chování Čechů? Třetina bude více šetřit, vyplývá z průzkumu

Každý třetí dotázaný (třicet tři procent) plánuje po skončení pandemie více šetřit, vyplývá z letošního průzkumu společnosti GLS realizovaného agenturou Ipsos na vzorku 1 050 respondentů.


Úspory v uplynulém roce klesly třiceti procentům Čechů. Vůbec nejvíce koronavirová pandemie finančně zasáhla lidi s nižším vzděláním (čtyřicet čtyři procent), kteří mnohdy nemohou pracovat z domova. Také ženy jsou na tom výrazně hůře než muži. Polepšili si naopak vysokoškoláci a lidé z Prahy. V době koronakrize většina lidí díky online nákupům přijímala stejné nebo jen mírně větší počty zásilek (sedmdesát sedm procent) a po skončení pandemie se plánuje vrátit ke svým nákupním zvyklostem (šedesát tři procent). Každý druhý Čech chce nakupovat online i v kamenných prodejnách, čtvrtina více podpoří obchody a patnáct procent dává přednost nákupům online.
Každý třetí bude více šetřit
Z průzkumu vyplývá, že před propuknutím pandemie nakupovala nadpoloviční většina lidí (padesát sedm procent) primárně v kamenných prodejnách. To se v loňském roce vlivem vládních nařízení kvůli pandemii koronaviru změnilo. Nadpoloviční většina respondentů (šedesát procent) uvedla, že v roce 2020 přijímala díky nákupům na internetu více balíků než v předchozích letech. V kamenných prodejnách byla zvyklá nakupovat především starší generace. Až šedesát šest lidí ve věku padesát čtyři až šedesát pět let nakupovalo v obchodech. V loňském roce starší lidé přešli na online nákupy a více než polovina z nich přijímala v roce 2020 více balíčků než dříve. Navíc mnoho doposud pouze kamenných obchodů spustilo své e-shopy.
Třetina dotázaných chce po skončení pandemie více šetřit, jde především o mladší lidi do třicet pět let. Většina lidí se však vrátí ke svým nákupním zvyklostem (šedesát tři procent). Každý druhý Čech (padesát osm procent) plánuje nadále nakupovat online i v kamenných prodejnách, čtvrtina (dvacet sedm procent) dokonce chce podpořit kamenné prodejny, proto je bude navštěvovat více. Podpořit kamenné prodejny se chystají překvapivě především mladší lidé od osmnáct do dvacet šest let (třicet jedna procent). Naopak patnáct procent respondentů začalo nakupování na internetu bavit a hodlá jej nadále využívat. Jedná se zejména o lidi ve věku dvacet sedm až čtyřicet čtyři let (dvacet procent). Očekáváme, že po skončení mimořádných opatření se situace stabilizuje a růst e-commerce se vrátí do normálních kolejí. Bude se opírat zejména o své nově získané zákazníky a zapojení nových prodejců z dosavadního čistého retailu.
Třetině Čechů klesly úspory. Polepšili si vysokoškoláci
Téměř třetina Čechů má v současnosti méně úspor než před propuknutím pandemie. Obdobné množství lidí tak plánuje více šetřit. Nadpoloviční většina respondentů (šedesát tři procent) nicméně uvedla, že se pandemie do jejich finančních úspor příliš nepromítla. Pouze sedm procent lidí si finančně polepšilo. Jedná se zejména o mladší generaci do dvacet šest let, lidi z Prahy a také vysokoškoláky (třináct procent). Naopak téměř polovina lidí se základním vzděláním (čtyřicet čtyři procent) má méně peněz než dříve. Také ženy jsou na tom v porovnání s muži hůře. Každá třetí (třicet pět procent) uvedla, že má nyní méně úspor než dříve. Jen čtyři procent žen jsou na tom finančně lépe než před pandemií. Pokles úspor zaznamenalo dvacet sedm procent mužů a devět procent si finančně polepšilo.
PAVEL VČELA, ředitel GLS Česká republika
Foto: Pixabay
Zdroj: Insighters s.r.o.
 


Články na téma: Mzdy

Spočítejte si online:

> Kalkulačka pro výpočet čisté mzdy
> Daňová kalkulačka pro OSVČ v roce 2025
> Online kalkulačka pro DPČ a DPP
> Důchodová kalkulačka - kdy půjdete do důchodu?


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Rekordní noclehy přes online platformy: ČR překonala rok 2019

12.08.2025, Autor: Marek Hájek

V roce 2024 jsme v České republice zažili nevídaný boom – přes online platformy jako Airbnb či Booking bylo uskutečněno 10,7 milionu přenocování, což je o 13,6 % více než před pandemií v roce 2019. Tento růst sice přináší ekonomické výhody, ale zároveň zvyšuje tlak na bydlení a volá po regulaci. Jaké jsou skutečné dopady tohoto trendu?

Bankovní giganti v ČR: Rekordní zisk 45,9 miliardy

12.08.2025, Autor: red

Šest největších bank v České republice dosáhlo v prvním pololetí 2025 čistého zisku 45,9 miliardy korun, což je o 16 % více než loni. Za tímto úspěchem stojí oživení hypotečního trhu, digitalizace a stabilní ekonomické podmínky.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Thomson Reuters na vzestupu díky umělé inteligenci

09.08.2025, Autor: Marek Hájek

Thomson Reuters hlásí za druhé čtvrtletí 2025 tržby 1,79 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst z 1,74 miliardy USD. Klíčovým motorem růstu se stává umělá inteligence, která už tvoří 22 % základní smluvní hodnoty firmy.

Před 30 lety výplata stačila: Dnes je nájem luxusem

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

Před třemi desetiletími jste za průměrnou výplatu zvládli uživit rodinu, zaplatit bydlení a ještě si něco odložit. Dnes se mnozí Češi potýkají s tím, že ani na základní potřeby, jako je nájem, jejich příjem nestačí. Co se změnilo?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

BMW klesl zisk o 29 %

03.08.2025, Autor: Marek Hájek

Automobilka BMW zažívá těžké časy – za první pololetí klesl její čistý zisk o 29 % na 4 miliardy eur. Předseda představenstva Oliver Zipse však zůstává optimistou a zdůrazňuje „robustní obchodní model“.

Je Zuckerbergova superinteligence na dohled?

02.08.2025, Autor: Marek Hájek

Mark Zuckerberg věří, že superinteligence, tedy umělá inteligence překonávající lidské schopnosti, je na dosah. Jeho společnost Meta do tohoto snu pumpuje miliardy dolarů, ale zároveň přiznává rostoucí rizika.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Microsoft na vrcholu: Cloud a AI přinášejí rekordní zisky

31.07.2025, Autor: red

Microsoft ohlásil na konci července rekordní finanční výsledky, které překonaly očekávání analytiků. Hlavními tahouny jsou cloudové služby a umělá inteligence, díky nimž tržby rostou o desítky procent a akcionáři jásají nad cenou akcií přes 553 dolarů.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama