Při výběru zaměstnání dnes lidé preferují flexibilitu práce, která jim umožní skloubit jejich soukromý život s profesním.
Samoplánování je jedním z benefitů společností fungujících ve směnném režimu. Navíc přináší výhody i zaměstnavatelům, neboť vlastní nastavení směn podle individuálních potřeb má vliv nejen na zdraví a produktivitu zaměstnanců, ale i na jejich sociální život a celkovou atmosféru ve firmě.
Novým trendem na současném trhu práce, kdy firmy hledají nástroje, jak si udržet nebo získat zaměstnance, se stává koncept tzv. samoplánování. Ten do společností zavádí skupina Déhora, jež se zabývá plánováním a řízením pracovních sil ve firmách se směnným režimem. Jde o metodu, kdy zaměstnavatel umožní svým zaměstnancům nastavit si rozpis směn podle jejich osobních potřeb, ať už fyzických, nebo sociálních. Na základě mnohaletých zkušeností Déhory lze díky samoplánování získat spokojenější zaměstnance, výrazně snížit jejich fluktuaci a zajistit si pověst atraktivního zaměstnavatele v regionu.
„Koncept samoplánování se nám osvědčil již v řadě evropských zemí, kde zaměstnavatelé pochopili, že délka a rozložení pracovní doby má významný vliv na produktivitu a spokojenost zaměstnanců, a ovlivňuje tak výsledky společnosti i její postavení na trhu. Je to jedna z cest, jak mohou zaměstnavatelé v České republice zlepšit pracovní podmínky svých zaměstnanců, udržet si je a přilákat nové,“ říká Nunzio Totaro, ředitel českého zastoupení společnosti Déhora.
Nedávný průzkum společnosti Randstad prokázal, že mezi přední faktory, které mají vliv na rozhodování o změně nebo volbě zaměstnání, patří mimo jiné i tzv. work-life balance, tedy sladění soukromého života s pracovním, což uvedlo 45 procent dotazovaných, a možnost flexibility práce, kterou by uvítalo až 31 procent. To jasně ukazuje, že dnešní zaměstnanci vyžadují svobodu při rozhodování o svém pracovním a volném čase a tuto možnost vnímají jako benefit.
V rámci samoplánování si zaměstnanci mohou svůj rozpis směn tvořit sami pomocí speciálního plánovacího programu, do kterého mají přístup přes webové rozhraní. Směny si volí podle předem stanovených pravidel, na která dohlíží samotný software a pověřená osoba. Jakékoli změny se řídí transparentním a fér přístupem, takže se nemůže stát, že by zaměstnanec přišel o již schválenou dovolenou nebo dostal více přesčasů. Zaměstnavatel do rozpisu zasahuje pouze v případě, že by rozvržení směn a počet zaměstnanců na směně narušovaly běžný provoz podniku. Zaměstnanci přebírají odpovědnost za plánování a individuálně si určují vlastní časové preference, včetně omezeného počtu směn, kdy vysloveně trvají na svém volnu (tzv. právo VETA). To jim umožňuje zakomponovat do pracovní doby nenadálé události, a přizpůsobit tak svůj soukromý život tomu pracovnímu. Navíc je díky speciálnímu softwaru možné uplatnit celou řadu doplňkových funkcí, a docílit tak snazšího řízení při plánování, ale i každodenních činnostech.
Správné nastavení směn vede nejen ke zlepšení životního stylu, zdraví a sociálního života zaměstnanců, ale současně se zvyšuje jejich produktivita a loajalita vůči zaměstnavateli. Naopak nevhodně naplánovaná pracovní doba často u lidí pracujících na směny narušuje biologické hodiny a potřebu odpočinku. Výsledným efektem jsou pak vyčerpaní, nemocní nebo i psychicky podráždění zaměstnanci. Z dlouhodobého hlediska může nesprávný model směn způsobit i chronické efekty a následné problémy se srdcem, krevním tlakem, zažíváním nebo vyvolat nespavost a deprese.
O společnosti Déhora
Mezinárodní poradenská skupina Déhora je největší evropská společnost zabývající se plánováním a řízením pracovních sil ve firmách se směnným režimem. Již od roku 1987 nabízí odborné znalosti organizacím ve všech sektorech ekonomiky, a podílí se tak na zvyšování efektivity jejich podnikání. Díky praktickým zkušenostem z prostředí firem i rozsáhlým výzkumům a analýzám, které provádí, dokáže poskytnout klientům komplexní služby z oblasti plánování práce a lidského kapitálu včetně poradenství, školení a zavádění softwarových řešení. V současné době má Déhora pobočky v Nizozemsku, Belgii, Polsku a v České republice a pomáhá stovkám společností po celé Evropě téměř v každém odvětví od výroby a zpracovatelského průmyslu přes zdravotnictví, služby, logistiku až po státní správu. Mezi její významné klienty patří například firmy British American Tobacco, Audi, Nestlé, Siemens, Miele, Electrolux, Eindhoven Airport, Amsterdam Airport, Polish Airlines nebo nizozemská a belgická policie.