Apogeo
Reklama

Loni šlo u nás na dobročinné účely sedm a půl miliardy

30.11.2017, Autor: Karolína Hurychová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Loni šlo u nás na dobročinné účely sedm a půl miliardy

Dárci, firmy, nadace a fondy v České republice darovali v minulém roce na dobročinné účely sedm a půl miliardy korun.

Meziročně se jednalo o nárůst půl miliardy korun. Nejvyšší částkou, přes tři a půl miliardy korun, přispěly loni firmy, bez dvou set tisíc dvě miliardy korun darovali občané. Tři čtvrtiny všech dárců získávají informace o dobročinných projektech na sociálních sítích. Nejštědřejší v rámci příspěvků na prospěšné účely jsou co do počtu i průměrné finanční částky lidé v Praze.
Data zveřejnilo Fórum dárců na dárcovském summitu v Praze a rovněž představilo mapu dárcovství, která zaznamenává situaci v rámci jednotlivých krajů. Čeští občané darovali v roce 2016 1,8 miliardy korun, firmy poskytly 3,7 miliardy korun, nadace a fondy přispěly 1,4 miliardy. Prostřednictvím veřejných sbírek se vybralo 600 milionů korun, z toho zhruba 30 milionů vynesly dárcovské textové zprávy DMS.
Výkonná ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová vysvětlila, že se v mapě snažili jednoduše a přehledně shrnout a ukázat, jak české dárcovství vypadá. „Trend digitální komunikace, sociálních sítí a sociálních médií výrazně postupuje. I když býváme vůči novinkám rezistentní, i neziskový sektor to pohltilo. Nevyhneme se tomu,“ sdělila Šplíchalová.
Výsledky průzkumu ukázaly, že na sociálních sítích získávají informace o dobročinných projektech tři čtvrtiny všech dárců. Tato nová a svým zásahem čím dál silnější média k darování inspirují čtvrtinu dotazovaných občanů České republiky. Facebookový profil má založeno 98 procent neziskových organizací, takže prakticky téměř všechny. Každá třetí organizace využívá server na sdílení videosouborů YouTube, sedm procent oslovených organizací využívá sociální síť (pro komentáře s omezeným počtem znaků) Twitter a pět procent aplikaci pro sdílení fotografií Instagram. Své příznivce se přes sociální sítě snaží získat 89 procent spolků a nadací, přičemž celkem 73 procent organizací komunikuje se svými fanoušky právě na Facebooku nebo na dalších sociálních médiích. Třicet procent těchto organizací považuje sociální sítě za dobrý prostředek pro získávání sponzorů.
Počet dárců se podle Šplíchalové zvýšil ze zhruba 120 tisíc v roce 2011 na 150 tisíc dárců v roce 2015. V České republice v letošním roce funguje 2 213 nadací a fondů, o 149 více než loni. Nejčastěji poskytují fondy a nadace finance do oblasti kultury a vzdělání, následuje podpora rodin a dětí a v neposlední řadě pomoc zdravotně postiženým.
Největší počet lidí poskytujících peníze na dobročinnost je podle mapy dárcovství v hlavním městě. Dar si v roce 2015 v Praze odečetlo z daní okolo 27 tisíc lidí, když celkem věnovali částku v hodnotě 406,84 milionu korun. Naopak nejméně dárců s daňovým odečtem evidoval Karlovarský kraj s 2 800 dárci, kteří na dobročinnost dali 26,88 milionu korun. Nejštědřejší dárci jsou v hlavním městě, kde hodnota průměrného daru za rok dosahovala 15 tisíc korun. Následují kraje Moravskoslezský a Olomoucký s průměrným darem ve výši 13 tisíc korun. Na druhé straně průměrně nejnižší částku posílali občané v Jihočeském kraji a na Vysočině, kde dosahovala devíti tisíc korun ročně.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Rekordní noclehy přes online platformy: ČR překonala rok 2019

12.08.2025, Autor: Marek Hájek

V roce 2024 jsme v České republice zažili nevídaný boom – přes online platformy jako Airbnb či Booking bylo uskutečněno 10,7 milionu přenocování, což je o 13,6 % více než před pandemií v roce 2019. Tento růst sice přináší ekonomické výhody, ale zároveň zvyšuje tlak na bydlení a volá po regulaci. Jaké jsou skutečné dopady tohoto trendu?

Bankovní giganti v ČR: Rekordní zisk 45,9 miliardy

12.08.2025, Autor: red

Šest největších bank v České republice dosáhlo v prvním pololetí 2025 čistého zisku 45,9 miliardy korun, což je o 16 % více než loni. Za tímto úspěchem stojí oživení hypotečního trhu, digitalizace a stabilní ekonomické podmínky.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Thomson Reuters na vzestupu díky umělé inteligenci

09.08.2025, Autor: Marek Hájek

Thomson Reuters hlásí za druhé čtvrtletí 2025 tržby 1,79 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst z 1,74 miliardy USD. Klíčovým motorem růstu se stává umělá inteligence, která už tvoří 22 % základní smluvní hodnoty firmy.

Před 30 lety výplata stačila: Dnes je nájem luxusem

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

Před třemi desetiletími jste za průměrnou výplatu zvládli uživit rodinu, zaplatit bydlení a ještě si něco odložit. Dnes se mnozí Češi potýkají s tím, že ani na základní potřeby, jako je nájem, jejich příjem nestačí. Co se změnilo?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

BMW klesl zisk o 29 %

03.08.2025, Autor: Marek Hájek

Automobilka BMW zažívá těžké časy – za první pololetí klesl její čistý zisk o 29 % na 4 miliardy eur. Předseda představenstva Oliver Zipse však zůstává optimistou a zdůrazňuje „robustní obchodní model“.

Je Zuckerbergova superinteligence na dohled?

02.08.2025, Autor: Marek Hájek

Mark Zuckerberg věří, že superinteligence, tedy umělá inteligence překonávající lidské schopnosti, je na dosah. Jeho společnost Meta do tohoto snu pumpuje miliardy dolarů, ale zároveň přiznává rostoucí rizika.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Microsoft na vrcholu: Cloud a AI přinášejí rekordní zisky

31.07.2025, Autor: red

Microsoft ohlásil na konci července rekordní finanční výsledky, které překonaly očekávání analytiků. Hlavními tahouny jsou cloudové služby a umělá inteligence, díky nimž tržby rostou o desítky procent a akcionáři jásají nad cenou akcií přes 553 dolarů.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama