Cestovní ruch v USA a Číně prochází turbulentním obdobím. Zatímco Amerika bojuje s poklesem mezinárodních turistů o téměř 9 %, Čína hlásí rekordní nárůst rezervací o 173 %. Jak se tyto dvě velmoci vyrovnávají s výzvami?
Cestovní ruch je jako barometr globální ekonomiky – odráží politické nálady, ekonomické síly i společenské změny. Když se podíváme na situaci v USA a Číně, vidíme dva rozdílné příběhy. V USA, kde cestovní ruch přispívá do ekonomiky ohromnými 3 biliony dolarů ročně, se domácí turismus daří, ale mezinárodní návštěvníci mizí. Na druhé straně Čína, která se ještě před pár lety potýkala s tvrdými pandemickými omezeními, zažívá nečekaný boom. Jak je možné, že tyto dvě země, navzdory své ekonomické síle, čelí tak odlišným výzvám? A co to znamená pro český trh?
USA: Boom doma, úpadek ze zahraničí
Podle dat Tourism Economics klesl počet mezinárodních příjezdů v roce 2025 o 8,7 % oproti předchozím letům. Letecké rezervace z Kanady se propadly o více než 70 %, z Německa o 28 % a ze Španělska o 25 %. Příčiny? Zpřísněná imigrační pravidla, silný dolar a politická rétorika, která některé turisty spíše odrazuje. Přinejmenším v tomto ohledu se zdá, že heslo „America First“ funguje až příliš dobře – bohužel na úkor cestovního ruchu.
Na druhou stranu, domácí turismus zažívá renesanci. Oblasti jako Florida, New York nebo národní parky typu Grand Canyon hlásí rekordní návštěvnost. Jak ukazují data, sektor volného času a pohostinství přidal přes 800 000 nových pracovních míst, což je jasný signál, že Američané cestují více než kdy dřív – jen zůstávají doma. Připomíná to situaci po finanční krizi v roce 2008, kdy se domácí trh stal záchranným lanem pro ekonomiku. Otázkou zůstává, zda to bude stačit i tentokrát.
Čína: Znovuzrození s novou tváří
Oproti tomu Čína je jako Fénix, který povstal z popela pandemie. Meziroční nárůst rezervací zahraničních turistů o 173 % k dubnu 2025 je ohromující číslo. Domácí cestovní ruch, který se během pandemie stal pilířem odvětví, zůstává silný a přitahuje miliony lidí do nových destinací. Zajímavé je, že se mění i preference Číňanů – mladší generace dává přednost individuálním cestám a autentickým zážitkům před klasickými skupinovými zájezdy.
Technologie hrají klíčovou roli. Mobilní aplikace a umělá inteligence usnadňují plánování cest a vytvářejí koncept „bezbolestného cestování“. Přesto výzvy přetrvávají – přelidnění populárních míst a geopolitická nejistota brzdí plné oživení. Když se podíváme zpět, Čína zažila podobný boom po uvolnění cestovních omezení v roce 2023, ale tehdy šlo spíše o krátkodobý efekt. Dokáže si tento růst udržet i v delším horizontu?
Příčiny rozdílů
Proč jsou tyto dvě země na tak rozdílných cestách? V USA hraje roli politika. Zpřísnění vízových podmínek a obavy o bezpečnost odrazují turisty z tradičních trhů, jako je Kanada nebo Evropa. K tomu přidejte silný dolar, který cestování do USA prodražuje, a máte recept na krizi mezinárodního turismu. V Číně jsou příčiny jiné – pozdní uvolnění pandemických omezení sice zpomalilo oživení, ale nyní země těží z rostoucího zájmu o Asii a z modernizace infrastruktury. Geopolitické napětí mezi USA a Čínou navíc ovlivňuje oba trhy, ať už jde o vnímání bezpečnosti, nebo o ochotu cestovat.
Připomeňme si pandemii COVID-19, kdy cestovní ruch v obou zemích utrpěl dramatický propad – v Číně o 80 % u příjezdových turistů, v USA se podíl odvětví na HDP snížil z 2,9 % na 1,54 %. Tehdy jsme si mysleli, že horší už to být nemůže. Jenže dnešní problémy ukazují, že krize v cestovním ruchu jen tak nezmizí – jen mění tvář.
Turismus v USA a Číně je příběhem kontrastů. Zatímco Amerika bojuje s politickými bariérami a ztrácí mezinárodní turisty, Čína se zvedá díky technologickým inovacím a rostoucímu zájmu o své destinace. Před námi však stojí otázka, zda jsou tyto trendy udržitelné. Lze odhadovat, že USA se budou muset zaměřit na zlepšení své globální image a uvolnění vízových pravidel, pokud chtějí mezinárodní turismus oživit. Čína zase musí řešit přelidnění a environmentální dopady svého růstu.
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
Autor: Petr Poreba