Ceny zemědělských výrobců se v červenci meziměsíčně celkově nezměnily. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat ČSÚ. Oproti předchozímu měsíci vzrostly ceny obilovin o 2,9 %, ale také olejnin o 2,1 % či mléka o 0,5 %. Meziměsíčně naopak klesly ceny prasat, a to o 0,6 %, drůbeže o 3,5 % a vajec o 5,7 %, ceny brambor dokonce poklesly o 30,8 %.
Meziročně pak byly ceny brambor nižší o 23,1 %, obiloviny zlevnily o 12,8 %. Celkově se ceny zemědělských výrobců meziročně snížily o 3,7 %, čímž se potvrdilo očekávané zpomalení poklesu. Ten trvá sice již patnáctý měsíc v řadě, jeho tempo však prudce brzdí. V červnu činil pokles cen v zemědělství v meziročním srovnání 7,5 %, v květnu dokonce 10,1 %. Vypadá to, že ceny zemědělských výrobců brzy dosáhnou v tomto smyslu svého limitu.
Naopak ceny průmyslových výrobců po dvou měsících poklesu vzrostly meziměsíčně o 0,6 %. Největší vliv na ně měly především ceny v odvětví koksu a rafinovaných ropných produktů. Meziročně se pak ceny průmyslových výrobců zvýšily o 1,7 % a rostou tak již čtyři měsíce v řadě. Meziročně stouply například ceny počítačů, elektronických a optických přístrojů, konkrétně o 5,1 %, o 4,8 % stouply také ceny oprav, údržby a instalace strojů a zařízení. Současně šly nahoru i ceny elektřiny, plynu, páry a klimatizovaného vzduchu, které se zvýšily o 4,0 %. Naopak ceny dřeva a dřevěných a korkových výrobků byly nižší o 2,7 %, o 3,1 % zlevnil také papír a výrobky z něj, ceny základních kovů poklesly o 4,4 %, ropy a zemního plynu o 16,1 %. Pokles pak zaznamenaly také ceny potravinářských výrobků, které se snížily o 2,9 %. Nejvýrazněji ponížily ceny rostlinných a živočišných olejů a tuků, konkrétně o 15,7 %, mlýnských a škrobárenských výrobků o 14,6 % a průmyslových krmiv o 11,9 %.
Podle odhadů se meziměsíčně zvýšily také ceny stavebních prací a materiálů a výrobků spotřebovávaných ve stavebnictví. Meziročně ceny materiálů a výrobků spotřebovávaných ve stavebnictví o 0,1 % klesly, ceny stavebních prací se dle odhadů zvýšily o 1,8 %. Meziročně vzrostly také ceny tržních služeb pro podniky, a to o 3,5 %. V porovnání s předchozím rokem se zvýšily především ceny za reklamní služby a průzkum trhu, konkrétně o 10,1 %.
Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Foto: Pixabay
Zdroj: Insighters