e-news.cz - kurzy
Reklama

Stát do marketingové komunikace investoval o čtvrtinu méně

23.02.2021, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Stát do marketingové komunikace investoval o čtvrtinu méně

Hodnota zadaných veřejných zakázek z oblasti marketingové komunikace v loňském roce dosáhla celkem 1,564 miliardy korun. Vyplývá to z každoročního výzkumu Asociace komunikačních agentur a Asociace public relations.


Je to o 558 milionů korun méně než v roce 2019. Počet zakázek se meziročně mírně navýšil, a to ze 702 na 723. Z oznámených zakázek došlo ke zrušení každé deváté, což je o 2,5 procenta méně než předloni. Objem zadaných veřejných zakázek v České republice tak dosahuje podílu pouze 1,25 procenta z celkových investic v reklamě. V ostatních evropských zemích přitom v průměru činí zhruba patnáct až dvacet procent.
Hodnota zadaných veřejných zakázek v obou pololetích roku 2020 dosahovala téměř shodné výše. Zatímco v prvním pololetí činila necelých 781 milionů korun, ve druhém pololetí potom přes 783 milionů. Celkový objem investic do reklamy tak u zadaných veřejných zakázek loni dosáhl jedné miliardy a téměř 564 milionů korun. „Loňská pololetí se ale od sebe výrazně liší co do počtu těchto zakázek. Během prvního pololetí evidujeme 436 zakázek, ve druhém pouze 287. Máme obavy, že stát se vydal cestou omezování marketingových investic, což je přesný opak toho, co by měl v době této mimořádné krize činit,“ uvádí Lucie Češpivová z Asociace komunikačních agentur (AKA).
Veřejné zakázky tvoří jen zlomek investic
Celková hodnota zadaných veřejných zakázek zároveň činí pouze 1,25 procenta ze všech loňských investic do marketingové komunikace v České republice. Ty podle pravidelného výzkumu, který pro Asociaci komunikačních agentur v rámci Zprávy o české reklamě zpracovává výzkumná agentura Nielsen Admosphere, dosáhly téměř 120 miliard korun. „V porovnání s celkovým objemem trhu jsou investice do marketingové komunikace ve veřejných zakázkách skutečně marginální. V jiných evropských zemích tvoří veřejné zakázky často i desetinásobně větší podíl na celkových investicích do reklamy, než jak je tomu v Česku. Pro soukromý sektor představuje marketingová komunikace jeden z hnacích motorů ekonomiky, protože posiluje spotřebu. Veřejný sektor by ji měl zase vnímat jako povinnou součást své práce v oblasti kvalitního poskytování informací směrem k občanům a také jako investici ve smyslu budování důvěry občanů ve fungování státu,“ vysvětluje Lucie Češpivová.

Zdroj: AKA; APRA

Asociace komunikačních agentur spolu s Asociací public relations proto dlouhodobě vyzývají stát, aby začal více spolupracovat s profesionálními dodavateli služeb marketingové komunikace. O to více je podle jejich odborníků taková spolupráce důležitá v současné mimořádné situaci. „V době krize, kdy vláda, ministerstva a samosprávy potřebovaly vysvětlovat občanům řadu opatření, je těžko pochopitelné, že ve druhém pololetí zadal stát pouze dvě zakázky v oblasti práce s veřejností, a to v celkové hodnotě devadesát šest tisíc korun,“ upozorňuje Michal Vlasák z Asociace public relations.
Počet zrušených zakázek poklesl pod deset procent
Mezi oznámenými zakázkami, tedy těmi, kde státní správa teprve zveřejní daný úmysl, došlo v roce 2020 ke zrušení 9,3 procenta vypsaných zakázek. To je méně než předloni, kdy podíl zrušených zakázek na celkovém počtu vypsaných dosáhl 11,8 procenta. V tomto směru zůstává zachován dosavadní pozitivní trend, který je jedním z cílů poradenství poskytovaného profesními organizacemi. Veřejné zakázky se týkají například tvorby reklamních materiálů, webových stránek, reklamních a marketingových služeb, ale například i organizace různých akcí, jako jsou výstavy, veletrhy nebo kongresy.
Investice do reklamy dosáhly 120 miliard korun
Podle monitoringu mediálních výdajů do reklamy a průzkumu, který pro Asociaci komunikačních agentur zpracovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere, dosáhl reklamní trh v České republice objemu téměř 120 miliard korun. Navzdory dopadům pandemie tedy vzrostl zhruba o 700 milionů korun (0,6 procenta) oproti roku 2019. Podle výzkumu AKA mezi zadavateli z konce loňského roku se očekává, že celkový objem trhu v roce 2021 nepatrně vzroste a hranici 120 miliard korun mírně překročí.
Foto: pixabay.com
Zdroj: Insighters s.r.o.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Finanční dopady zvýšení minimální mzdy

22.11.2024, Autor: Z blogosféry

Minimální měsíční mzda se pro rok 2025 zvyšuje z 18 900 Kč na 20 800 Kč. Zvýšení minimální mzdy je příznivou zprávou pro zaměstnance pracující za minimální mzdu a nepříznivou zprávou pro zaměstnavatele nabízející práci za minimální mzdu. Jak se změní čistá mzda zaměstnance? O kolik stoupnou mzdové náklady zaměstnavatele? 

Vánoční tržby e-shopů budou zřejmě vyšší než loni

21.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby českých e-shopů z letošních předvánočních nákupů by mohly být asi o pět procent vyšší než loni. Nahrává tomu meziroční nárůst prodejů i příznivější ekonomická situace domácností. Nejčastěji Češi plánují utratit za dárky pod stromeček 5 až 10 tisíc korun.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Ceny nemovitostí ve vyloučených lokalitách vykazují neobvyklé trendy

15.11.2024, Autor: Z blogosféry

Ústecký kraj je dlouhodobě známý svým specifickým realitním trhem, který se vyznačuje nejnižšími cenami nemovitostí v České republice. Tento fenomén je zvlášť patrný ve vyloučených lokalitách, kde sociální a ekonomické faktory významně ovlivňují hodnotu realit. Průměrná cena bytu o velikosti 50 m² se zde pohybuje kolem 25 000 Kč za m², což je výrazně pod celorepublikovým průměrem, který dle posledních statistik přesahuje 60 000 Kč za m².

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi si všímají nedostatku řemeslníků. Chybí i plynaři, zájem o ně potvrzují delší čekací lhůty

13.11.2024, Autor: Z blogosféry

V České republice je málo řemeslníků. Na tom, že u nás chybí, se shodlo 87 % dotázaných. Nedostatek řemeslníků Češi pozorují zejména na růstu cen a prodlužování čekacích lhůt. Například na služby plynaře pečujícího o domácí spotřebiče si čtvrtina lidí počkala déle než měsíc. Češi současně považují kariéru řemeslníka za vysoce perspektivní.

Mírné ochlazování pracovního trhu pokračuje

09.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská registrovaná míra nezaměstnanosti v říjnu oproti předchozímu měsíci klesla o 0,1 procentního bodu a dosáhla tak hodnoty 3,8 %. Tento výsledek byl v souladu s většinovým očekáváním.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nová exekuční pravidla mohou sebrat až dvě třetiny zbytku čisté mzdy

08.11.2024, Autor: Z blogosféry

Novela insolvenčního zákona přináší změny v oblasti srážek ze mzdy. Pokud je proti zaměstnanci vedeno čtyři a více exekucí, mohou mu být nově sraženy až dvě třetiny tzv. zbytku čisté mzdy. Výjimkou jsou lidé, kteří pobírají starobní, invalidní nebo sirotčí důchod.

Zotavování maloobchodu pokračuje pomalu ale jistě

08.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské reálné maloobchodní tržby vykázaly v průběhu září meziměsíční nárůst o 0,2 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 5,6 %. Jedná se o mírně lepší výsledek, než o měsíc dříve (5,0 %) a prakticky přesný zásah do hodnoty, kterou očekával trh. Meziměsíčně tržby narostly již počtvrté v řadě.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama