Pohon na zkapalněný ropný plyn (LPG) si získává stále větší oblibu. Nových aut na LPG loni v Česku přibyl rekordní počet. Rozrůstá se nejen nabídka továrních LPG modelů, roste také zájem o dodatečné přestavby benzínových motorů.
Zájem o pohon na autoplyn letos dále podporuje i extrémní růst cen pohonných hmot. Na stojanu s LPG je totiž ve srovnání s benzínem dlouhodobě poloviční suma. Firmy zabývající se přestavbami hovoří doslova o renesanci LPG. Mezi novými vozy na LPG dominuje Dacia, přestavují se nejčastěji škodovky, přestavbové sady jsou dostupné i pro nejmodernější motory s přímým vstřikováním benzínu.
Podle informací České asociace LPG (ČALPG) na českých silnicích loni přibylo asi 6 800 vozidel na LPG. Údaj zahrnuje součet registrací nových vozidel, které s pohonem na LPG již sjely z výrobní linky, a dodatečných přestaveb většinou již provozovaných automobilů. V obou segmentech jde o meziroční růst. „Počet nově registrovaných vozidel s tovární LPG zástavbou se loni meziročně zvýšil o 76 procent na rekordních 2 259 automobilů. Pro srovnání, na druhém místě je rok 2014 s 1 481 registracemi,“ popisuje Ivan Indráček, výkonný předseda ČALPG, a dodává, že počet vozů dodatečně přestavěných na spalování LPG činil loni přibližně čtyři a půl tisíce.
V segmentu továrních LPG automobilů v poslední době jednoznačně dominuje Dacia (loni bylo registrováno téměř 2 000 nových vozů této značky na LPG), následuje Renault. Mezi nově registrovanými vozy poháněnými autoplynem v loňském roce figuroval i Fiat. Zvláštní pozici si drží Mitsubishi. Sice nenabízí přímo tovární LPG vozy, ale u vybraných modelů umožňuje přestavbu v režii svých autorizovaných servisů, a to jak při koupi nového, tak i staršího vozidla své značky.
Dle údajů Centra dopravního výzkumu (CDV) si loni mezi osobními LPG vozidly nejvíce registrací připsaly modely Dacia Duster, Dacia Sandero, Renault Clio, Renault Captur a Dacia Logan. Novinkou mezi LPG vozy, která vzbudila značný zájem, je pro letošní rok Dacia Jogger. „Za dva měsíce od začátku předprodeje na českém trhu jsme nasbírali osm set závazných zákaznických objednávek modelu Jogger, přičemž nadpoloviční většinu představují verze na LPG. I v letošním roce tedy předpokládáme další nárůst zájmu o LPG pohon,“ uvedl produktový a brand manažer značky Dacia Tomáš Kochmann s tím, že Dacia svým dvoupalivovým řešením kombinuje pohon na benzín i na LPG. Nabízí totiž dvě plnohodnotné nádrže, 50litrovou na benzín a v závislosti na modelu 40 až 49litrovou na LPG.
Zájem loni rostl i o dodatečné přestavby benzínových motorů na LPG, podle ČALPG meziročně více než o desetinu. Firmy, které se na přestavby specializují, nicméně letos v souvislosti s extrémními cenami paliv evidují ještě větší růst poptávky. „V souvislosti s výrazným růstem cen pohonných hmot jsme v první chvíli zaznamenali opravdu extrémní zájem o pohon na LPG. Ten samozřejmě s delším časovým odstupem opadl, i tak ale v uplynulých měsících evidujeme meziročně 2,5násobně vyšší poptávku po přestavbách na LPG,“ odhaduje Jaroslav Liška, jednatel strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r. o., která se specializuje na přestavby vozů na LPG a CNG téměř tři dekády. Podle něj lze hovořit doslova o renesanci LPG, které v předchozích letech spíše upadalo. Zájem o něj projevují i uživatelé, kteří používali nebo používají CNG, protože cena CNG je v současné době na svém maximu a ekonomická výhoda se pomalu vytrácí. Firma zaznamenala rovněž nárůst prodeje certifikovaných souprav na přestavbu LPG, jež dodává dalším autoservisům.
Nejjednodušší na přestavbu jsou obecně starší modely vozů s nepřímým vstřikováním benzínu do válců. Podle odborníků jsou však přestavbové kity dostupné také pro pestrou škálu moderních motorizací s přímým vstřikováním. Příkladem může být sada na přestavbu koncernového motoru 1,5 TSI 110 kW, který se montuje například do nové generace Škody Octavia.
Cena LPG se podle Ivana Indráčka z ČALPG dlouhodobě pohybuje na polovině ceny benzínu i níže. Kupříkladu náklady na provoz nové Octavie 1,5 TSI 110 kW LPG, kterou společnost AUTOGAS – CENTRUM loni na autoplyn přestavěla, ale poloviční nejsou. Podle různých testů jezdí tento vůz asi o třetinu levněji. Motor s přímým vstřikováním totiž spaluje obě paliva. „Jedna z podmínek fungování a nastavení či naprogramování řídicí jednotky LPG systémů, které v současnosti pro přestavby přímovstřikových motorů používáme, je spoluúčast určitého podílu benzínu, který se musí během provozu na LPG spotřebovávat. U vozidel s přímým vstřikováním – většinou se označují TSI, FSI – je to nezbytné pro správný chod motoru a současně se tím zajistí chlazení vstřikovačů,“ vysvětlil Evžen Procházka, technik společnosti AUTOGAS – CENTRUM.
Podle údajů společnosti se na LPG nejčastěji přestavují škodovky. Jen v období listopad až leden to bylo asi 70 vozů této značky. „Nejčastěji se přestavby týkaly modelů Octavia a Fabia, realizovali jsme však například i přestavbu modelů Kamiq nebo Citigo. Z jiných značek se často přestavuje kupříkladu Dacia Duster, Ford Focus, Honda CR-V, Renault Megane či Opel Astra,“ popsal Evžen Procházka.
Foto: Pixabay
Zdroj: LUKÁŠ POLOLÁNÍK