e-news.cz - kurzy
Reklama

S drahým benzínem dále roste zájem o LPG. Jaká auta jsou k mání a které modely se na autoplyn nejčastěji přestavují?

08.04.2022, Autor: Laura Šuleková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
S drahým benzínem dále roste zájem o LPG. Jaká auta jsou k mání a které modely se na autoplyn nejčastěji přestavují?

Pohon na zkapalněný ropný plyn (LPG) si získává stále větší oblibu. Nových aut na LPG loni v Česku přibyl rekordní počet. Rozrůstá se nejen nabídka továrních LPG modelů, roste také zájem o dodatečné přestavby benzínových motorů.

Zájem o pohon na autoplyn letos dále podporuje i extrémní růst cen pohonných hmot. Na stojanu s LPG je totiž ve srovnání s benzínem dlouhodobě poloviční suma. Firmy zabývající se přestavbami hovoří doslova o renesanci LPG. Mezi novými vozy na LPG dominuje Dacia, přestavují se nejčastěji škodovky, přestavbové sady jsou dostupné i pro nejmodernější motory s přímým vstřikováním benzínu.
Podle informací České asociace LPG (ČALPG) na českých silnicích loni přibylo asi 6 800 vozidel na LPG. Údaj zahrnuje součet registrací nových vozidel, které s pohonem na LPG již sjely z výrobní linky, a dodatečných přestaveb většinou již provozovaných automobilů. V obou segmentech jde o meziroční růst. „Počet nově registrovaných vozidel s tovární LPG zástavbou se loni meziročně zvýšil o 76 procent na rekordních 2 259 automobilů. Pro srovnání, na druhém místě je rok 2014 s 1 481 registracemi,“ popisuje Ivan Indráček, výkonný předseda ČALPG, a dodává, že počet vozů dodatečně přestavěných na spalování LPG činil loni přibližně čtyři a půl tisíce.
V segmentu továrních LPG automobilů v poslední době jednoznačně dominuje Dacia (loni bylo registrováno téměř 2 000 nových vozů této značky na LPG), následuje Renault. Mezi nově registrovanými vozy poháněnými autoplynem v loňském roce figuroval i Fiat. Zvláštní pozici si drží Mitsubishi. Sice nenabízí přímo tovární LPG vozy, ale u vybraných modelů umožňuje přestavbu v režii svých autorizovaných servisů, a to jak při koupi nového, tak i staršího vozidla své značky.
Dle údajů Centra dopravního výzkumu (CDV) si loni mezi osobními LPG vozidly nejvíce registrací připsaly modely Dacia Duster, Dacia Sandero, Renault Clio, Renault Captur a Dacia Logan. Novinkou mezi LPG vozy, která vzbudila značný zájem, je pro letošní rok Dacia Jogger. „Za dva měsíce od začátku předprodeje na českém trhu jsme nasbírali osm set závazných zákaznických objednávek modelu Jogger, přičemž nadpoloviční většinu představují verze na LPG. I v letošním roce tedy předpokládáme další nárůst zájmu o LPG pohon,“ uvedl produktový a brand manažer značky Dacia Tomáš Kochmann s tím, že Dacia svým dvoupalivovým řešením kombinuje pohon na benzín i na LPG. Nabízí totiž dvě plnohodnotné nádrže, 50litrovou na benzín a v závislosti na modelu 40 až 49litrovou na LPG.
Zájem loni rostl i o dodatečné přestavby benzínových motorů na LPG, podle ČALPG meziročně více než o desetinu. Firmy, které se na přestavby specializují, nicméně letos v souvislosti s extrémními cenami paliv evidují ještě větší růst poptávky. „V souvislosti s výrazným růstem cen pohonných hmot jsme v první chvíli zaznamenali opravdu extrémní zájem o pohon na LPG. Ten samozřejmě s delším časovým odstupem opadl, i tak ale v uplynulých měsících evidujeme meziročně 2,5násobně vyšší poptávku po přestavbách na LPG,“ odhaduje Jaroslav Liška, jednatel strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r. o., která se specializuje na přestavby vozů na LPG a CNG téměř tři dekády. Podle něj lze hovořit doslova o renesanci LPG, které v předchozích letech spíše upadalo. Zájem o něj projevují i uživatelé, kteří používali nebo používají CNG, protože cena CNG je v současné době na svém maximu a ekonomická výhoda se pomalu vytrácí. Firma zaznamenala rovněž nárůst prodeje certifikovaných souprav na přestavbu LPG, jež dodává dalším autoservisům.
Nejjednodušší na přestavbu jsou obecně starší modely vozů s nepřímým vstřikováním benzínu do válců. Podle odborníků jsou však přestavbové kity dostupné také pro pestrou škálu moderních motorizací s přímým vstřikováním. Příkladem může být sada na přestavbu koncernového motoru 1,5 TSI 110 kW, který se montuje například do nové generace Škody Octavia.
Cena LPG se podle Ivana Indráčka z ČALPG dlouhodobě pohybuje na polovině ceny benzínu i níže. Kupříkladu náklady na provoz nové Octavie 1,5 TSI 110 kW LPG, kterou společnost AUTOGAS – CENTRUM loni na autoplyn přestavěla, ale poloviční nejsou. Podle různých testů jezdí tento vůz asi o třetinu levněji. Motor s přímým vstřikováním totiž spaluje obě paliva. „Jedna z podmínek fungování a nastavení či naprogramování řídicí jednotky LPG systémů, které v současnosti pro přestavby přímovstřikových motorů používáme, je spoluúčast určitého podílu benzínu, který se musí během provozu na LPG spotřebovávat. U vozidel s přímým vstřikováním – většinou se označují TSI, FSI – je to nezbytné pro správný chod motoru a současně se tím zajistí chlazení vstřikovačů,“ vysvětlil Evžen Procházka, technik společnosti AUTOGAS – CENTRUM.
Podle údajů společnosti se na LPG nejčastěji přestavují škodovky. Jen v období listopad až leden to bylo asi 70 vozů této značky. „Nejčastěji se přestavby týkaly modelů Octavia a Fabia, realizovali jsme však například i přestavbu modelů Kamiq nebo Citigo. Z jiných značek se často přestavuje kupříkladu Dacia Duster, Ford Focus, Honda CR-V, Renault Megane či Opel Astra,“ popsal Evžen Procházka.
Foto: Pixabay
Zdroj: LUKÁŠ POLOLÁNÍK


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Co pro spotřebitele znamená obrat v úrokových sazbách v USA? 

22.09.2025, Autor: red

Americká centrální banka (Fed) nedávno snížila úrokové sazby, poprvé v roce 2025, a otevřela tak novou kapitolu měnové politiky. Jak tento krok ovlivní nás, české spotřebitele? Od levnějšího dovozu z USA po možné změny v úvěrech – pojďme se podívat, co tento obrat přináší.

Německo se pravděpodobně vyhne technické recesi, tvrdí centrální banka

21.09.2025, Autor: Marek Hájek

Německá ekonomika se ocitá na křižovatce. I když ve druhém čtvrtletí 2025 zaznamenala pokles HDP o 0,3 %, nové údaje o růstu průmyslové výroby a optimismus centrální banky naznačují, že technická recese – tedy dva po sobě jdoucí poklesy – nemusí přijít. Jaké jsou skutečné vyhlídky a co to znamená pro nás v Česku, kde na německém trhu stojí a padá velká část našeho exportu?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Big Mac mluví jasně: Euro je vůči dolaru nadhodnoceno o 15 %

21.09.2025, Autor: red

Je možné změřit hodnotu měny pomocí hamburgeru? Podle Big Mac Indexu, který vydává časopis The Economist, je to nejen možné, ale i překvapivě výmluvné. K červenci 2025 je euro vůči americkému dolaru nadhodnoceno o 15,2 %, což má dopady nejen na globální trhy, ale i na české firmy a domácnosti. 

Generace Z jako učitelé AI: Jak mladí mění firmy a sbližují generace

18.09.2025, Autor: Marek Hájek

Když si představíte mentora, vidíte zkušeného veterána, který radí nováčkovi? Zapomeňte na to. Podle nového průzkumu společnosti IWG z roku 2025 se role obracejí – 59 % zaměstnanců generace Z učí své starší kolegy, jak ovládnout umělou inteligenci (AI), a přitom mění celou firemní kulturu.

Evropské technologické sny ožívají: Klarna na burze a sázka ASML na Mistral

17.09.2025, Autor: red

Evropa má důvod k optimismu. Září přineslo dvě události, které mohou být zlomem pro technologický sektor starého kontinentu – úspěšné IPO švédské fintech hvězdy Klarna a strategické partnerství nizozemského gigantu ASML s francouzským AI startupem Mistral. Jsou to jen izolované úspěchy, nebo skutečný začátek nové éry evropské technologické suverenity?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Teď je správný čas, věří některé domácnosti a fixují ceny energií

17.09.2025, Autor: Marek Hájek

V září se české domácnosti znovu ocitají na rozcestí – fixovat ceny energií a chránit rodinný rozpočet před výkyvy trhu, nebo riskovat a čekat na možné další poklesy? Po dramatických letech zdražování a následné stabilizaci cen se fixace jeví jako bezpečné útočiště. Je ale opravdu teď ten správný čas?

Snížení úrokových sazeb na dosah? Američtí investoři čekají na tah Fedu

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Americké finanční trhy jsou v očekávání. Na zasedání 16.–17. září by mohl Federální rezervní systém (Fed) snížit úrokové sazby, což by mohlo být prvním krokem k uvolnění měnové politiky po letech zpřísňování. Jaké jsou důvody tohoto očekávaného obratu a co to znamená pro nás v Česku?

Von der Leyenová slíbila silnější Evropu: Jsme na dobré cestě, nebo ve slepé uličce?

15.09.2025, Autor: Josef Neštický

Ursula von der Leyenová na začátku roku 2025 představila ambiciózní plán „Kompas konkurenceschopnosti“, který má Evropu posunout na špičku globální ekonomiky. V září však výsledky vyvolávají otázky – zatímco některé kroky slibují pokrok, jiné narážejí na politické rozepře a byrokratické překážky. Jak si tedy Evropa vede v závodě s USA a Čínou?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

AI: Amerika a Čína zrychluje, Evropa reguluje

14.09.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) se v roce 2025 stala klíčovým bojištěm globální konkurence. Zatímco USA sází na rychlost a deregulaci, Čína buduje technologickou soběstačnost a Evropa, včetně Česka, hledá rovnováhu mezi inovacemi a regulací. Jaké jsou strategie velmocí a co to znamená pro naše firmy a budoucnost práce?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama