e-news.cz - kurzy
Reklama

Rok home office: zaměstnanci jsou vytíženější a chybí jim kontakt s kolegy. Přesto si přejí práci z domova i do budoucna

07.05.2021, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Rok home office: zaměstnanci jsou vytíženější a chybí jim kontakt s kolegy. Přesto si přejí práci z domova i do budoucna

Roční zkušenost s plošným režimem home office ukazuje, že ve většině případů neznamená práce z domova pro zaměstnance volnější režim. Osmdesát pět procenet z nich přiznává, že je pracovně vytíženo stejně nebo více než v běžném režimu.


Na home office navíc vázne hlavně týmová spolupráce a chybí i fyzický kontakt s kolegy. Vzdálený pracovní režim přesto vnímá většina lidí pozitivně a nevadilo by jim dokonce zůstat na home office další rok. Vyplývá to z průzkumu Barometr zaměstnanců, který uskutečnila společnost Up Česká republika na vzorku 840 lidí.
Barometr zaměstnanců vyvrátil představy o home office jako o volnějším pracovním režimu, který nemá daleko k dovolené. Pouze patnáct procent zaměstnanců se nechalo slyšet, že jsou pracovně méně vytíženi než před covidem. Oproti tomu třicet procent lidí je podle Barometru vytíženo dokonce více.  Poslední rok ukázal, že zaměstnanci mohou být stejně efektivní při práci z domova jako při práci z kanceláře. Jednou z nutných podmínek je ale kompenzace vyššího pracovního vytížení i negativních důsledků režimu home office. Vyšší pracovní zátěž totiž nelze kompenzovat jen navýšením mzdy. Peníze fungují jen do určité míry.
Stesk a váznoucí spolupráce
Další výzvou je pro firmy zajištění funkční týmové spolupráce. Právě to je totiž podle zaměstnanců Achillovou patou home office, když pouze necelá třetina lidí považuje spolupráci v týmu na home office za srovnatelnou nebo lepší než v běžném režimu. Výsledky Barometru také naznačují, že problémem není ani tak dostatečné technologické vybavení, jako spíš chybějící kontakt se spolupracovníky. Ten postrádá na home office ze všeho nejvíc čtyřicet procent zaměstnanců. Pro dalších dvanáct procent lidí je největším problémem chybějící pocit sounáležitosti s firmou.
Zaměstnavatelé budou proto muset začít nezbytně pracovat na oživení zpřetrhaných sociálních vazeb mezi zaměstnanci. Týmovou soudržnost mohou posílit například pracovní obědy s kolegy, které dříve fungovaly jako sociální pouto uvnitř společnosti, a firmy by je měly podporovat i nyní.  Vyvinuli jsme proto nové služby pro uživatele eStravenky, které umožňují například jednoduché finanční vyrovnání mezi kolegy z jedné firmy, třeba právě za společný účet za oběd.  
Z domova i další rok
Kromě těchto nedostatků chybí zaměstnancům na home office ve větší míře ještě pravidelný pracovní režim, který jim vnáší do života řád. Tím může být cesta z práce a do práce nebo pravidelné stravování. Právě k zachování pauzy na oběd dávají firmy zaměstnancům možnost využívat služby jako Jídlo na webu, které zrychlují a usnadňují online objednání jídla z domova, a tím podporují důležité polední přestávky. Hlavně mladší lidé do dvacet šest let postrádají doma také benefit v podobě občerstvení zdarma. Zaměstnancům okolo čtyřicet let věku zase oproti ostatním výrazně více chybí na home office klid na práci.
Přesto se muži i ženy nehledě na věk shodují, že režim home office vnímají celkově spíše pozitivně. K tomuto hodnocení se přiklánějí tři čtvrtiny zaměstnanců. Šedesát procent lidí by zároveň uvítalo možnost práce na home office i v budoucnu a šest z deseti zaměstnanců by dokonce nebylo proti zůstat na home office další rok.
Většina firem počítá s tím, že home office bude určitou novou normou i v postcovidové době. HR ředitelé budou hrát proto velmi důležitou roli při nastavení optimálního rozložení práce mezi kanceláří a domovem při zachování efektivity a ziskovosti firmy, stejně jako motivace zaměstnanců.
Za štěstím s technologiemi 
HR oddělení se ovšem budou muset zároveň připravit na rizika, která se mohou teprve začít projevovat. Průzkumy totiž také ukazují, že dlouhodobá práce na dálku, ztráta kontaktu se společností a vyšší pracovní vytížení nabourává odhodlanost zaměstnanců a jejich motivaci. Její pokles už nyní zaznamenaly podle Barometru 2/5 zaměstnanců.
Firmy se na nás ohledně HR vztahů a zapojení zaměstnanců i při vzdálené práci obracejí čím dál tím více. Vyvíjíme proto nová HR digitální řešení, která umožní sdílet společné úspěchy zaměstnanců, pomohou je více zapojit do dění ve firmě a zvýší jejich angažovanost a spokojenost i při práci v režimu home office. Právě to je totiž klíč k přežití a prosperitě firmy i v postcovidovém období.
STÉPHANE NICOLETT, generální ředitel HRtech společnosti Up ČR
Foto: Pixabay
Zdroj: INTENSITY


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Zájem o práci z domova roste

08.04.2025, Autor: Z blogosféry

Flexibilita pracovního prostředí se stává klíčovým faktorem pro uchazeče o zaměstnání. Portál JenPráce.cz zaznamenal v posledních měsících výrazný nárůst zájmu po nabídkách umožňujících práci z domova. Jak se tento trend promítá do pracovního trhu a co říká aktuální právní úprava home office?

e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi vydávají za zdraví 500 Kč měsíčně, jsou ochotni platit dvojnásobek

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Průměrné měsíční výdaje Čechů na zdraví se pohybují okolo 500 Kč, tuto částku jsou ochotni zvýšit až na 1 000 Kč. Ukázal to průzkum Ipsos, který mapoval postoje Čechů k našemu zdravotnictví. Z něj dále vyplynulo, že si lidé uvědomují vysokou úroveň české zdravotní péče.

e-news.cz - kurzy
Reklama

Česko platí obří účet za alkohol: Náklady přesáhly 43 miliard ročně, ukázala nová studie

28.03.2025, Autor: Z blogosféry

Konzumace alkoholu představuje významné zdravotní riziko, negativně dopadá ale i na státní rozpočet a ekonomiku. Náklady spojené s užíváním alkoholu dosáhly v roce 2021 podle expertních odhadů 43,4 miliard korun, tedy 0,69 % HDP. Ukázala to nová studie think tanku Ministr zdraví na portále Data o zdraví, která jako jediná pracuje s nejaktuálnějšími dostupnými údaji. Největší výdaje se pojily s poklesem pracovní produktivity, zátěží zdravotního systému, kriminalitou a nutností sociální podpory.

Sazka reklama
Reklama

Stereotyp odmítání seniorních zaměstnanců je typičtější pro ženy

24.03.2025, Autor: Z blogosféry

Nejde o propastný rozdíl, ale odlišné vnímání starších zaměstnanců podle pohlaví respondenta je znát: že jsou lidé ve věku 50-65 let méně výkonní než mladí si myslí 23 % mužů, ale 29 % žen. Ukázal to reprezentativní průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sbírala agentura Talk Online Panel.

Češi začínají větřit ekonomické jaro

21.03.2025, Autor: Z blogosféry

Podle březnové edice konjunkturálního průzkumu Českého statistického úřadu se index celkové tuzemské ekonomické důvěry oproti předchozímu měsíci zvýšil o 1,7 bodu a dosáhl tak hodnoty 99,5. Ke

e-news.cz - kurzy
Reklama