Jaké je rozhodující kritérium pro úspěch v e-commerce? Podle českých e-shopařů překvapivě nejde o cenu nebo marketing, ale cestou k získání zákazníka je rozhodující unikátní produkt. Přestože Češi ve velkém loni šetřili a celé tuzemské ekonomice se nedařilo, tak právě díky kvalitnímu produktu vykázal růst tržeb v tomto turbulentním období téměř každý třetí e-shop v tuzemsku. Vyplývá to z průzkumu, který realizovala společnost Shoptet mezi 1500 online podnikateli.
„Přestože česká e-commerce jako celek loni klesala, malí a středně velcí podnikatelé šli proti trhu a pokračovaly v růstu, proto nás zajímalo, co jim k tomu pomohlo. I když by se zdálo, že Češi jsou zvyklí nakupovat hlavně ve slevách, tak průzkum ukázal, že cena nemusí být hlavním kritériem. Ta je totiž rozhodující zejména u levně dovezeného zboží nebo na marketplace. Naopak speciálně zaměřené obchody s unikátním zbožím mají své stálé a věrné zákazníky,“ uvádí Ivo Mrena, marketingový ředitel Shoptetu. Produkt jako takový označilo v průzkumu 28 % respondentů za klíčový pro úspěch celého byznysu.
Kvalitní zákaznická péče
Na druhém místě respondenti označili jako zdroj úspěchu zákaznickou zkušenost a péči o klienta, což uvedlo 14 % dotázaných. Jedná se také o individuální přístup k zákazníkovi, snadnost plateb a dostupnost produktu a jeho rychlé doručení.
Tvrdá práce je třetím aspektem, který stál v loňském roce za nárůstem byznysu. „E-shop je v podstatě něco jako malý startup, který vyžaduje kontinuální úsilí. Což potvrzuje 11 % respondentů, kteří v našem průzkumu tento faktor uvedli,“ popisuje Mrena.
Naopak marketing jako kritérium k úspěchu skončil v průzkumu až na 4. místě a na 5. příčce se umístila reklama. Cena pak obsadila 11. místo. Zajímavý je také pohled na důležitost sociálních sítí. Ty vyzdvihl pro úspěch podnikání pouze každý 10. e-shop.
Kde odborníci na e-commerce vidí prostor ke zlepšení? Z průzkumu vyplynulo, že v těžkých ekonomických podmínkách se nedařilo zejména těm, jejichž produkt byl málo konkurenční. „Online podnikatelé často opomíjejí spokojenost zákazníků, patrné je to například v malém využití některých důležitých nástrojů jako je chatovací aplikace pro komunikaci se zákazníky, kterou využívá jen 18 % e-shopařů, reklamační aplikaci jen 3 % z nich a 2 % má kontaktní centrum, což je ale dáno i velikostí e-shopů,“ vysvětluje Ivo Mrena z Shoptetu.
Další zajímavosti z průzkumu:
- 44 % provozovatelů nemá zaměstnance a celý e-shop si zajišťuje svépomocí, 42 % e-shopů má od 2 do 5 zaměstnanců, 9 % uvádí 6 až 15 zaměstnanců, zbytek zaměstnává více jak 15 lidí.
- 35 % e-shopů má rovněž kamennou prodejnu.
- V rámci marketingu se nejčastěji e-shopy zaměřují na sociální sítě (32 % dotázaných), SEO a obsahový marketing (24 %), PPC je na třetím místě s 23 % e-shopů, influencery využívá 7 % dotázaných.
Foto: Pixabay
Zdroj: Vanilla PR