e-news.cz - kurzy
Reklama

Pražský AI sektor zaznamenal v posledních letech velký rozvoj. Jaké jsou výhledy do budoucna?

10.06.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Pražský AI sektor zaznamenal v posledních letech velký rozvoj. Jaké jsou výhledy do budoucna?

Typická pražská AI (umělá inteligence, angl. Artificial Intelligence) firma je orientovaná na evropský trh, operuje v IT sektoru a byla založena během posledních pěti let.

Klíčem k dalšímu úspěšnému rozvoji tohoto odvětví je pak zejména udržení současných a přilákání nových talentovaných AI pracovníků, nebo také propagace českých inovací v zahraničí. Vyplývá to ze zprávy organizace Prg.ai.
Studie vychází z reprezentativního vzorku 130 společností. Ten zahrnuje malé, střední a velké české firmy pracující s AI, ale i vybrané zahraniční podniky, které mají v Praze své R&D kapacity. Publikace byla vydána institutem Prg.ai, organizací zabývající se rozvojem umělé inteligence v Praze, jenž funguje s podporou Akademie věd ČR, ČVUT, Univerzity Karlovy a hlavního města Prahy.
Největší zájem je o Machine Learning
Mezi produkty a službami, které pražské AI podniky nejčastěji nabízejí, hraje prim nepochybně Machine Learning. Na práci s touto technologií se zaměřuje až šedesát osm procent oslovených subjektů. Rozšířený je také Natural Language Processing se čtyřiceti třemi procenty a Machine Perception s třiceti procenty. Naopak úplné minimum firem nabízí služby spojené s inteligentní robotikou – v této oblasti jich operuje pouze devět procent.
Z hlediska zákaznické struktury jsou pak nejvýznamnějšími hráči nepřekvapivě finanční a IT sektor, pro které své služby a produkty poskytuje skoro čtyřicet procent dotazovaných firem. Oproti odvětvím soukromého sektoru pak nepochybně zaostává veřejná správa, jenž je klientem pouze devíti procent firem.
Poptávka přichází spíše ze zahraničí
Co se týče geografické struktury, největší poptávka jde z oblasti Evropské Unie a sdružení EFTA, do kterých dodává své služby až šedesát procent pražských AI firem. Padesát osm procent firem zároveň obsluhuje i domácí trh a pomyslnou bronzovou příčku zaujímá Severní Amerika, kam svůj export orientuje čtyřicet šest procent podniků.
Dvacet tři procent respondentů zároveň uvedlo, že podíl až devadesáti procent jejich příjmů pochází od zákazníků z domácího trhu. Dosahují však nižších příjmů ve srovnání s exportně orientovanými firmami (30 %), jejichž zákazníci jsou z devadesáti procent ze zahraničí a také firmami, jejichž export se pohybuje mezi jedenácti až osmdesáti devíti procenty (31 % podniků). Klíčem k úspěchu je tedy zejména úspěšná expanze na zahraniční trhy.
Ultimátním zdrojem pro vývoj umělé mysli je mysl lidská
Umělá inteligence patří stále mezi relativně nové oblasti digitální ekonomiky. Jinak tomu není ani v případě Prahy. 24 ze 130 dotazovaných firem bylo založeno během posledních dvou let. Pouze 5 respondentů pak existuje déle než 30 let – v tomto případě se však jedná o firmy, které operují primárně na globálním trhu, jako například Deloitte nebo KPMG.
Součástí průzkumů pak byla i otázka, co je podle samotných firem klíčem k tomu, aby se z Prahy stala evropská špička v oblasti AI. Většina firem jmenovala jako hlavní vliv udržení lokálních talentů, nebo přilákání zahraničních talentů. Jak ze soukromé, tak akademické sféry. Významným faktorem úspěchu je pak také i dobrá propagace pražských podniků v zahraničí. Paradoxně je tedy umělá inteligence ve svém dalším úspěšném rozvoji silně závislá na lidském kapitálu a zajímavých projektech, které udrží talenty na tuzemském pracovním trhu.
FILIP BLAHA, analytik CETA
Foto: Pixabay
Zdroj: Filip Blaha


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Průmyslová deflace pokračuje a pokračovat zřejmě i bude

18.04.2025, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu letošního března vykázaly meziměsíční pokles o 0,3 %, což odpovídá meziročnímu snížení taktéž o 0,3 %. Jedná se o nižší výsledek, než očekával trh (-0,1 %). Ceny zemědělských výrobců naopak vzrostly a to o 2,2 % meziměsíčně a o 8,2 % meziročně. Ceny stavebních prací se zvýšily o 0,6 % meziměsíčně a o 3,0 % meziročně, ceny tržních služeb pro podniky pak o 0,9 % meziměsíčně a o 3,7 % meziročně.

Pohonné hmoty jsou o 6 Kč/l levnější než loni. Ve srovnání s okolními zeměmi je Česko suverénně nejlevnější

16.04.2025, Autor: Z blogosféry

Po krátkém zaváhání začátkem dubna pokračoval benzín i nafta v dalším zlevňování. Litr paliv je aktuálně téměř o 6 korun levnější než loni touto dobou. A třeba oproti Polsku je nafta v Česku v průměru levnější o 1,50 Kč/l, ve srovnání s Maďarskem dokonce o 3,70 Kč/l. Plošné ceny paliv pro firemní odběratele klesly jen v tomto týdnu o 1,60 Kč/l, u nafty na 30,89 Kč/l. To může naznačovat další zlevňování.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi se bojí o finance, ale plánují málo. Důchod řeší až na poslední chvíli

15.04.2025, Autor: Z blogosféry

Jen každý osmý Čech má propracovaný finanční plán a na zajištění na stáří začínají lidé myslet v řadě případů až na prahu důchodu. Ukázal to průzkum společnosti Swiss Life Select, podle něhož lidé nejčastěji hledají finanční rady u partnera nebo finančního poradce. Pozitivní zprávou je, že při hledání rad dávají přednost ověřeným zdrojům a odborníkům, nikoliv informacím od influencerů.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Průzkum Acronis: 64 % domácích uživatelů uvádí jako hlavní problém narušení ochrany osobních údajů

09.04.2025, Autor: Z blogosféry

Společnost Acronis, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat, představila výsledky své zprávy o ochraně osobních údajů v roce 2025. Zpráva Data Privacy in 2025: A survey to explore consumer views on cyber protection poskytuje pohled na postoje a chování domácích uživatelů v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat. Zpráva vychází z dotazů položených v průzkumu, které se týkaly soukromí, povědomí o kybernetických rizicích a bezpečnostních opatření používaných k ochraně osobních údajů.

Zájem o práci z domova roste

08.04.2025, Autor: Z blogosféry

Flexibilita pracovního prostředí se stává klíčovým faktorem pro uchazeče o zaměstnání. Portál JenPráce.cz zaznamenal v posledních měsících výrazný nárůst zájmu po nabídkách umožňujících práci z domova. Jak se tento trend promítá do pracovního trhu a co říká aktuální právní úprava home office?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi vydávají za zdraví 500 Kč měsíčně, jsou ochotni platit dvojnásobek

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Průměrné měsíční výdaje Čechů na zdraví se pohybují okolo 500 Kč, tuto částku jsou ochotni zvýšit až na 1 000 Kč. Ukázal to průzkum Ipsos, který mapoval postoje Čechů k našemu zdravotnictví. Z něj dále vyplynulo, že si lidé uvědomují vysokou úroveň české zdravotní péče.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama