Typická pražská AI (umělá inteligence, angl. Artificial Intelligence) firma je orientovaná na evropský trh, operuje v IT sektoru a byla založena během posledních pěti let.
Klíčem k dalšímu úspěšnému rozvoji tohoto odvětví je pak zejména udržení současných a přilákání nových talentovaných AI pracovníků, nebo také propagace českých inovací v zahraničí. Vyplývá to ze zprávy organizace Prg.ai.
Studie vychází z reprezentativního vzorku 130 společností. Ten zahrnuje malé, střední a velké české firmy pracující s AI, ale i vybrané zahraniční podniky, které mají v Praze své R&D kapacity. Publikace byla vydána institutem Prg.ai, organizací zabývající se rozvojem umělé inteligence v Praze, jenž funguje s podporou Akademie věd ČR, ČVUT, Univerzity Karlovy a hlavního města Prahy.
Největší zájem je o Machine Learning
Mezi produkty a službami, které pražské AI podniky nejčastěji nabízejí, hraje prim nepochybně Machine Learning. Na práci s touto technologií se zaměřuje až šedesát osm procent oslovených subjektů. Rozšířený je také Natural Language Processing se čtyřiceti třemi procenty a Machine Perception s třiceti procenty. Naopak úplné minimum firem nabízí služby spojené s inteligentní robotikou – v této oblasti jich operuje pouze devět procent.
Z hlediska zákaznické struktury jsou pak nejvýznamnějšími hráči nepřekvapivě finanční a IT sektor, pro které své služby a produkty poskytuje skoro čtyřicet procent dotazovaných firem. Oproti odvětvím soukromého sektoru pak nepochybně zaostává veřejná správa, jenž je klientem pouze devíti procent firem.
Poptávka přichází spíše ze zahraničí
Co se týče geografické struktury, největší poptávka jde z oblasti Evropské Unie a sdružení EFTA, do kterých dodává své služby až šedesát procent pražských AI firem. Padesát osm procent firem zároveň obsluhuje i domácí trh a pomyslnou bronzovou příčku zaujímá Severní Amerika, kam svůj export orientuje čtyřicet šest procent podniků.
Dvacet tři procent respondentů zároveň uvedlo, že podíl až devadesáti procent jejich příjmů pochází od zákazníků z domácího trhu. Dosahují však nižších příjmů ve srovnání s exportně orientovanými firmami (30 %), jejichž zákazníci jsou z devadesáti procent ze zahraničí a také firmami, jejichž export se pohybuje mezi jedenácti až osmdesáti devíti procenty (31 % podniků). Klíčem k úspěchu je tedy zejména úspěšná expanze na zahraniční trhy.
Ultimátním zdrojem pro vývoj umělé mysli je mysl lidská
Umělá inteligence patří stále mezi relativně nové oblasti digitální ekonomiky. Jinak tomu není ani v případě Prahy. 24 ze 130 dotazovaných firem bylo založeno během posledních dvou let. Pouze 5 respondentů pak existuje déle než 30 let – v tomto případě se však jedná o firmy, které operují primárně na globálním trhu, jako například Deloitte nebo KPMG.
Součástí průzkumů pak byla i otázka, co je podle samotných firem klíčem k tomu, aby se z Prahy stala evropská špička v oblasti AI. Většina firem jmenovala jako hlavní vliv udržení lokálních talentů, nebo přilákání zahraničních talentů. Jak ze soukromé, tak akademické sféry. Významným faktorem úspěchu je pak také i dobrá propagace pražských podniků v zahraničí. Paradoxně je tedy umělá inteligence ve svém dalším úspěšném rozvoji silně závislá na lidském kapitálu a zajímavých projektech, které udrží talenty na tuzemském pracovním trhu.
FILIP BLAHA, analytik CETA
Foto: Pixabay
Zdroj: Filip Blaha