Apogeo
Reklama

Polovina Čechů bezmyšlenkovitě přijímá všechny cookies. Tři čtvrtiny z nich neví, k čemu slouží

04.06.2022, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Polovina Čechů bezmyšlenkovitě přijímá všechny cookies. Tři čtvrtiny z nich neví, k čemu slouží

Češi přesně neví, co jsou cookies. K čemu tyto digitální soubory slouží, ví jen čtvrtina uživatelů (dvacet šest procent).

Dubnový průzkum společnosti Behavio pro Avast (LSE:AVST) dále ukázal, že celá polovina domácí populace dá při návštěvě webu automaticky souhlas ke sběru a případnému poskytování veškerých přístupných informací třetím stranám. Lidé tedy takzvaně „přijmou vše“. Přitom sami tuší, že se nemusí jednat o pozitivní záležitost. Otevřít téma ve společnosti chce i herec Martin Kraus, který spolu s Avastem natočil komediální minisérii o dopadech internetových sušenek na soukromí běžných lidí.
Z průzkumu dále vyplynulo, že s cookies má spojenou neutrální až negativní emoci 83 % respondentů a jen 17 % je vnímá pozitivně. Češi neznají rizika, která se s bezmyšlenkovitým přijímáním cookies pojí. Vítězí u nich pohodlí, protože nejčastějším důvodem pro přijetí všech cookies je úspora času (31 %).
Cookies jsou malé datové soubory, které si navštívený web uloží ve vašem prohlížeči a které přináší pozitiva i rizika. Mezi praktické výhody patří situace, kdy při příští návštěvě už nemusíte znovu volit preferovaný jazyk, zjednodušuje se případná registrace, nemizí zboží z košíku,” vysvětluje profesor Michal Pěchouček, technický ředitel Avastu a vedoucí AI Centra na FEL  ČVUT.
S cookies mohou být spojená i rizika. Nepoučení uživatelé mohou dát souhlas se sběrem údajů, které daný web nepotřebuje, a může je následně poskytovat třetím stranám, jako jsou rozsáhlé reklamní sítě, které s těmito daty nemusí vždy pracovat profesionálně či eticky.
Po sušenkách nejvíce sahají ti, co jsou pořád online
Podle průzkumu polovina dotázaných většinou klikne na přijmout vše, jakmile se lišta s cookies na webu objeví. Nejčastěji proto, že se na web chtějí dostat co nejrychleji (31 %), stránkám důvěřují (20 %) nebo je navštěvují opakovaně (18 %). Někteří (31 % dotázaných) si dokonce myslí, že zamítnutí cookies způsobí, že daný web nebude možné vůbec zobrazit. To by se ale v případě, že je web nastavený dobře, stávat nemělo. Web by měl sbírat pouze technické cookies – ty, které jsou nutné pro jeho fungování.
Další možností je cookies zamítnout, což ale dělá jen 9 % lidí, a jde většinou o ty, kteří o nich něco ví. Téměř polovina (41 %) těch, kteří cookies neznají, neví, jak je zamítnout.
Osvěta je v tomto ohledu klíčová, protože poučený člověk dokáže prohlédnout některé mýty pojící se s cookies. Řada Čechů a Češek, přesněji 29 % z nich, se například domnívá, že cookies web zpomalují a podle 7 % dokonce je mohou infikovat virem. „Skutečným rizikem cookies může být vnucování obsahu či sledování polohy uživatelů, určitě ne to, že se daný web vůbec nenačte nebo bude zpomalený. Na webových stránkách si můžete vybrat, jaké údaje s nimi chcete sdílet, v ideálním případě si navíc toto nastavení web zapamatuje a při opětovných návštěvách ho není nutné opakovat,” vysvětluje Pěchouček.
Možnost volby máme, stačí ji využít
Lidé nemusí vědět vše, stačí když nebudou přijímat automaticky vše a bezmyšlenkovitě sdílet své údaje se všemi weby. „Kvalitně zpracovaný web se zobrazí, i pokud cookies přijmete jen v nezbytné míře. Navíc mezi weby můžeme dělat rozdíly a to, co někde povolíme, můžeme jinde zakázat. Zkrátka i pokud jde o cookies, máme možnost volby,” uzavírá Pěchouček. „Své soukromí mohou chránit i pomocí bezplatných nástrojů, jako je prohlížeč Avast Secure Browser nebo rozšíření prohlížeče Online Security & Privacy.“
Společnost Avast je globálním lídrem v oblasti digitálního zabezpečení a ochrany soukromí všech lidí v online světě bez rozdílu, a proto je jeho cílem také vzdělávání veřejnosti. Na základě zjištění nejen z tohoto průzkumu proto Avast připravil od června celospolečenskou osvětovou kampaň Muž, který povolil vše. Do kampaně se zapojil i herec Martin Kraus a jejím cílem je vysvětlit Čechům a Češkám, jak cookies fungují, v čem jsou prospěšné, ale také to, jak se vyhnout rizikům a chránit si své soukromí na internetu.
Tipy, jak si chránit své soukromí online

  1. Když vám webová stránka nabídne upravit nastavení cookies, využijte toho. Pro většinu uživatelů je nejlepší nechat zapnuté pouze nezbytné cookies, tedy takové, které stránka nutně potřebuje k správnému fungování. Váhat příliš nemusíte ani nad zapnutím preferenčních cookies, do kterých patří jazyk nebo přibližná poloha uživatele. Naopak můžete odmítnout marketingové cookies, které ovlivňují reklamy, které se vám zobrazí, dle sesbíraných dat.
  2. Zvažte používání prohlížeče, který automaticky blokuje cookies třetích stran. Jde o sledovací kódy pocházející z jiných stránek, než které právě navštěvujete. Díky nim mohou inzerenti napříč stránkami sledovat vaše chování online a upravit podle něj reklamy, které se vám zobrazí.
  3. Pravidelně mažte cookies v prohlížeči. Váš prohlížeč tak bude fungovat rychleji. Jakmile však stránku opět navštívíte, znovu si cookies uloží, proto je dobré mazání vždy po čase zopakovat. Pokud chcete, aby si prohlížeč vaše cookies vůbec nepamatoval, můžete použít anonymní režim.
  4. Zkuste použít software nebo prohlížeč s funkcí proti online sledování. Tyto programy vyhledávají a blokují sledovací kódy, včetně cookies. Kromě toho dokážou uživatelům ukázat, které weby je sledují a jaké technologie k tomu používají. Tyto funkce nabízí např. bezplatný prohlížeč Avast Secure Browsernebo program Avast Anti-Track. Pokud nechcete měnit svůj oblíbený prohlížeč, vyzkoušejte rozšíření prohlížeče Avast Online Security & Privacy, které za vás také pošle žádost zprostředkovatelům reklamy, aby přestali používat vaše data.

Foto: Pixabay
Zdroj: dfmg
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Průmyslová deflace pokračuje a pokračovat zřejmě i bude

18.04.2025, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu letošního března vykázaly meziměsíční pokles o 0,3 %, což odpovídá meziročnímu snížení taktéž o 0,3 %. Jedná se o nižší výsledek, než očekával trh (-0,1 %). Ceny zemědělských výrobců naopak vzrostly a to o 2,2 % meziměsíčně a o 8,2 % meziročně. Ceny stavebních prací se zvýšily o 0,6 % meziměsíčně a o 3,0 % meziročně, ceny tržních služeb pro podniky pak o 0,9 % meziměsíčně a o 3,7 % meziročně.

Pohonné hmoty jsou o 6 Kč/l levnější než loni. Ve srovnání s okolními zeměmi je Česko suverénně nejlevnější

16.04.2025, Autor: Z blogosféry

Po krátkém zaváhání začátkem dubna pokračoval benzín i nafta v dalším zlevňování. Litr paliv je aktuálně téměř o 6 korun levnější než loni touto dobou. A třeba oproti Polsku je nafta v Česku v průměru levnější o 1,50 Kč/l, ve srovnání s Maďarskem dokonce o 3,70 Kč/l. Plošné ceny paliv pro firemní odběratele klesly jen v tomto týdnu o 1,60 Kč/l, u nafty na 30,89 Kč/l. To může naznačovat další zlevňování.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Češi se bojí o finance, ale plánují málo. Důchod řeší až na poslední chvíli

15.04.2025, Autor: Z blogosféry

Jen každý osmý Čech má propracovaný finanční plán a na zajištění na stáří začínají lidé myslet v řadě případů až na prahu důchodu. Ukázal to průzkum společnosti Swiss Life Select, podle něhož lidé nejčastěji hledají finanční rady u partnera nebo finančního poradce. Pozitivní zprávou je, že při hledání rad dávají přednost ověřeným zdrojům a odborníkům, nikoliv informacím od influencerů.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Průzkum Acronis: 64 % domácích uživatelů uvádí jako hlavní problém narušení ochrany osobních údajů

09.04.2025, Autor: Z blogosféry

Společnost Acronis, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat, představila výsledky své zprávy o ochraně osobních údajů v roce 2025. Zpráva Data Privacy in 2025: A survey to explore consumer views on cyber protection poskytuje pohled na postoje a chování domácích uživatelů v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat. Zpráva vychází z dotazů položených v průzkumu, které se týkaly soukromí, povědomí o kybernetických rizicích a bezpečnostních opatření používaných k ochraně osobních údajů.

Zájem o práci z domova roste

08.04.2025, Autor: Z blogosféry

Flexibilita pracovního prostředí se stává klíčovým faktorem pro uchazeče o zaměstnání. Portál JenPráce.cz zaznamenal v posledních měsících výrazný nárůst zájmu po nabídkách umožňujících práci z domova. Jak se tento trend promítá do pracovního trhu a co říká aktuální právní úprava home office?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi vydávají za zdraví 500 Kč měsíčně, jsou ochotni platit dvojnásobek

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Průměrné měsíční výdaje Čechů na zdraví se pohybují okolo 500 Kč, tuto částku jsou ochotni zvýšit až na 1 000 Kč. Ukázal to průzkum Ipsos, který mapoval postoje Čechů k našemu zdravotnictví. Z něj dále vyplynulo, že si lidé uvědomují vysokou úroveň české zdravotní péče.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama