e-news.cz - kurzy
Reklama

Podniky očekávají dvourychlostní zotavení z pandemie covid-19

07.12.2020, Autor: Laura Šuleková

1 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 5
Podniky očekávají dvourychlostní zotavení z pandemie covid-19

Zatímco celý svět netrpělivě čeká na vakcíny proti koronaviru, nová studie banky HSBC popisuje dvourychlostní zotavení ekonomiky, které může trvat i několik let vzhledem k tomu, že pandemie nově definuje obchodní úspěchy.

 

Každoroční průzkum Navigator společnosti HSBC, sestavený z názorů více než 10 000 společností ve třiceti devíti zemích a teritoriích, zjistil, že osm procent společností je ziskovějších než před vypuknutím epidemie covid-19 a čtyřicet pět procent očekává návrat k ziskovosti před covidem-19 do konce roku 2021. Na druhou stranu si dvacet osm procent podniků myslí, že tohoto stavu dosáhnou ke konci roku 2022, a dalších jedenáct procent hledí až k roku 2023. Šest procent dotázaných vidí návrat k předkrizové ziskovosti v roce 2024 nebo později.

 

I přesto, že počet společností očekávajících růst tržeb v příštím roce (šedesát čtyři procent) poklesl o patnáct procentních bodů ve srovnání s minulým rokem, a podíl těch s nulovým růstem se zdvojnásobil, čtyři z deseti (čtyřicet dva procent) podniků očekávají v roce 2021 růst tržeb o více než pět procent. Charakteristickým rysem těchto firem s „vysokým růstem“ je, že téměř všechny (osmdesát devět procent) navyšují své investice. Naproti tomu čtvrtina (dvacet čtyři procent) podniků očekávající nižší tržby plánuje škrty a dva z pěti (čtyřicet dva procent) plánují méně investovat do svého podnikání.

 

Průzkum vyzdvihuje digitalizaci jako klíčovou během pandemie, což dokládá i fakt, že firmy s „vysokým růstem“ realizují většinu prodejů online. Třetina (třicet dva procent) těchto firem očekává, že vyšší efektivita díky technologiím bude zásadní ve snaze postavit se opět na vlastní nohy. To je mnohem více než u podniků s nižším nebo žádným růstem. Není pak divu, že osmdesát osm procent dotazovaných firem plánuje v příštím roce investovat do digitálních nástrojů a platforem, navíc třetina společností již inovovala své produkty a služby.

 

Mezi hlavní priority firem s vysokým růstem patří také podpora zaměstnanců. Až devadesát procent dotázaných společností plánuje zvýšit kvalifikaci zaměstnanců a investovat do jejich blahobytu.

 

Průzkum ukazuje i rostoucí význam odpovědnosti vůči životnímu prostředí. Převážná většina firem (osmdesát šest procent), si myslí, že snaha zlepšit výsledky na poli udržitelnosti pomůže zvýšit prodeje. Tři ze čtyř firem si stanovily cíle v oblasti životního prostředí, sociální oblasti a řízení společností se zaměřením na environmentální a sociální část (nárůst o deset a dvanáct procentních bodů od roku 2019).

 

„Celkový sentiment se mezi firmami ve světě po vypuknutí nákazy zhoršil, nicméně některé závěry průzkumu jsou pro oživení po pandemii povzbuzující. Firmy s vysokým růstem si osvojují nové technologie, soustředí se na kvalitu života zaměstnanců a uvědomují si, že budoucí úspěch silně závisí na závazku k udržitelnosti. To je i případ firem v České republice. V diskusích s našimi klienty vidíme, že společnosti plánující pro budoucnost se zajímají o investice do všech těchto tří oblastí s cílem nejen uspíšit zotavení, ale zároveň se vymezit vůči konkurenci,“ říká Richard Keery, generální ředitel HSBC v České republice.

 

Podle průzkumu HSBC Navigator mají nejoptimističtější očekávání růstu tržeb firmy z oblasti reklamy, PR a farmacie, následované společnostmi v odvětvích energetiky, chemického průmyslu a technologických služeb. Optimismem příliš neoplývají společnosti v automobilovém průmyslu, telekomunikacích, cestovním ruchu a vzdělávání.

 

Zhruba polovina podniků očekává, že přeshraniční obchod bude náročnější než před pandemií, i přesto se jejich odhodlání usilovat o mezinárodní příležitosti nezmenšuje. Tři čtvrtiny podniků mají vůči svému mezinárodnímu obchodu v následujících dvou letech pozitivní přístup. Dvě z pěti firem (třicet sedm procent) věří, že rozšíření obzorů a nové zdroje pohledů pomohou zahraničnímu obchodu. Některé se domnívají, že mezinárodní obchod má skrze lokální ekonomiku pozitivní dopad na sociální sféru (třicet procent) a čtvrtina věří, že zahraniční obchod rozvíjí místní infrastrukturu.

 

Firmy spíše mění své dodavatelské řetězce, než aby vracely výrobu a zpracování do svých domovských zemí, a to raději pomocí diverzifikace (dvacet osm procent), než snížením počtu dodavatelů (dvacet procent). Nicméně dodavatelské řetězce mají stále více působit na regionální úrovni – dvě pětiny firem uvedly, že se zaměřují na dodavatele v jejich regionu. Pokud jde o asijsko-pacifické firmy, pevninská Čína letos předstihla USA jakožto jejich hlavní zahraniční trh.

 

Foto+Zdroj: Havas PR Prague


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Co pro spotřebitele znamená obrat v úrokových sazbách v USA? 

22.09.2025, Autor: red

Americká centrální banka (Fed) nedávno snížila úrokové sazby, poprvé v roce 2025, a otevřela tak novou kapitolu měnové politiky. Jak tento krok ovlivní nás, české spotřebitele? Od levnějšího dovozu z USA po možné změny v úvěrech – pojďme se podívat, co tento obrat přináší.

Německo se pravděpodobně vyhne technické recesi, tvrdí centrální banka

21.09.2025, Autor: Marek Hájek

Německá ekonomika se ocitá na křižovatce. I když ve druhém čtvrtletí 2025 zaznamenala pokles HDP o 0,3 %, nové údaje o růstu průmyslové výroby a optimismus centrální banky naznačují, že technická recese – tedy dva po sobě jdoucí poklesy – nemusí přijít. Jaké jsou skutečné vyhlídky a co to znamená pro nás v Česku, kde na německém trhu stojí a padá velká část našeho exportu?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Big Mac mluví jasně: Euro je vůči dolaru nadhodnoceno o 15 %

21.09.2025, Autor: red

Je možné změřit hodnotu měny pomocí hamburgeru? Podle Big Mac Indexu, který vydává časopis The Economist, je to nejen možné, ale i překvapivě výmluvné. K červenci 2025 je euro vůči americkému dolaru nadhodnoceno o 15,2 %, což má dopady nejen na globální trhy, ale i na české firmy a domácnosti. 

Generace Z jako učitelé AI: Jak mladí mění firmy a sbližují generace

18.09.2025, Autor: Marek Hájek

Když si představíte mentora, vidíte zkušeného veterána, který radí nováčkovi? Zapomeňte na to. Podle nového průzkumu společnosti IWG z roku 2025 se role obracejí – 59 % zaměstnanců generace Z učí své starší kolegy, jak ovládnout umělou inteligenci (AI), a přitom mění celou firemní kulturu.

Evropské technologické sny ožívají: Klarna na burze a sázka ASML na Mistral

17.09.2025, Autor: red

Evropa má důvod k optimismu. Září přineslo dvě události, které mohou být zlomem pro technologický sektor starého kontinentu – úspěšné IPO švédské fintech hvězdy Klarna a strategické partnerství nizozemského gigantu ASML s francouzským AI startupem Mistral. Jsou to jen izolované úspěchy, nebo skutečný začátek nové éry evropské technologické suverenity?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Teď je správný čas, věří některé domácnosti a fixují ceny energií

17.09.2025, Autor: Marek Hájek

V září se české domácnosti znovu ocitají na rozcestí – fixovat ceny energií a chránit rodinný rozpočet před výkyvy trhu, nebo riskovat a čekat na možné další poklesy? Po dramatických letech zdražování a následné stabilizaci cen se fixace jeví jako bezpečné útočiště. Je ale opravdu teď ten správný čas?

Snížení úrokových sazeb na dosah? Američtí investoři čekají na tah Fedu

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Americké finanční trhy jsou v očekávání. Na zasedání 16.–17. září by mohl Federální rezervní systém (Fed) snížit úrokové sazby, což by mohlo být prvním krokem k uvolnění měnové politiky po letech zpřísňování. Jaké jsou důvody tohoto očekávaného obratu a co to znamená pro nás v Česku?

Von der Leyenová slíbila silnější Evropu: Jsme na dobré cestě, nebo ve slepé uličce?

15.09.2025, Autor: Josef Neštický

Ursula von der Leyenová na začátku roku 2025 představila ambiciózní plán „Kompas konkurenceschopnosti“, který má Evropu posunout na špičku globální ekonomiky. V září však výsledky vyvolávají otázky – zatímco některé kroky slibují pokrok, jiné narážejí na politické rozepře a byrokratické překážky. Jak si tedy Evropa vede v závodě s USA a Čínou?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

AI: Amerika a Čína zrychluje, Evropa reguluje

14.09.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) se v roce 2025 stala klíčovým bojištěm globální konkurence. Zatímco USA sází na rychlost a deregulaci, Čína buduje technologickou soběstačnost a Evropa, včetně Česka, hledá rovnováhu mezi inovacemi a regulací. Jaké jsou strategie velmocí a co to znamená pro naše firmy a budoucnost práce?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama