Zatímco celý svět netrpělivě čeká na vakcíny proti koronaviru, nová studie banky HSBC popisuje dvourychlostní zotavení ekonomiky, které může trvat i několik let vzhledem k tomu, že pandemie nově definuje obchodní úspěchy.
Každoroční průzkum Navigator společnosti HSBC, sestavený z názorů více než 10 000 společností ve třiceti devíti zemích a teritoriích, zjistil, že osm procent společností je ziskovějších než před vypuknutím epidemie covid-19 a čtyřicet pět procent očekává návrat k ziskovosti před covidem-19 do konce roku 2021. Na druhou stranu si dvacet osm procent podniků myslí, že tohoto stavu dosáhnou ke konci roku 2022, a dalších jedenáct procent hledí až k roku 2023. Šest procent dotázaných vidí návrat k předkrizové ziskovosti v roce 2024 nebo později.
I přesto, že počet společností očekávajících růst tržeb v příštím roce (šedesát čtyři procent) poklesl o patnáct procentních bodů ve srovnání s minulým rokem, a podíl těch s nulovým růstem se zdvojnásobil, čtyři z deseti (čtyřicet dva procent) podniků očekávají v roce 2021 růst tržeb o více než pět procent. Charakteristickým rysem těchto firem s „vysokým růstem“ je, že téměř všechny (osmdesát devět procent) navyšují své investice. Naproti tomu čtvrtina (dvacet čtyři procent) podniků očekávající nižší tržby plánuje škrty a dva z pěti (čtyřicet dva procent) plánují méně investovat do svého podnikání.
Průzkum vyzdvihuje digitalizaci jako klíčovou během pandemie, což dokládá i fakt, že firmy s „vysokým růstem“ realizují většinu prodejů online. Třetina (třicet dva procent) těchto firem očekává, že vyšší efektivita díky technologiím bude zásadní ve snaze postavit se opět na vlastní nohy. To je mnohem více než u podniků s nižším nebo žádným růstem. Není pak divu, že osmdesát osm procent dotazovaných firem plánuje v příštím roce investovat do digitálních nástrojů a platforem, navíc třetina společností již inovovala své produkty a služby.
Mezi hlavní priority firem s vysokým růstem patří také podpora zaměstnanců. Až devadesát procent dotázaných společností plánuje zvýšit kvalifikaci zaměstnanců a investovat do jejich blahobytu.
Průzkum ukazuje i rostoucí význam odpovědnosti vůči životnímu prostředí. Převážná většina firem (osmdesát šest procent), si myslí, že snaha zlepšit výsledky na poli udržitelnosti pomůže zvýšit prodeje. Tři ze čtyř firem si stanovily cíle v oblasti životního prostředí, sociální oblasti a řízení společností se zaměřením na environmentální a sociální část (nárůst o deset a dvanáct procentních bodů od roku 2019).
„Celkový sentiment se mezi firmami ve světě po vypuknutí nákazy zhoršil, nicméně některé závěry průzkumu jsou pro oživení po pandemii povzbuzující. Firmy s vysokým růstem si osvojují nové technologie, soustředí se na kvalitu života zaměstnanců a uvědomují si, že budoucí úspěch silně závisí na závazku k udržitelnosti. To je i případ firem v České republice. V diskusích s našimi klienty vidíme, že společnosti plánující pro budoucnost se zajímají o investice do všech těchto tří oblastí s cílem nejen uspíšit zotavení, ale zároveň se vymezit vůči konkurenci,“ říká Richard Keery, generální ředitel HSBC v České republice.
Podle průzkumu HSBC Navigator mají nejoptimističtější očekávání růstu tržeb firmy z oblasti reklamy, PR a farmacie, následované společnostmi v odvětvích energetiky, chemického průmyslu a technologických služeb. Optimismem příliš neoplývají společnosti v automobilovém průmyslu, telekomunikacích, cestovním ruchu a vzdělávání.
Zhruba polovina podniků očekává, že přeshraniční obchod bude náročnější než před pandemií, i přesto se jejich odhodlání usilovat o mezinárodní příležitosti nezmenšuje. Tři čtvrtiny podniků mají vůči svému mezinárodnímu obchodu v následujících dvou letech pozitivní přístup. Dvě z pěti firem (třicet sedm procent) věří, že rozšíření obzorů a nové zdroje pohledů pomohou zahraničnímu obchodu. Některé se domnívají, že mezinárodní obchod má skrze lokální ekonomiku pozitivní dopad na sociální sféru (třicet procent) a čtvrtina věří, že zahraniční obchod rozvíjí místní infrastrukturu.
Firmy spíše mění své dodavatelské řetězce, než aby vracely výrobu a zpracování do svých domovských zemí, a to raději pomocí diverzifikace (dvacet osm procent), než snížením počtu dodavatelů (dvacet procent). Nicméně dodavatelské řetězce mají stále více působit na regionální úrovni – dvě pětiny firem uvedly, že se zaměřují na dodavatele v jejich regionu. Pokud jde o asijsko-pacifické firmy, pevninská Čína letos předstihla USA jakožto jejich hlavní zahraniční trh.
Foto+Zdroj: Havas PR Prague