Tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v lednu letošního roku meziměsíční pokles o 0,5 %, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 2,8 %. Jedná se o citelně slabší výsledek, než očekával trh (4,2 %) i než jakého bylo dosaženo o měsíc dříve (6,4 %).
Meziměsíčně hlásí největší růst tržeb obchod s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (1,9 %), oděvy a obuví (1,0 %) a kategorie ostatního zboží ve specializovaných prodejnách (0,8 %). Pokles naopak evidují prodejci počítačového a komunikačního vybavení (-4,1 %), prodeje ve stáncích a na trzích (-3,0 %) či výrobků pro domácnost (-2,9 %).
Meziročně se nejvíce dařilo obchodu s kosmetickými a toaletními výrobky (6,8 %), s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (6,7 %) a prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby (6,0 %), na opačném konci žebříčku nalezneme prodeje ve stáncích a na trzích (-8,3 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (-7,6 %) či s výrobky pro domácnost (-2,0 %). S přihlédnutím k vahám jednotlivých kategorií byl maloobchod meziročně tažen hlavně prodeji prostřednictvím internetu (příspěvek 0,9 procentního bodu), naopak brzdily ho hlavně prodeje výrobků pro domácnost (-0,2pb).
Lednový výkon maloobchodu představuje mírné zklamání. Zatímco prosincový sympatický meziměsíční nárůst dával naději, že se Češi osmělují a ve větších počtech se vracejí do obchodů, nyní se zdá, že spíše pouze dočasně pookřáli pod vlivem vánočních svátků a hned po nich se vrátili k předchozí ostražitosti. Meziroční nárůst o 2,8 procenta sice na první pohled vypadá sympaticky, nicméně to je do značné míry dáno nízkou srovnávací základnou. Z delšího srovnání vyplývá, že Češi si momentálně z obchodů odnášejí zhruba stejně zboží jako na jaře roku 2019 a oproti před-pandemickému lednu 2020 stále nakupují o 1 procento méně, zatímco průměrný občan Evropské unie již o 4,5 procenta více. Dosavadního historického rekordu český maloobchod dosáhl v květnu roku 2021 a momentálně se nachází více než 6 procent pod ním. Taková je daň za propad reálné kupní síly v uplynulém inflačním období. K přehnanému pesimismu ovšem v tuto chvíli není důvod. Útraty českých spotřebitelů by v nejbližším období měly pokračovat v růstu, byť to přímo na nákupní horečku zatím nevypadá. Za celý letošní rok očekáváme průměrný růst reálných tržeb v okolí 3 procent.
Foto: Pixabay
Zdroj: CYRRUS