Apogeo
Reklama

Platové tabulky pro rok 2025 – platy lékařů, učitelů, zdravotníků, bezpečnostních složek a dalších profesí ve službách státu

23.07.2024, Autor: Martin Švehla

14 votes, average: 1,43 out of 514 votes, average: 1,43 out of 514 votes, average: 1,43 out of 514 votes, average: 1,43 out of 514 votes, average: 1,43 out of 5
Platové tabulky pro rok 2025 – platy lékařů, učitelů, zdravotníků, bezpečnostních složek a dalších profesí ve službách státu

Ve veřejném sektoru jsou platy stanoveny podle jednotného systému, který zaručuje rovnost v odměňování zaměstnanců s obdobnými kvalifikacemi a zkušenostmi, bez ohledu na lokalitu nebo jiné faktory. Tento systém je zabezpečen prostřednictvím platových tabulek, které upravují výši platů pro jednotlivé profesní kategorie. V roce 2025 ( od 1. ledna 2025) došlo k několika změnám v systému veřejného sektoru, kdy byly platové tabulky aktualizovány a v některých případech došlo k navýšení základních tarifů, což ovlivnilo odměny pro lékaře, učitele, zdravotníky a další zaměstnance veřejného sektoru.

Plat je peněžité plnění, které zaměstnancům poskytuje:

  • stát,
  • územní samosprávný celek (obec nebo kraj),
  • státní fond,
  • příspěvková organizace, jejíž náklady na platy a odměny za pracovní pohotovost jsou plně financovány z rozpočtu zřizovatele,
  • školská právnická osoba zřízená Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí podle školského zákona, nebo
  • regionální rada regionu soudržnosti.

Na rozdíl od soukromého sektoru, kde si mzdu sjednává zaměstnanec s zaměstnavatelem a kde se neexistuje žádná horní hranice mzdy (pouze minimální mzda jako dolní hranice), v veřejném sektoru platí, že výše platu je pevně určena podle platových tabulek. Tento systém zaručuje, že obdobná práce s obdobnou kvalifikací bude honorována stejným způsobem, což je v kontrastu s flexibilitou soukromého sektoru.

Vývoj platů 2025

Platové tabulky ve veřejném sektoru pro rok 2025 reflektují růst ekonomiky, změny ve státním rozpočtu a rostoucí náklady na život, včetně inflace. S ohledem na zajištění kvalitní a konkurenceschopné pracovní síly ve veřejném sektoru byly v roce 2025 provedeny úpravy v platech, které měly pozitivní dopad na různé profesní skupiny, jako jsou lékaři, učitelé, zdravotníci, pracovníci bezpečnostních složek a další.

Lékaři a dentisté byli v roce 2025 přeřazeni do vyšších tarifních platových tříd, což znamená výrazné zvýšení jejich základních platů. Lékaři po atestaci se nově nacházejí ve 14. platové třídě, což je zlepšení oproti předchozímu zařazení. Kromě toho byly rozšířeny možnosti osobních příplatků, které se nyní mohou pohybovat mezi 10–20 tisíci korunami měsíčně v závislosti na specializaci a délce praxe. Tato opatření mají přispět ke stabilizaci zdravotnického personálu a zvýšení atraktivity oboru.

Učitelé a pedagogičtí pracovníci v roce 2025 obdrželi průměrné navýšení o 3 000 Kč měsíčně. Jedná se o kombinaci zvýšení tarifních mezd a dodatečných odměn, které reflektují pracovní nasazení, regionální potřeby a zlepšené pracovní podmínky. Tento růst je součástí dlouhodobé strategie zaměřené na zajištění kvalitního vzdělávání a udržení kvalifikovaných učitelů v systému.

Zdravotnickému nelékařskému personálu – jako jsou zdravotní sestry, laboranti nebo fyzioterapeuti – byly navýšeny mzdy prostřednictvím zvýšených osobních příplatků v rozmezí 7–10 %, podle odbornosti a délky praxe. Jde mimo jiné o kompenzaci stagnace tarifních mezd z předchozích let a o podporu stabilizace v klíčových oblastech zdravotní péče.

Bezpečnostní složky (policie, hasiči) a armáda zaznamenaly změny v platových třídách spolu s navýšením základních platů i příplatků za náročnost služby. Vojáci a příslušníci bezpečnostních sborů v nižších platových třídách si polepšili na základních tarifech o 5–8 %. Cílem je nejen reagovat na rostoucí nároky těchto profesí, ale také podpořit nábor nových pracovníků a udržení stávajících.

Celkově tedy došlo k meziročnímu nárůstu platů ve veřejném sektoru o 5–7 % v průměru, přičemž některé profesní skupiny dosáhly výraznějšího navýšení díky specifickým opatřením cíleným na jejich oblast. Tato úprava platů odráží snahu vlády stabilizovat klíčové veřejné služby a zvýšit konkurenceschopnost státní sféry na trhu práce.

Pracovní nebo služební poměr

Ve veřejném sektoru mohou zaměstnanci vykonávat svou práci buď v pracovním, nebo ve služebním poměru. V pracovním poměru působí například učitelé, zdravotníci, soudci, státní zástupci nebo úředníci ministerstev. Pracují na základě pracovní smlouvy podle zákoníku práce. Tento typ poměru je typický pro profese, které nevyžadují zvláštní administrativní postupy při nástupu. Ve služebním poměru jsou zaměstnanci, kteří nastupují na základě výběrového řízení a skládají služební slib nebo přísahu. Tento režim se týká příslušníků ozbrojených sil (vojáci), bezpečnostních sborů (policie, hasiči, celníci, vězeňská služba) a úředníků ve správních úřadech. Ti musí do jednoho roku složit úřednickou zkoušku. Služební poměr podléhá přísnější administrativní a právní regulaci než pracovní poměr. Pokud by plat stanovený podle platových tabulek klesl pod úroveň minimální nebo zaručené mzdy, je zaměstnavatel povinen doplatit rozdíl. Tento princip platí jak pro pracovní, tak pro služební poměr, aby byla zachována rovnost a zákonná ochrana všech zaměstnanců ve veřejném sektoru.

Platové třídy a platové stupně

Zaměstnanci veřejného sektoru jsou podle své kvalifikace a odborné praxe zařazováni do 16 platových tříd. Každá z těchto tříd je dále rozdělena do 12 platových stupňů, které reflektují délku započitatelné praxe. Plat zaměstnance je určen průsečíkem platové třídy a platového stupně v platové tabulce.

Rozdíly mezi pracovním a služebním poměrem se projevují nejen v nástupu a ukončení zaměstnání, ale také v odměňování. Určité profesní skupiny ve služebním poměru (např. vojáci nebo policisté) mohou být zařazeny do vyšších tříd nebo stupňů s ohledem na specifické nároky své profese. Platové podmínky jsou však u obou typů poměrů řízeny jednotnými pravidly, která zajišťují spravedlivé a rovnoměrné odměňování na základě vykonávané práce, odpovědnosti a délky praxe.

Pracovní nebo služební poměr

Ve veřejném sektoru mohou zaměstnanci vykonávat svou práci buď v pracovním, nebo ve služebním poměru.

V pracovním poměru působí například učitelé, zdravotníci, soudci, státní zástupci nebo úředníci ministerstev. Pracují na základě pracovní smlouvy podle zákoníku práce. Tento typ poměru je typický pro profese, které nevyžadují zvláštní administrativní postupy při nástupu.

Ve služebním poměru jsou zaměstnanci, kteří nastupují na základě výběrového řízení a skládají služební slib nebo přísahu. Tento režim se týká příslušníků ozbrojených sil (vojáci), bezpečnostních sborů (policie, hasiči, celníci, vězeňská služba) a úředníků ve správních úřadech. Ti musí do jednoho roku složit úřednickou zkoušku. Služební poměr podléhá přísnější administrativní a právní regulaci než pracovní poměr.

Pokud by plat stanovený podle platových tabulek klesl pod úroveň minimální nebo zaručené mzdy, je zaměstnavatel povinen doplatit rozdíl. Tento princip platí jak pro pracovní, tak pro služební poměr, aby byla zachována rovnost a zákonná ochrana všech zaměstnanců ve veřejném sektoru.

Platové třídy a platové stupně

Zaměstnanci veřejného sektoru jsou podle své kvalifikace a odborné praxe zařazováni do 16 platových tříd. Každá z těchto tříd je dále rozdělena do 12 platových stupňů, které reflektují délku započitatelné praxe. Plat zaměstnance je určen průsečíkem platové třídy a platového stupně v platové tabulce.

Rozdíly mezi pracovním a služebním poměrem se projevují nejen v nástupu a ukončení zaměstnání, ale také v odměňování. Určité profesní skupiny ve služebním poměru (např. vojáci nebo policisté) mohou být zařazeny do vyšších tříd nebo stupňů s ohledem na specifické nároky své profese. Platové podmínky jsou však u obou typů poměrů řízeny jednotnými pravidly, která zajišťují spravedlivé a rovnoměrné odměňování na základě vykonávané práce, odpovědnosti a délky praxe.

Platové tabulky

V roce 2025 došlo ke zjednodušení systému platových tabulek ve veřejném sektoru. Počet platových tabulek byl snížen z pěti na čtyři, což přispělo k přehlednějšímu a efektivnějšímu odměňování zaměstnanců. Tyto čtyři platové tabulky jsou stanoveny v přílohách č. 1 až 4 k nařízení vlády č. 341/2017 Sb. Každá z nich se vztahuje na specifické skupiny zaměstnanců:​

Platová tabulka č. 1 – základní. Podle této základní platové tabulky jsou odměňováni zaměstnanci, jako jsou dělníci, kuchařky, vrátní, uklízečky, úředníci a odborní pracovníci ve veřejné správě, nepedagogičtí pracovníci ve školství, nezdravotnický personál ve zdravotnictví, pracovníci příspěvkových organizací, knihoven, muzeí a divadel.

Platový stupeňPočet let započ. praxeZákladní platové tarify v roce 2025
12345678910111213141516
1do 1 roku13 54014 44015 39016 42017 53018 75020 08021 53023 11024 79026 68028 65030 81033 17035 74038 530
2do 2 let13 91014 86015 85016 94018 12019 37020 72022 25023 84025 62027 56029 60031 86034 29036 97039 860
3do 4 let14 32015 32016 33017 45018 67019 98021 40022 98024 65026 48028 53030 62032 95035 49038 25041 240
4do 6 let14 74015 76016 85017 99019 28020 63022 10023 73025 46027 38029 47031 63034 06036 70039 59042 680
5do 9 let15 21016 25017 37018 56019 88021 29022 82024 52026 31028 29030 46032 73035 24037 97040 96044 160
6do 12 let15 68016 75017 89019 14020 52021 96023 57025 35027 18029 22031 50033 85036 45039 27042 38045 700
7do 15 let16 14017 29018 47019 76021 17022 69024 33026 18028 12030 22032 58035 02037 70040 65043 86047 310
8do 19 let16 64017 82019 06020 38021 86023 43025 12027 05029 06031 24033 68036 24039 01042 06045 43048 980
9do 23 let17 15018 37019 66021 04022 58024 20025 97027 95030 03032 31034 82037 47040 37043 56047 02050 710
10do 27 let17 72018 97020 29021 72023 33025 00026 80028 90031 06033 40036 02038 78041 79045 07048 69052 480
11do 32 let18 25019 54020 95022 43024 11025 84027 74029 91032 12034 57037 28040 12043 24046 67050 40054 380
12nad 32 let18 84020 18021 63023 15024 91026 69028 66030 92033 22035 77038 57041 52044 77048 31052 17056 320

Platová tabulka č. 2: Zdravotničtí a sociální pracovníci (nelékařské profese). Tato tabulka se vztahuje na zdravotní sestry, laboranty, fyzioterapeuty, zdravotnické záchranáře, pečovatele, pracovníky sociálních služeb a další nelékařské zdravotnické a sociální profese. Do této tabulky spadají také zaměstnanci ústavů sociální péče a domovů seniorů.

Platový stupeňPočet let započ. praxePlatová třída
23456789101112131415
1do 1 roku16 87017 98019 17020 49021 87023 40025 76027 69029 74032 06034 46037 08039 99043 130
2do 2 let17 39018 51019 77021 15022 56024 16026 62028 62030 74033 14035 63038 40041 37044 640
3do 4 let17 91019 08020 36021 79023 28024 92027 52029 58031 81034 31036 89039 73042 83046 220
4do 6 let18 43019 67020 98022 48024 03025 73028 45030 58032 89035 45038 12041 09044 30047 830
5do 9 let18 98020 28021 65023 17024 80026 58029 42031 60034 02036 68039 46042 52045 87049 520
6do 12 let19 54020 89022 31023 92025 58027 43030 41032 65035 17037 95040 84044 01047 45051 260
7do 15 let20 18021 54023 04024 67026 40028 30031 46033 80036 37039 25042 26045 54049 18053 060
8do 19 let20 79022 21023 74025 48027 25029 22032 52034 96037 64040 64043 72047 15050 88054 980
9do 23 let21 41022 91024 51026 28028 16030 20033 61036 14038 93042 03045 27048 79052 68056 940
10do 27 let22 11023 65025 30027 16029 08031 18034 78037 40040 30043 50046 86050 54054 56058 960
11do 32 let22 78024 39026 11028 05030 03032 23035 99038 71041 71044 98048 50052 30056 51061 050
12nad 32 let23 51025 19026 93028 97031 03033 30037 24040 04043 18046 59050 21054 17058 52063 220

Platová tabulka č. 3: Lékaři, zubní lékaři a farmaceuti. Tato tabulka upravuje platy lékařů, zubních lékařů a farmaceutů v nemocnicích, ambulancích, lékárnách a dalších zdravotnických zařízeních.​

Platový stupeňPočet let započ. praxePlatová třída
12345678910111213141516
1do 1 roku13 54014 44015 39016 42017 53018 75020 08021 53023 11024 79026 68028 65030 81033 17035 74038 530
2do 2 let13 91014 86015 85016 94018 12019 37020 72022 25023 84025 62027 56029 60031 86034 29036 97039 860
3do 4 let14 32015 32016 33017 45018 67019 98021 40022 98024 65026 48028 53030 62032 95035 49038 25041 240
4do 6 let14 74015 76016 85017 99019 28020 63022 10023 73025 46027 38029 47031 63034 06036 70039 59042 680
5do 9 let15 21016 25017 37018 56019 88021 29022 82024 52026 31028 29030 46032 73035 24037 97040 96044 160
6do 12 let15 68016 75017 89019 14020 52021 96023 57025 35027 18029 22031 50033 85036 45039 27042 38045 700
7do 15 let16 14017 29018 47019 76021 17022 69024 33026 18028 12030 22032 58035 02037 70040 65043 86047 310
8do 19 let16 64017 82019 06020 38021 86023 43025 12027 05029 06031 24033 68036 24039 01042 06045 43048 980
9do 23 let17 15018 37019 66021 04022 58024 20025 97027 95030 03032 31034 82037 47040 37043 56047 02050 710
10do 27 let17 72018 97020 29021 72023 33025 00026 80028 90031 06033 40036 02038 78041 79045 07048 69052 480
11do 32 let18 25019 54020 95022 43024 11025 84027 74029 91032 12034 57037 28040 12043 24046 67050 40054 380
12nad 32 let18 84020 18021 63023 15024 91026 69028 66030 92033 22035 77038 57041 52044 77048 31052 17056 320

Platová tabulka č. 4: Pedagogičtí pracovníci. Tato tabulka se vztahuje na učitele, vychovatele, asistenty pedagoga, speciální pedagogy, školní psychology a další pedagogické profese na všech stupních škol – od mateřských po vysoké školy.​

Platový stupeňPočet let započit. praxePlatová třída
456789101112131415*16*
1do 2 let16 63018 05019 51021 14026 80033 49033 76034 37035 12035 96037 31040 110*43 210*
2do 6 let17 24018 69020 32022 00027 57033 77034 08034 98035 85037 05039 05042 910*46 390*
3do 12 let18 32019 93021 62023 54028 29034 17034 60035 42037 29038 60041 15045 230*49 650*
4do 19 let19 59021 27023 12025 02029 59034 88035 67036 75038 85041 44044 56048 870*53 460*
5do 27 let20 84022 66024 61026 78030 90035 96036 79038 29041 26044 62048 96052 990*57 400*
6do 32 let22 61024 59026 64028 95033 09037 81038 84040 42044 71048 30052 92055 770*59 500*
7nad 32 let23 25025 24027 39029 76034 03038 66039 66041 51045 78049 50054 18057 780*61 710*

Zaměstnanci státu ve služebním poměru

Další tabulky jsou určeny pro zaměstnance státu, kteří jsou ve služebním poměru. Typicky jsou to například úředníci na ministerstvech a v dalších státních úřadech, kteří byli přijati do služebního poměru a zařazení nebo jmenováni na služební místo, většinou se značnou kompetencí při přípravě návrhů právních předpisů, mezinárodních smluv, návrhů koncepcí, řízení a usměrňování činnosti jiných správních orgánů, při ochraně utajovaných skutečností a obhajobě zahraničních zájmů ČR atp. Platové třídy (od 5. do 16.) odpovídají složitosti a náročnosti svěřené práce a míře odpovědnosti, kterou zaměstnanec státu nese.

Platový stupeňPočet let započ. praxePlatová třída
678910111213141516
1do 1 roku18 75020 08021 53023 11024 79026 68029 05032 18036 24041 22047 320
2do 2 let19 37020 72022 25023 84025 62027 56030 02033 24037 46042 62048 950
3do 4 let19 98021 40022 98024 65026 48028 53031 07034 42038 83044 17050 760
4do 6 let20 63022 10023 73025 46027 38029 47032 11035 60040 16045 72052 540
5do 9 let21 29022 82024 52026 31028 29030 46033 22036 82041 54047 32054 390
6do 12 let21 96023 57025 35027 18029 22031 50034 35038 10043 00048 98056 340
7do 15 let22 69024 33026 18028 12030 22032 58035 54039 44044 52050 74058 360
8do 19 let23 43025 12027 05029 06031 24033 68036 75040 80046 09052 53060 440
9do 23 let24 20025 97027 95030 03032 31034 82038 00042 19047 66054 37062 580
10do 27 let25 00026 80028 90031 06033 40036 02039 32043 67049 36056 32064 810
11do 32 let25 84027 74029 91032 12034 57037 28040 69045 21051 10058 32067 140
12nad 32 let26 69028 66030 92033 22035 77038 57042 14046 82052 93060 42069 600

Samostatné tabulky mají dále bezpečnostní složky státu (hasiči, policisté, celníci, vězeňská služba, BIS), a to pro základní tarif a pro tarif zvýšený o 10 % při dvousměnném, třísměnném nebo nepřetržitém režimu služby. Tarifní třídy těchto zaměstnanců se určují podle jejich služební hodnosti, dosaženého vzdělání, délky služebního poměru a hodnostního označení. 

Také platy vojáků jsou určovány podle samostatné tabulky, ve které jsou platy přiřazeny k jednotlivým hodnostem. Například:​ Vojín (nejnižší hodnost) má základní tarifní plat ve výši minimální mzdy, která od 1. 1. 2025 činí 20 800 Kč., armádní generál (nejvyšší hodnost) má základní tarifní plat ve výši 145 350 Kč.​ K základnímu platu mohou vojáci pobírat různé příplatky a příspěvky, například:​

  • Stabilizační příplatek ve výši 7 000 Kč měsíčně,
  • Příspěvek na bydlení, jehož výše se liší podle místa výkonu služby,
  • Výkonnostní příplatek a další odměny za službu v zahraničí, za službu v náročných podmínkách apod.

Ve služebním poměru pracují i zaměstnanci policie. Platy policistů, hasičů, celníků, vězeňské služby, BIS, GIBS a ÚZSI vycházejí z vládního nařízení č. 442/2024 Sb.a další podmínky pro tuto skupinu státních zaměstnanců stanovuje zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Od 1. ledna 2025 se základní platy příslušníků bezpečnostních sborů zvýšily plošně o 1 500 Kč. Policisté a hasiči si polepšili ještě o 1 000 Kč navíc ve formě stabilizačního příspěvku. Ten se však do tarifní složky nepromítá. Na celníky či vězeňskou službu se stabilizační příspěvek nevztahuje. U policistů, celníků nebo hasičů zároveň platí, že  ve dvousměnném, třísměnném nebo nepřetržitém režimu služby, se základní plat zvyšuje o 10 procent. Tabulky potom samozřejmě vypadají trochu jinak.

Příplatky k platům

Zaměstnanci ve veřejném sektoru mají dále nárok na příplatky a odměny k tarifním platům. Patří mezi ně zejména příplatky za vedení, za noční práci, za práci v sobotu, v neděli či ve svátek, za přesčas a za ztížené pracovní prostředí. Přiznává se rovněž zvláštní příplatek za náročné pracovní podmínky, příplatek za rozdělenou směnu a osobní příplatek (tzv. osobní ohodnocení), které je většinou přiznané rozhodnutím nadřízeného a jejichž výše není stanovena pevně.

Od roku 2025 však došlo k důležité změně v oblasti příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí. Tento příplatek se již neváže na pevnou částku, ale stanovuje se jako procento z minimální mzdy. Podle nařízení vlády č. 443/2024 Sb. činí výše tohoto příplatku 5 až 15 % minimální mzdy, v závislosti na míře zátěže pracovního prostředí. Při minimální mzdě 20 800 Kč (platné k 1. 1. 2025) tak tento příplatek činí od 1 040 Kč do 3 120 Kč měsíčně.

Samostatnou kategorií jsou příplatky pro pedagogy (například za třídnictví, vedení kroužků nebo další činnosti nad rámec běžné výuky) .a dále odměny, které jsou mnohdy značně vysoké a spojují se s dosaženými pracovními výsledky za určité období (zpravidla za rok). V těchto oblastech nedošlo k systémovým změnám a výše těchto složek nadále závisí na rozhodnutí vedení a rozpočtových možnostech zřizovatele.

Foto: Pixabay

Autor: Martin Švehla


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Česká e-commerce ožívá a míří k obratu 200 mld. korun

29.04.2025, Autor: Z blogosféry

E-commerce trh v Česku pokračuje v oživení, i když jen pozvolném. Letos poroste tempem o 5 % za rok a překročí hranici celkového obratu 200 mld. korun, jak odhadují analytici ze společnosti Upgates, která poskytuje e-shopová řešení.

Retail se stává klíčovým trendem roku 2025, jeho postavení pomáhá i atraktivita polského trhu administrativních budov

27.04.2025, Autor: Z blogosféry

Po roce nejistoty a stagnace se český trh komerčních nemovitostí opět dostává do popředí investorského zájmu. Hlavním hnacím motorem tohoto oživení je uvolnění podmínek financování a rostoucí ochota prodávajících přiblížit se očekáváním kupujících. Zatímco nových kancelářských prostor se letos v Praze otevře jen 25 000 tedy třetina vůči již slabému roku 2024, investoři se ve velkém zajímají o retailové parky v regionech i úspěšné hotely. Dle analýzy poradenské společnosti RSM by retail v letošním roce mohl tvořit asi 40 % všech transakcí v komerčních nemovitostech.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Český trh fúzí a akvizic vykazuje silný růst v prvním čtvrtletí. Objem transakcí vzrostl na 737 milionů eur

23.04.2025, Autor: Z blogosféry

Počet i objem transakcí na trhu fúzí a akvizic v České republice v letošním prvním čtvrtletí meziročně stoupl. Na území ČR či se zapojením ČR se uskutečnilo 16 transakcí za 737 milionů eur (18,5 miliardy Kč). Ve stejné období loni to bylo sedm transakcí za 15 milionů eur (cca 376 milionů Kč). Za poměrně výrazným nárůstem objemu je akvizice pětice hotelů situovaných po Evropě, včetně pražského hotelu Mama Shelter Prague. Pro investory jsou stále atraktivní sektory počítačového softwaru, automatizace, digitalizace a robotizace či telekomunikací, zvýšená atraktivita zůstává v oblasti energetiky. Dlouhodobě trvá zájem o výrobu s unikátním produktem. Vyplývá to ze statistik poradenské společnosti TPA.

Český veřejný dluh stále mezi nejnižšími v EU

22.04.2025, Autor: Z blogosféry

Dnešní finální výsledek hospodaření veřejných institucí z dílny Eurostatu potvrdil solidní pozice Česka v celoevropském srovnání. Pokles schodku veřejných financí z 3,8 % na 2,2 % HDP v roce 2024 je napříč EU nadstandardní výsledek – průměrná výše schodku činila v minulém roce 3,2 % HDP. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Růst cen v zemědělství zpomalil

20.04.2025, Autor: Z blogosféry

Ceny zemědělských výrobců v meziročním srovnání mírně zpomalily svůj růst. Potvrzují to dnes publikovaná data ČSÚ. Ačkoliv v únoru byly meziročně vyšší o 9,3 %, v březnu zpomalily na 8,2 %. V rostlinné výrobě došlo k nárůstu cen o 5,1 %, v živočišné pak o 12,7 %.

Průmyslová deflace pokračuje a pokračovat zřejmě i bude

18.04.2025, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu letošního března vykázaly meziměsíční pokles o 0,3 %, což odpovídá meziročnímu snížení taktéž o 0,3 %. Jedná se o nižší výsledek, než očekával trh (-0,1 %). Ceny zemědělských výrobců naopak vzrostly a to o 2,2 % meziměsíčně a o 8,2 % meziročně. Ceny stavebních prací se zvýšily o 0,6 % meziměsíčně a o 3,0 % meziročně, ceny tržních služeb pro podniky pak o 0,9 % meziměsíčně a o 3,7 % meziročně.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Pohonné hmoty jsou o 6 Kč/l levnější než loni. Ve srovnání s okolními zeměmi je Česko suverénně nejlevnější

16.04.2025, Autor: Z blogosféry

Po krátkém zaváhání začátkem dubna pokračoval benzín i nafta v dalším zlevňování. Litr paliv je aktuálně téměř o 6 korun levnější než loni touto dobou. A třeba oproti Polsku je nafta v Česku v průměru levnější o 1,50 Kč/l, ve srovnání s Maďarskem dokonce o 3,70 Kč/l. Plošné ceny paliv pro firemní odběratele klesly jen v tomto týdnu o 1,60 Kč/l, u nafty na 30,89 Kč/l. To může naznačovat další zlevňování.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama