V minulém roce vzrostl export českých podniků na čtyři biliony dvě stě miliard.
Meziročně se jednalo o bez tří desetin šestiprocentní nárůst. Do Německa české firmy exportovaly meziročně o více než sedm procent zboží více. Přes třiaosmdesát procent našeho exportu připadá na země Evropské unie. Vyplývá to z údajů, které poskytl Český statistický úřad České tiskové kanceláři.
Nejvyšší vliv na růst vývozu měl automobilový průmysl, který dosáhl nového rekordu – oproti předloňskému roku vzrostl export automobilů o 7,8 procenta. Podle hlavního ekonoma ING Bank Jakuba Seidlera dosáhl podíl exportu motorových vozidel na celkových exportech za rok 2017 28,6 procenta. „Tento podíl se postupně zvyšuje, když v roce 2014 činil 22,8 procenta a například v roce 2011 ,jen‘ 20 procent,“ doplnil.
Analytik Raiffeisenbank Jakub Červenka upozornil na to, že čeští exportéři jsou na hranici svých výrobních možností a nestíhají držet krok s tempem růstu objednávek ze zahraničí. V růstu jim podle něj brání hlavně nedostatek pracovní síly a poslední dobou i nedostatek materiálu.
Pro Českou republiku co do objemu nejdůležitější export do Německa se v loňském roce podílel na celkovém vývozu 32,8 procenta při exportním objemu v hodnotě 1,38 bilionu korun. Meziročně do Německa české podniky vyvezly o 7,3 procenta více zboží. Co se týká hlavních vývozních trhů, pokles exportu byl zaznamenán jen u Slovenska, když se tuzemský vývoz k našemu nejbližšímu sousedovi snížil o necelá dvě procenta na 324 miliard korun. Podíl českého exportu do zemí Evropské unie setrval na 83,7 procenta.
Dvakrát rychleji rostl v minulém roce český export do Číny oproti čínskému importu do České republiky. Záporné saldo zahraničního obchodu je nicméně stále vysoké. Čínské podniky dovezly do České republiky zboží za 472 miliard korun, zatímco ty české do Číny zboží „jen“ za 56 miliard korun. Česká republika v roce 2017 evidovala import zboží v celkové hodnotě 3,8 bilionu korun. Nejdůležitějšími dovozovými trhy jsou nadále Německo, Čína a Polsko.
Letošní rok bude podle Asociace exportérů pro tuzemské exportéry tvrdou zkouškou, především kvůli postupnému posilování koruny. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák zase uvedl, že důležitým předpokladem pro úspěšný export je i podpora státu a jeho aktivní ekonomická diplomacie. „Vláda by proto měla nadále posilovat síť ekonomických diplomatů a zahraničních kanceláří CzechTrade,“ uvedl a doplnil, že plánovanou reformu institucionálních zahraničních zastoupení je nutné nejprve prodiskutovat s klíčovými hráči a pobavit se s nimi o možných dopadech na vývozce.