e-news.cz - kurzy
Reklama

Nastupuje generace podnikavců. Konkurence je pro Česko zdravá

16.08.2018, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Nastupuje generace podnikavců. Konkurence je pro Česko zdravá

Až sedmdesát procent studentů vysokých škol plánuje v budoucnu podnikat nebo už vlastní podnikatelský projekt rozjela.

To vyplývá z průzkumu, který mezi necelou pětistovkou studentů provedlo Podnikni to! – projekt podporující začínající podnikatele. Že dorůstá generace lidí, kteří se chtějí zaměstnávat sami, potvrzuje i výzkum Hospodářské komory.
Mezi hlavní důvody patří podle respondentů větší flexibilita a možnost lépe se realizovat. Na sílící trend kromě škol a podniků začíná reagovat i státní správa. Například město Brno plánuje aktivně podporovat mladé podnikatele pomocí zkušených lektorů i dostatečného zázemí. Zástupci veřejných institucí i podniků se totiž shodují, že z rozvoje nápadů mladých podnikatelů profituje celá republika. Roste inovativnost i konkurenceschopnost.
Z průzkumu projektu Podnikni to! vyplývá, že až 70 procent absolventů kurzu už vlastní podnikání rozjelo, nebo to po dokončení studií plánují. Nejčastějším důvodem je možnost být svým vlastním pánem. Mladí lidé si chtějí rozhodovat nejen o tom, co budou dělat, ale také kdy to budou dělat. Ve vlastním podnikání vidí i větší příležitost pracovat na tom, co je opravdu baví. „Třetí důvod, který se objevoval nejčastěji, byly peníze. Jednak si podnikatelé sami určují, na co vydělané peníze půjdou, a navíc to, co se jim podaří vydělat, často zůstává přímo jim. Nejsou tak nuceni chodit k nadřízenému s žádostí o navýšení platu a podobně,“ dodal zakladatel projektu Podnikni to! Jakub Tížek.
Podobné informace vyplývají i z průzkumu Hospodářské komory mezi studenty vysokých škol. Plné dvě pětiny z nich chtějí po ukončení studia začít podnikat. Mezi hlavními důvody byla opět větší flexibilita a možnost seberealizace. „Minimálně třetina z nich ale uvedla, že neví, jak na to. Škola je v tomto nedokázala, případně svým zaměřením ani nemohla, dostatečně připravit. Musíme proto hledat cesty, jak potenciálním podnikatelům v řadách studentů pomoci,“ upozornil ředitel Krajské hospodářské komory jižní Moravy Tomáš Psota.
S tím souhlasí i Jakub Tížek. S projektem Podnikni to! působí na deseti českých univerzitách a každý semestr projdou jeho kurzem stovky studentů. „Když se studenta zeptáte, jestli chce podnikat, řekne vám, že ne. Když se ho zeptáte, zda si chce rozjet vlastní projekt, který by ho naplňoval a jednou možná i živil, řekne ano.“ Podle Tížka je důvodem záporné odpovědi způsob, jakým se o podnikání na univerzitách učí. „Učí se o administrativní povinnosti, jak se platí daně, vede účetnictví a jaká jsou rizika. To mnohdy studenty odradí. Tomuto všemu by měl ale předcházet nápad nebo projekt, který studenta nadchne, ve kterém uvidí vyšší smysl,“ vysvětlil Tížek. Důkazem je i jeden z absolventů kurzu Svätopluk Blažej, který při studiích na základě vlastní život ohrožující zkušenosti vymyslel chytrý náramek Life Saving Bracelet. Zařízení, které umí monitorovat životní funkce a v případě ohrožení přivolat pomoc, získalo už řadu ocenění.
Podle Psoty je hnacím motorem pro mladé podnikavce budování něčeho, co dává smysl, co je baví a zároveň by je mohlo v budoucnu slušně živit. „Každý zná příběhy Marka Zuckerberga z Facebooku, Olivera Dlouhého z Kiwi.com a dalších mladých lidí, kteří dokázali z malých startupů vytvořit miliardové byznysy, a přitom se u toho výborně bavit,“ podotkl Psota.
Ačkoliv se ale odborníci shodují, že jsou studenti často velmi kreativní a nosí v hlavách životaschopné projekty, málokterý ho pak umí realizovat. „Jen málokdo začne podnikat, pokud neví, jak na to. Každý semestr tím přicházíme o obrovskou ekonomickou hodnotu a inovační potenciál. Proto jsme se této výzvy chopili a chceme pomoci do českého školství dostat více praktické podnikavosti,“ dodal Tížek.
Zvýšeného zájmu o podnikání u mladých lidí si všímá i město Brno. Právě podpora podnikání je jedním ze strategických cílů městské části Brno-střed. „Veřejný prostor výrazně ovlivňují podnikatelské aktivity mladých lidí. Dokáží do něj pružně přenášet dobré nápady a zkušenosti ze zahraničí, reagovat na nové trendy a využívat nová komunikační média. Je proto dobré podporovat v mladých lidech zájem o podnikání a jejich podnikavost,“ okomentoval situaci tajemník městské části Brno-střed Petr Štika. Město proto využije informační možnosti, aby zájem mladých lidí o samostatné podnikání podnítilo. Pro dané aktivity plánují poskytnout lektorskou podporu a materiální zázemí. Plánují také spolupráci právě s projektem Podnikni to!
Mladí lidé nejsou jedinou sociální skupinou, na kterou se město zaměří. „Věnovat se chceme i ženám na mateřské dovolené a seniorům. Myslíme si, že i tyto dvě další cílové skupiny mají v sobě potenciál obohatit veřejný prostor svými podnikatelskými aktivitami,“ dodal Štika.
Odborníci se ale shodují, že nárůst zájmu o vlastní podnikání pro stát není hrozbou. Například Tomáš Psota rostoucí počet podnikatelů v České republice považuje za zdravý. „Plně souvisí s probíhající ekonomikou konjunkturou. Skutečnou hrozbou je aktuální nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců v řádu stovek tisíc,“ vysvětlil Psota. Počet podnikatelů v České republice se podle něj ale zatím zvyšuje meziročně pouze v řádu jednotek tisíc.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Co pro spotřebitele znamená obrat v úrokových sazbách v USA? 

22.09.2025, Autor: red

Americká centrální banka (Fed) nedávno snížila úrokové sazby, poprvé v roce 2025, a otevřela tak novou kapitolu měnové politiky. Jak tento krok ovlivní nás, české spotřebitele? Od levnějšího dovozu z USA po možné změny v úvěrech – pojďme se podívat, co tento obrat přináší.

Německo se pravděpodobně vyhne technické recesi, tvrdí centrální banka

21.09.2025, Autor: Marek Hájek

Německá ekonomika se ocitá na křižovatce. I když ve druhém čtvrtletí 2025 zaznamenala pokles HDP o 0,3 %, nové údaje o růstu průmyslové výroby a optimismus centrální banky naznačují, že technická recese – tedy dva po sobě jdoucí poklesy – nemusí přijít. Jaké jsou skutečné vyhlídky a co to znamená pro nás v Česku, kde na německém trhu stojí a padá velká část našeho exportu?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Big Mac mluví jasně: Euro je vůči dolaru nadhodnoceno o 15 %

21.09.2025, Autor: red

Je možné změřit hodnotu měny pomocí hamburgeru? Podle Big Mac Indexu, který vydává časopis The Economist, je to nejen možné, ale i překvapivě výmluvné. K červenci 2025 je euro vůči americkému dolaru nadhodnoceno o 15,2 %, což má dopady nejen na globální trhy, ale i na české firmy a domácnosti. 

Generace Z jako učitelé AI: Jak mladí mění firmy a sbližují generace

18.09.2025, Autor: Marek Hájek

Když si představíte mentora, vidíte zkušeného veterána, který radí nováčkovi? Zapomeňte na to. Podle nového průzkumu společnosti IWG z roku 2025 se role obracejí – 59 % zaměstnanců generace Z učí své starší kolegy, jak ovládnout umělou inteligenci (AI), a přitom mění celou firemní kulturu.

Evropské technologické sny ožívají: Klarna na burze a sázka ASML na Mistral

17.09.2025, Autor: red

Evropa má důvod k optimismu. Září přineslo dvě události, které mohou být zlomem pro technologický sektor starého kontinentu – úspěšné IPO švédské fintech hvězdy Klarna a strategické partnerství nizozemského gigantu ASML s francouzským AI startupem Mistral. Jsou to jen izolované úspěchy, nebo skutečný začátek nové éry evropské technologické suverenity?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Teď je správný čas, věří některé domácnosti a fixují ceny energií

17.09.2025, Autor: Marek Hájek

V září se české domácnosti znovu ocitají na rozcestí – fixovat ceny energií a chránit rodinný rozpočet před výkyvy trhu, nebo riskovat a čekat na možné další poklesy? Po dramatických letech zdražování a následné stabilizaci cen se fixace jeví jako bezpečné útočiště. Je ale opravdu teď ten správný čas?

Snížení úrokových sazeb na dosah? Američtí investoři čekají na tah Fedu

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Americké finanční trhy jsou v očekávání. Na zasedání 16.–17. září by mohl Federální rezervní systém (Fed) snížit úrokové sazby, což by mohlo být prvním krokem k uvolnění měnové politiky po letech zpřísňování. Jaké jsou důvody tohoto očekávaného obratu a co to znamená pro nás v Česku?

Von der Leyenová slíbila silnější Evropu: Jsme na dobré cestě, nebo ve slepé uličce?

15.09.2025, Autor: Josef Neštický

Ursula von der Leyenová na začátku roku 2025 představila ambiciózní plán „Kompas konkurenceschopnosti“, který má Evropu posunout na špičku globální ekonomiky. V září však výsledky vyvolávají otázky – zatímco některé kroky slibují pokrok, jiné narážejí na politické rozepře a byrokratické překážky. Jak si tedy Evropa vede v závodě s USA a Čínou?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

AI: Amerika a Čína zrychluje, Evropa reguluje

14.09.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) se v roce 2025 stala klíčovým bojištěm globální konkurence. Zatímco USA sází na rychlost a deregulaci, Čína buduje technologickou soběstačnost a Evropa, včetně Česka, hledá rovnováhu mezi inovacemi a regulací. Jaké jsou strategie velmocí a co to znamená pro naše firmy a budoucnost práce?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama