Češi jsou v nákupech online zkušení. Podle dat Českého statistického úřadu nakupuje na internetu celá polovina Čechů.
Podle průzkumu Rondo Data nakupuje online déle než patnáct let deset procent zákazníků internetových obchodů. Na zahraničních eshopech jich nakupuje již jedenačtyřicet procent.
„Průzkum nám ukázal, že déle než 15 let nakupuje online 10 procent lidí využívajících eshopy. Dvacet osm procent respondentů tak činí 10 až 15 let. Největší skupina, 34 procent, se vyjádřila, že online nakupuje 5 až 10 let,“ informuje o výsledcích průzkumu Lukáš Vršecký, jednatel Rondo.cz.
Na zahraničních eshopech nakupuje 41 procent těch, kteří nakupují online. Dalších 16,5 procent nákup zkusilo, ale pravidelně nenakupuje. Nejčastější překážkou v online nákupu ze zahraničí je složitá komunikace v cizím jazyce, dlouhé dodací lhůty a obava z nedodání zboží.
Nejdůležitějšími vodítky pro nákup na určitém eshopu jsou pro Čechy zejména uživatelsky ověřený eshop, například Heureka.cz (32 procent), výhodné ceny (30 procent) a důvěryhodná značka (20 procent). Od nákupu naopak odradí téměř čtvrtinu lidí celková nedůvěryhodnost eshopu, drahá doprava (18 procent), nutnost platby předem (13 procent), nedostatečné informace o nabízeném zboží (13 procent) či nevyhovující dodací podmínky (11 procent).
A podle čeho se Češi rozhodují pro nákup na novém eshopu? Nejčastěji je k tomu vede jejich vlastní aktivita, kdy si jej sami vyhledají na internetu – 57 procent. Více než 20 procent dá při nákupu na novém eshopu na doporučení kolegů a 15 procent zareaguje na reklamu na internetu.
Ač je online nákup potravin dynamicky rostoucím segmentem, stále zhruba třetina Čechů má vůči němu zábrany. Dále nechceme nakupovat například erotické pomůcky (14 procent), obuv (13 procent), zájezdy a rekreační pobyty (14 procent), oblečení (6 procent), elektroniku (6 procent), kosmetiku (4 procent) nebo zboží pro děti (4 procent).
Průzkum realizovala agentura Rondo Data na vzorku 2250 respondentů z celé ČR, www.rondodata.cz