e-news.cz - kurzy
Reklama

Na český trh loni vstoupilo dvacet pět nových značek

18.01.2021, Autor: Laura Šuleková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Na český trh loni vstoupilo dvacet pět nových značek

Přestože maloobchodní segment patří k těm nejvíce postiženým koronavirovou krizí, na počtu značek nově vstupujících na český trh to znát není. Zatímco v roce 2019 k nám přišlo dvacet čtyři nových brandů, v krizovém roce 2020 jich přibylo dvacet pět.


Letos by nově příchozích značek mohlo být ještě více – některé loni kvůli koronakrizi odložily otevření své prodejny na rok 2021.
Globální koronavirová krize samozřejmě zasáhla celý retailový svět, nejvíce hlavní nákupní třídy a velká prémiová nákupní centra. Nicméně Praha a Česká republika vždy byla a zůstane nejdůležitějším trhem pro vstup nových značek do regionu.
Praha, kam většina nově příchozích značek míří, je dlouhodobě a historicky preferovanou turistickou destinací – očekáváme tedy, že jakmile to bude možné, tato významná část zdejší kupní síly by se sem měla začít vracet. Zákaznický potenciál je zároveň značný i u místních obyvatel: jejich kupní síla roste, kupují dražší produkty. Český retailový trh se blíží dospělosti a díky tomu je nadpoloviční většina nově příchozích značek z prémiového a luxusního segmentu. Samotní retaileři uvádějí, že i když třeba Pařížská ulice přišla o zákazníky z Činy a Ruska, částečně je nahradila česká klientela, která je bohatší než dříve.
Vládne móda a F&B
Nejvíce značek, jež loni do ČR přišly, bylo již tradičně z módního odvětví, které zaznamenalo největší změny v příchodech i odchodech. Vstoupilo k nám osm prodejců oblečení, k nimž můžeme připočíst i dva prodejce sportovního oblečení, tři značky prodávající doplňky a jednu prémiovou obuvní. Pět nových značek zastupuje stravovací služby, nabídku volnočasových konceptů rozšířil rodinný zábavní park z Ruska, který otevřel největší projekt tohoto typu v obchodním centru v ČR.
K nejvýznamnějším nově příchozím brandům patří americký GAP, který u nás přes svého lokálního partnera otevřel koncem roku hned několik prodejen. Ze segmentu F&B je velice významný koncept řemeslné zmrzlinárny Grom spadající pod společnost Unilever, který otevřel svoji pobočku v horní části Václavského náměstí. Ze specializovaných segmentů stojí za pozornost obchod značky Cybex (v Široké ulici navazující na Pařížskou), který se stal vlajkovou prodejnou pro Evropu a nabízí prémiové dětské zboží a doplňky. Z luxusních brandů pak stojí za zmínku Saint Laurent ze skupiny Kering Group. Segment levného a dostupného zboží, jemuž se v krizi velice dobře daří, rozšířily značky TEDi a Action.
 
Tabulka 1: Značky, které do ČR nově vstoupily v roce 2020

Oblečení Sportovní oblečení Doplňky Obuv
American Eagle Assos Nialaya Steve Madden
Bruno Morelli Columbia Sportswear Sunglass Hut  
Dsquared2   Swatch  
Gap      
GapKids      
Rebel Queen      
Saint Laurent      
Stravování Volný  čas Nábytek a bytové doplňky Ostatní
Cinnabon Superland Grand Beds Action
Grom     Cybex
Salsamenteria di Parma     TEDi
Sharetea     Truefitt & Hill
Utepia Tea     Roncato

 
Do Česka míří americké značky, české naopak na Slovensko
Nejčastěji zastoupenou zemí původu značek nově přicházejících do ČR byly USA (osm brandů) a Itálie (šest brandů). Expandovaly ale i české značky, a to především na Slovensko: zamířil tam třeba prodejce nábytku Jena Nábytek či bytových doplňků Bonami nebo volnočasový koncept Saunia. Další česká značka, Sportisimo, expandovala do nákupního centra v bulharské Sofii.
Do nákupních center i na high street
Poměr hlavních retailových konceptů, kam nově vstupující značky míří, byl loni v Česku vyvážený: Deset si zvolilo nákupní třídy v pražském centru, deset jich vstoupilo do nákupních center – především v Praze a po jedné i v Brně, Hradci Králové a Kladně. Ze zbývajících pěti brandů zamířily čtyři do outletových prodejen, jeden do retail parku.
Je dobré vidět, že se tradičním segmentům českého maloobchodního trhu daří a že v ně nově vstupující značky mají důvěru. Je zjevné, že se společnosti a značky snaží diverzifikovat svoje rozložení prodejen a prodejních kanálů do různých regionů. Všichni bedlivě sledují koronakrizí umocněné rapidní změny v chování zákazníků, kteří přesunují část svých nákupů do online prostředí. Většina značek proto souběžně provozuje klasické prodejny a e-shopy, které se navzájem doplňují. Kamenné obchody totiž rozhodně hromadně nekončí, jak potvrzují i naše kladné údaje o návštěvnosti a tržbách obchodních center v obdobích, kdy byla loni otevřena. Na pražské high street pak vidíme i přes uzavírky a úbytek zahraničních zákazníků aktivitu v podobě příchodu nových nájemců – v nedávné době se např. v ulici Na Příkopě nově otevřely prodejny značek Geox a Vasky. Je zřejmé, že společnosti a značky budou pro svoji prezentaci nadále potřebovat kvalitní a zajímavé fyzické prodejny na atraktivních místech, kde bude kladen důraz na prezentaci produktů a kvalitu zákaznického servisu. Jedno je jasné: ve světě maloobchodu dochází k revoluci a obchodníci budou nuceni dělat změny ve způsobu prodeje a servisu zákazníkům. Ti, kteří se přizpůsobí, budou úspěšní a využijí příležitostí zajímavých prostor, které vzniknou po těch, již současnou krizi neustojí nebo se nezvládnou adaptovat na měnící se trh. Očekáváme, že budou k dispozici zajímavé prostory, které vytvoří příležitosti pro nové koncepty a značky.
Trh opustilo čtrnáct značek
Značky z českého trhu loni také odcházely, bylo jich čtrnáct. Většinou šlo opět o módní odvětví, např. prodejce oblečení Camaieu, Next či Promod nebo doplňků Frey Wille či Tous, skončily u nás také tři kavárenské řetězce.
Počet značek, které český trh loni opustily, s dopady koronavirové krize bezprostředně nesouvisí Je jich o něco více než obvykle, ale mnohdy jde o součást dlouhodobé strategie firem nebo o opuštění pro ně nefungujícího trhu.
Rekordní rok 2021?
Komplikovaná situace roku 2020 pozměnila či pozdržela plány některých značek na otevření prodejny v Česku – mnohé ho přesunuly na rok 2021. Veřejně svůj úmysl se sem tento rok vrátit oznámil brand El Gaucho, nově u nás letos otevře třeba Primark na Václavském náměstí, multikino Cinemax v Oloumouci, dále by k nám měl vstoupit Chanel do Pařížské ulice. Situace je samozřejmě nejistá a bude záležet na tom, jak se dále vyvine koronavirová krize a související opatření, jež maloobchodní trh a fyzické otevření obchodů významně ovlivňují. Pokud by ale vývoj byl příznivý, letošní rok by mohl být co do příchodu nových značek na český trh absolutně rekordní a velice významný – a to i přes to, že není v plánu otevření žádného obchodního centra nejvyšší třídy, s nímž bývá příchod většího počtu nováčků na trh obvykle spojen.
Je pravda, že situace na maloobchodním trhu expanzní plány značek komplikuje – některé vyčkávají, jiné pečlivěji vybírají vhodný trh a nejlepší lokalitu. O to více tak nyní oceňují pomoc spolehlivého lokálního partnera, který zdejší trh velmi dobře zná. Takto se na nás v nedávné době obrátily třeba značky Primark, Cybex, Superland, Gap či Grom jimž jsme pomohli vybrat nejvhodnější místo pro otevření jejich první prodejny na českém trhu, v minulosti pak mnoho dalších jako Foot Locker, Hard Rock Café, Jimmy Choo, Claire´s, Sports Direct či Tiger.
JAN KOTRBÁČEK, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield
Foto: pixabay.com
Zdroj: Cushman & Wakefield
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Německo v pasti padělků: Falešné zboží zaplavuje trh EU

14.10.2025, Autor: Marek Hájek

Německo, ekonomický stroj Evropy, se letos stalo hlavním cílem padělaných výrobků v EU. Každý týden zadrží celníci přes 144 tisíc podezřelých zásilek, což způsobuje miliardové škody a ohrožuje zdraví spotřebitelů. Co dělá z Německa ideální cíl pro padělatele?

Česko stojí za Izraelem už historicky 

14.10.2025, Autor: Josef Neštický

Česká republika udržuje s Palestinou diplomatické styky, ale formálně ji neuznává jako stát – na rozdíl od Izraele, který považujeme za klíčového spojence. Tento postoj, zakořeněný v historických vazbách a strategických zájmech, se v roce 2025 stává předmětem živé debaty, zatímco humanitární krize v Gaze zvyšuje tlak na změnu. 

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Lidé raději píšou o lásce robotům než partnerům! AI dobývá vztahy

13.10.2025, Autor: Marek Hájek

V dnešní digitální éře, kdy se láska často rodí na obrazovce, se lidé čím dál více obracejí na umělou inteligenci pro rady o randění a vztazích. Až 60 procent uživatelů seznamovacích aplikací v Evropě využívá AI nástroje pro lepší párování nebo generování konverzací. Tento trend, který se v roce 2025 ještě zesílil, přináší úlevu nesmělým, ale zároveň i otázky o autenticitě našich citů.

Alarmující zjištění WHO: Třetina lékařů a sester bojuje s duševními problémy

13.10.2025, Autor: red

Světová zdravotnická organizace (WHO) varuje: každý třetí lékař a zdravotní sestra v Evropě trpí příznaky deprese nebo úzkosti. Tato alarmující zpráva, založená na průzkumu více než 90 tisíc pracovníků, odhaluje hlubokou krizi ve zdravotnictví. Nejde jen o osobní tragédie – ohrožuje to péči nás všech a stojí ekonomiku stovky miliard eur.

Konec éry Made in Germany? Německé značky hledají záchranu za hranicemi

13.10.2025, Autor: red

V říjnu 2025 se německý automobilový sektor, kdysi neporazitelný motor evropské ekonomiky, ocitá v hluboké krizi. Propady v produkci a ziscích, masivní propouštění a odliv investic ukazují, že tradiční giganti jako Volkswagen či BMW hledají záchranu mimo hranice Německa.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Evropa se potýká s hledáním domovů pro miliony ukrajinských uprchlíků

10.10.2025, Autor: red

Když v únoru 2022 začala ruská invaze na Ukrajinu, vyhnala z domovů miliony lidí. Tento exodus pokračuje i v roce 2025, kdy se počet ukrajinských uprchlíků v zahraničí blíží sedmi milionům. Evropa nese největší zátěž s více než 5,1 miliony osob. V Česku, kde žije přibližně 373 tisíc Ukrajinců s dočasnou ochranou, se otázka bydlení, práce a integrace stává klíčovou výzvou pro nás všechny.

Konec éry uhlí? Obnovitelné zdroje přebírají vedení ve světě

10.10.2025, Autor: Josef Neštický

V první polovině roku 2025 jsme svědky historického obratu. Obnovitelné zdroje energie (OZE) poprvé vyrobily celosvětově více elektřiny než uhlí. Podle analýzy energetického think-tanku Ember dosáhly OZE podílu 34,3 procenta na globální výrobě elektřiny, zatímco uhlí kleslo na 33,1 procenta. Tento milník signalizuje začátek konce éry fosilních paliv a otevírá dveře k udržitelnější budoucnosti.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Reklama

Zisky Jellycat se zdvojnásobily: Plyšové hračky jako nový luxus 

06.10.2025, Autor: Marek Hájek

Britská firma Jellycat, oblíbená mezi generací Z pro své měkké a stylové plyšáky, oznámila výrazný růst obratu, který se blíží 450 milionům liber. Tento růst pohání globální trend hraček pro dospělé, kde se nevinní plyšoví medvídci mění ve sběratelské kusy a symboly emočního komfortu. Jak tento fenomén ovlivňuje trh a proč přitahuje právě mladou generaci?

Kolaps amerického námořního průmyslu: Pět lodí proti čínským tisícům

06.10.2025, Autor: red

Americký námořní průmysl, kdysi světový kolos, dnes bojuje o přežití. K říjnu 2025 staví americké loděnice méně než pět velkých komerčních lodí ročně, zatímco Čína produkuje přes 1 700 takových plavidel. Tento dramatický rozdíl odhaluje slabiny USA a otřásá globálním obchodem.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama