Pětina českých zaměstnanců změnila v uplynulém roce práci a zhruba třetina plánuje změnu zaměstnavatele v průběhu letošního roku. Hlavním důvodem, proč čeští zaměstnanci odcházejí, je nižší plat ve srovnání s jinými zaměstnavateli.
Stále důležitějším důvodem se ovšem v souvislosti s propady ekonomiky stává i stabilita zaměstnavatele a jistota zaměstnání. Vyplývá to z výsledků letošního ročníku průzkumu zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, který zrealizovala personálně poradenská společnost Randstad.
Nižší mzdu jako hlavní důvod změny zaměstnavatele v průzkumu zmínilo padesát pět procent respondentů. K dalším zmiňovaným důvodům patřily méně atraktivní benefity (čtyřicet devět procent), nedostatek příjemné pracovní atmosféry (padesát čtyři procent), nejistota zaměstnání (čtyřicet sedm procent), finanční zdraví (čtyřicet jedna procent) a lepší kariérní růst (čtyřicet procent).
Naopak důvody, proč zaměstnanci zůstávají u stávajícího zaměstnavatele, jsou zajímavá mzda a zaměstnanecké výhody (šedesát devět procent), jistota zaměstnání (padesát pět procent), příjemná pracovní atmosféra (padesát tři procent), finanční zdraví (čtyřicet osm procent) a kariérní růst (třicet šest procent). Oproti loňskému roku klesl význam zajímavosti práce a lokality, což do značné míry souvisí i s vyšším využíváním práce z domova.
„Necelá třetina českých zaměstnanců, kteří opustili předchozího zaměstnavatele z důvodu vyššího platu, jinde získalo vyšší mzdu až o deset procent, pětina respondentů našeho průzkumu pak uvedla, že jim nový zaměstnavatel nabídl mzdu vyšší až o dvacet procent,“ říká Jacek Kowalak, generální ředitel společnosti Randstad, a dodává: „Při rozhodování, zda zůstat nebo odejít od stávajícího zaměstnavatele však nehrají roli pouze finanční důvody. Kvůli ochlazení ekonomiky a rostoucí nezaměstnanosti to bude stále častěji jistota práce. Očekáváme, že chuť lidí měnit práci se v následujících měsících výrazně sníží.“
Rozdílné je vnímání důležitosti jednotlivých argumentů pro odchod či setrvání u stávajícího zaměstnavatele také mezi pohlavími. Ženy přikládají větší důležitost než muži atraktivnímu platu a benefitům (sedmdesát jedna procent ženy /šedesát sedm procent muži), jistotě zaměstnání (padesát čtyři/padesát dva procent), příjemné pracovní atmosféře (padesát šest/čtyřicet devět procent), rovnováze mezi osobním životem a prací (čtyřicet/třicet dva procent), lokalitě (třicet devět/dvacet osm procent), nebo flexibilitě (třicet devět/dvacet osm procent). Muži považují za důležitější finanční zdraví (padesát/čtyřicet tři procent), nebo zajímavou práci (čtyřicet/třicet osm procent).
Průzkum zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, který globálně probíhá již dvacet let, zkoumá atraktivitu největších zaměstnavatelů v jednotlivých zemích a také aspekty, dle kterých se uchazeči rozhodují při výběru zaměstnavatele. Letošního dvacátého ročníku se zúčastnilo více než dvě stě tisíc respondentů ve třiceti třech zemích a 6136 zkoumaných firem (pokrývá více než sedmdesát pět procent světové ekonomiky). V České republice se průzkum uskutečnil potřetí, a to na vzorku 4 724 respondentů, kteří hodnotili atraktivitu sto padesát největších zaměstnavatelů z privátního sektoru.
Foto: pixabay.com
Infografika + Zdroj: ACCEDO Czech Republic Communications s.r.o.