Zatímco muži do pětačtyřiceti let nejčastěji podnikají v oborech souvisejících s počítači a informačními technologiemi, starší muži dávají přednost výrobním
oborům. Ženy do pětačtyřiceti let jsou výrazně zastoupeny v orgánech firem, které souvisejí se sportovními činnostmi. Ženy nad čtyřicet pět let jsou oproti tomu aktivnější v obchodních činnostech a zdravotnictví. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti Bisnode.
„Zjistili jsme, že obliba oboru podnikání je silně závislá na věku i pohlaví,“ uvedl analytik Bisnode Milan Petrák. Neoblíbenějším oborem podnikání mezi ženami mladšími 45 let jsou činnosti fitcenter. Ze všech žen v orgánech těchto firem jich jsou téměř tři čtvrtiny. V příbuzných sportovních oborech jsou mladší ženy zastoupeny ve více než 60 procentech. Ženy do 45 let dále často působí v oborech, které souvisí s péčí o děti, obchodem přes internet a módou. Naopak ženy ve věkové kategorii nad 45 let jsou daleko častěji ve statutárních orgánech velkoobchodních i maloobchodních firem a dále častěji působí v oblastech souvisejících se vzděláváním a zdravotnictvím.
Pokud je muž ve statutárním orgánu firem, které podnikají v oblasti péče o děti, v 81 procentech je mladší 45 let. Stejně tak v péči o děti převažují mladší ženy. „Zájem podnikatelů do 45 let o tento druh činnosti souvisí s tím, že se sami stali rodiči a s ohledem na funkčnost a kvalitu stávajících zařízení stejně jako na nedostatek míst ve školkách využili nové příležitosti na trhu,“ vysvětlil Petrák.
V obecné rovině se ale mladší muži samozřejmě prosazují především v oborech spojených s moderními technologiemi, jako jsou například činnosti související s webovými portály, přístup k internetu či výroba počítačů. Proti tomu muži ve věku nad 45 let mají převahu v průmyslových oborech a zemědělských firmách.
„Za pozornost stojí, že jak u žen, tak u mužů dávají osoby vyššího věku přednost oboru výroba nealkoholických nápojů, zatímco pro mladší osoby je výrazně atraktivnější obor destilace, rektifikace a míchání lihovin,“ dodal Petrák.
Bisnode sledovala vliv věku a pohlaví členů statutárních orgánů na předmět podnikání společnosti. Pro účely této analýzy bylo hodnoceno 468 oborů činnosti, ve kterých podniká alespoň 100 firem. Členové statutárních orgánů byli rozděleni podle pohlaví na mladší 45 let a starší 45 let.
ČTK