Tuzemské reálné maloobchodní tržby v průběhu října oproti předchozímu měsíci narostly o 0,6 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 5,5 %. Jedná se o mírně lepší výsledek, než očekával trh (4,9 %) a také o zrychlení meziroční dynamiky oproti září (zrevidováno směrem dolů na 4,8 %).
Meziměsíčně stouply nejvíce prodeje pohonných hmot (2,6 %), dále pak v odvětví označovaném jako ostatní maloobchod v nespecializovaných prodejnách (2,2 %) a u farmaceutických a zdravotnických výrobků(1,6 %). Pokles naopak hlásí prodejci oděvů a obuvi (-1,0 %), počítačového a komunikačního vybavení (-0,8 %) či výrobků pro domácnost (-0,7 %).
Meziročně došlo k největšímu nárůstu u maloobchodu prostřednictvím internetu (20,4 %), ostatního maloobchodu v nespecializovaných prodejnách (15,8 %) a farmaceutického a zdravotnického zboží (12,9 %), nejslabší výsledek naopak eviduje prodej výrobků pro domácnost (-5,5 %), obchod ve specializovaných prodejnách potravin (-4,5 %) a také tržby za počítačová a komunikační zařízení (-2,8 %).
Meziroční nárůst tržeb o 5,5 procenta, stejně jako meziměsíční o 0,6 procenta, vypadá na první pohled impozantně, ovšem na oslavu dlouho očekávaného návratu českých spotřebitelů do obchodů je podle nás ještě brzy. Meziroční výsledek je významně ovlivněn efektem nízké srovnávací základny z loňského roku, kdy byla spotřeba domácností výrazně utlumená. Meziměsíčně pak narostly hlavně prodeje pohonných hmot, bez nichž by růst činil pouze 0,3 procenta, což již nevypadá tak úžasně. Navíc, pokud se zaměříme na „útraty pro radost“, tedy prodeje počítačového vybavení, výrobků pro domácnost, oděvy a obuv či výrobky pro kulturu a rekreaci, pak všechny tyto kategorie hlásí naopak meziměsíční pokles. Směrem nahoru v září mířily spíše „nutnosti“, jako jsou potraviny, léčiva či kosmetika. Pro českou ekonomiku, která nadále strádá právě relativně slabou spotřebou domácností, je ovšem aktuálně jakýkoliv růst prodejů dobrou zprávou. Vzhledem k poměrně robustnímu růstu mezd, nízké nezaměstnanosti a konečně pozvolna se zlepšujícím ekonomickým sentimentem domácností lze doufat, že se v nadcházejících měsících odrazí i útraty v dalších segmentech. Napomoct by tomu mohly i blížící se vánoční svátky. Prostor pro další nárůst zde rozhodně stále existuje, když objemy nákupů zůstávají na úrovních, jakých dosahovaly již v roce 2019.
Vít Hradil, hlavní ekonom CYRRUS
Foto: Pixabay
Zdroj: Cyrrus