Apogeo
Reklama

Maloobchod roste, ale táhnou ho nákupy „nezbytností“

07.12.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Maloobchod roste, ale táhnou ho nákupy „nezbytností“

Tuzemské reálné maloobchodní tržby v průběhu října oproti předchozímu měsíci narostly o 0,6 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 5,5 %. Jedná se o mírně lepší výsledek, než očekával trh (4,9 %) a také o zrychlení meziroční dynamiky oproti září (zrevidováno směrem dolů na 4,8 %).

Meziměsíčně stouply nejvíce prodeje pohonných hmot (2,6 %), dále pak v odvětví označovaném jako ostatní maloobchod v nespecializovaných prodejnách (2,2 %) a u farmaceutických a zdravotnických výrobků(1,6 %). Pokles naopak hlásí prodejci oděvů a obuvi (-1,0 %), počítačového a komunikačního vybavení (-0,8 %) či výrobků pro domácnost (-0,7 %).

Meziročně došlo k největšímu nárůstu u maloobchodu prostřednictvím internetu (20,4 %), ostatního maloobchodu v nespecializovaných prodejnách (15,8 %) a farmaceutického a zdravotnického zboží (12,9 %), nejslabší výsledek naopak eviduje prodej výrobků pro domácnost (-5,5 %), obchod ve specializovaných prodejnách potravin (-4,5 %) a také tržby za počítačová a komunikační zařízení (-2,8 %).

Meziroční nárůst tržeb o 5,5 procenta, stejně jako meziměsíční o 0,6 procenta, vypadá na první pohled impozantně, ovšem na oslavu dlouho očekávaného návratu českých spotřebitelů do obchodů je podle nás ještě brzy. Meziroční výsledek je významně ovlivněn efektem nízké srovnávací základny z loňského roku, kdy byla spotřeba domácností výrazně utlumená. Meziměsíčně pak narostly hlavně prodeje pohonných hmot, bez nichž by růst činil pouze 0,3 procenta, což již nevypadá tak úžasně. Navíc, pokud se zaměříme na „útraty pro radost“, tedy prodeje počítačového vybavení, výrobků pro domácnost, oděvy a obuv či výrobky pro kulturu a rekreaci, pak všechny tyto kategorie hlásí naopak meziměsíční pokles. Směrem nahoru v září mířily spíše „nutnosti“, jako jsou potraviny, léčiva či kosmetika. Pro českou ekonomiku, která nadále strádá právě relativně slabou spotřebou domácností, je ovšem aktuálně jakýkoliv růst prodejů dobrou zprávou. Vzhledem k poměrně robustnímu růstu mezd, nízké nezaměstnanosti a konečně pozvolna se zlepšujícím ekonomickým sentimentem domácností lze doufat, že se v nadcházejících měsících odrazí i útraty v dalších segmentech. Napomoct by tomu mohly i blížící se vánoční svátky. Prostor pro další nárůst zde rozhodně stále existuje, když objemy nákupů zůstávají na úrovních, jakých dosahovaly již v roce 2019.

Vít Hradil, hlavní ekonom CYRRUS

Foto: Pixabay

Zdroj: Cyrrus


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Češi vydávají za zdraví 500 Kč měsíčně, jsou ochotni platit dvojnásobek

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Průměrné měsíční výdaje Čechů na zdraví se pohybují okolo 500 Kč, tuto částku jsou ochotni zvýšit až na 1 000 Kč. Ukázal to průzkum Ipsos, který mapoval postoje Čechů k našemu zdravotnictví. Z něj dále vyplynulo, že si lidé uvědomují vysokou úroveň české zdravotní péče.

e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Česko platí obří účet za alkohol: Náklady přesáhly 43 miliard ročně, ukázala nová studie

28.03.2025, Autor: Z blogosféry

Konzumace alkoholu představuje významné zdravotní riziko, negativně dopadá ale i na státní rozpočet a ekonomiku. Náklady spojené s užíváním alkoholu dosáhly v roce 2021 podle expertních odhadů 43,4 miliard korun, tedy 0,69 % HDP. Ukázala to nová studie think tanku Ministr zdraví na portále Data o zdraví, která jako jediná pracuje s nejaktuálnějšími dostupnými údaji. Největší výdaje se pojily s poklesem pracovní produktivity, zátěží zdravotního systému, kriminalitou a nutností sociální podpory.

Stereotyp odmítání seniorních zaměstnanců je typičtější pro ženy

24.03.2025, Autor: Z blogosféry

Nejde o propastný rozdíl, ale odlišné vnímání starších zaměstnanců podle pohlaví respondenta je znát: že jsou lidé ve věku 50-65 let méně výkonní než mladí si myslí 23 % mužů, ale 29 % žen. Ukázal to reprezentativní průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sbírala agentura Talk Online Panel.

Češi začínají větřit ekonomické jaro

21.03.2025, Autor: Z blogosféry

Podle březnové edice konjunkturálního průzkumu Českého statistického úřadu se index celkové tuzemské ekonomické důvěry oproti předchozímu měsíci zvýšil o 1,7 bodu a dosáhl tak hodnoty 99,5. Ke

e-news.cz - kurzy
Reklama

Ceny zemědělských výrobců mírně zrychlily

18.03.2025, Autor: Z blogosféry

Ceny zemědělských výrobců mírně zrychlily svůj meziroční růst. Vyplývá to z dnes publikovaných dat ČSÚ. Zatímco v lednu byly ceny meziročně vyšší o 9,1 %, v únoru to bylo dokonce o 9,3 %. 

Po vydařených Vánocích maloobchod opět mírně ochladl

13.03.2025, Autor: Z blogosféry

Tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v lednu letošního roku meziměsíční pokles o 0,5 %, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 2,8 %. Jedná se o citelně slabší výsledek, než očekával trh (4,2 %) i než jakého bylo dosaženo o měsíc dříve (6,4 %).

e-news.cz - kurzy
Reklama