e-news.cz - kurzy
Reklama

Léto 2020 v českých restauracích

07.09.2020, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Léto 2020 v českých restauracích

Před květnovým znovuotevřením restaurací tvrdila až čtvrtina lidí, že budou mít obavy je opět navštěvovat. Dle dat společnosti Storyous to ale vypadá, že obavy lidí povolili a ti se přes léto v restauracích nadále setkávali s rodinami, přáteli nebo kolegy.


„Restaurace, které otevřely, měly obecně v meziročním srovnání za červenec přibližně o pět procent vyšší tržby než v červenci 2019. Nejlépe je na tom Český Krumlov, který letos lákal turisty z tuzemska a restaurace na jeho území tak dosahují až o patnáct procent vyšší tržby než v loňském roce. Nejvíce naopak utrpěly restaurace v oblastech, které typicky lákají zahraniční turisty. Jsou jimi zejména Praha 1 a Praha 2 a Karlovy Vary. Podle dat společnosti Bidfood jsou restaurace v centru Prahy pouze na šedesáti pěti procentní úrovni tržeb ve srovnání s minulým létem,” komentuje situaci Igor Třeslín, ředitel společnosti Storyous, která restauracím dodává pokladní systémy.
Navzdory silným tržbám během léta, je těžké předpokládat, jaká bude situace v gastronomii v nejbližších měsících. „Na podzim skončí vládní programy na podporu ekonomiky, pravděpodobně nás čekají další protiepidemiologická opatření a lidé se vrátí domů z dovolených. Když to sečtete, vytváří to nejasné vyhlídky pro restaurace – zda budou mít lidé peníze na utrácení a zda vůbec budou chtít chodit do restaurací,” říká Igor Třeslín.
Z dat dále vyplývá, že po ukončení karanténních opatření svůj provoz neobnovila každá desátá restaurace. „Největší dopad měly opatření na podniky v Praze – je zde mnoho administrativních center, do kterých se pořád nevrátili všichni zaměstnanci, protože pracují nadále z domova a nechodí tak na obědy do místních restaurací nebo posedět si s kolegy po práci. Pak jsou to samozřejmě restaurace v turistických centrech, které se v posledních letech těšily návštěvě zahraničních turistů, nejednou ale přišly o většinu klientely,” dodává Třeslín.
„Podle průzkumů se lidem během karantény nejvíce stýskalo po setkávání se s přáteli a téměř polovina uvedla setkávání se jako nejčastější důvod pro návštěvu podniků po jejich znovuotevření,” říká Igor Třeslín. Tuto změnu chování reflektují také data. ‚Najednou evidujeme míň jednotlivých účtenek, ale průměrná útrata je o to vyšší. Odhadujeme proto, že do restaurací častěji chodí skupiny přátel nebo rodiny na dovolené, kteří platí společně na jeden účet,” říká Igor Třeslín.
Změnilo se také přemýšlení majitelů restaurací. „Restaurace, které doteď polední menu nenabízely, jej najednou zařadily do nabídky. I dražší restaurace se tak touto cestou snaží přilákat nové hosty v době oběda,” říká Igor Třeslín.
Pro zvýšení poptávky začaly restaurace také ve vyšší míře používat digitální nástroje. Jedním z nich je například systém bezkontaktního objednávání a placení – OneMenuQR od společnosti Storyous. Zrychluje proces objednávání, díky čemuž restaurace dokážou zvýšit tržby o desítky procent. Jedním z podniků, kde systém skvěle funguje je Kolínská bouda na hřebeni Krkonoš u Pece pod Sněžkou. „Za dva měsíce od zavedení bezkontaktního objednávání jsme zrychlili obsluhu hostů, díky čemuž nám stoupla také průměrná útrata na hlavu. QR objednávky teď tvoří až dvacet pět až třicet procent celkových tržeb, hosté je nejčastěji využívají o víkendech a ve špičkách,” komentuje Svatopluk Čech, majitel Kolínské boudy.
Meziroční srovnání tržeb v restauracích podle krajů

Kraj 06-2019 vs 2020 07-2019 vs 2020 08-2019 vs 2020
Hlavní město Praha -21% -10% -16%
Jihočeský kraj -9% 9% 7%
Jihomoravský kraj -1% 18% 13%
Karlovarský kraj 14% 23% -16%
Kraj Vysočina 5% 20% 11%
Královéhradecký kraj 6% 34% 27%
Liberecký kraj -1% 5% 4%
Moravskoslezský kraj -7% 4% -1%
Olomoucký kraj -6% 11% 12%
Pardubický kraj -5% 6% 1%
Plzeňský kraj 2% 21% 18%
Středočeský kraj -10% 30% 12%
Ústecký kraj -6% 18% 15%
Zlínský kraj -2% 18% 6%
Celkový součet -12% 5% -1%

Foto: pixabay.com
Zdroj: ShrtCut Studio s.r.o.
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Co pro spotřebitele znamená obrat v úrokových sazbách v USA? 

22.09.2025, Autor: red

Americká centrální banka (Fed) nedávno snížila úrokové sazby, poprvé v roce 2025, a otevřela tak novou kapitolu měnové politiky. Jak tento krok ovlivní nás, české spotřebitele? Od levnějšího dovozu z USA po možné změny v úvěrech – pojďme se podívat, co tento obrat přináší.

Německo se pravděpodobně vyhne technické recesi, tvrdí centrální banka

21.09.2025, Autor: Marek Hájek

Německá ekonomika se ocitá na křižovatce. I když ve druhém čtvrtletí 2025 zaznamenala pokles HDP o 0,3 %, nové údaje o růstu průmyslové výroby a optimismus centrální banky naznačují, že technická recese – tedy dva po sobě jdoucí poklesy – nemusí přijít. Jaké jsou skutečné vyhlídky a co to znamená pro nás v Česku, kde na německém trhu stojí a padá velká část našeho exportu?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Big Mac mluví jasně: Euro je vůči dolaru nadhodnoceno o 15 %

21.09.2025, Autor: red

Je možné změřit hodnotu měny pomocí hamburgeru? Podle Big Mac Indexu, který vydává časopis The Economist, je to nejen možné, ale i překvapivě výmluvné. K červenci 2025 je euro vůči americkému dolaru nadhodnoceno o 15,2 %, což má dopady nejen na globální trhy, ale i na české firmy a domácnosti. 

Generace Z jako učitelé AI: Jak mladí mění firmy a sbližují generace

18.09.2025, Autor: Marek Hájek

Když si představíte mentora, vidíte zkušeného veterána, který radí nováčkovi? Zapomeňte na to. Podle nového průzkumu společnosti IWG z roku 2025 se role obracejí – 59 % zaměstnanců generace Z učí své starší kolegy, jak ovládnout umělou inteligenci (AI), a přitom mění celou firemní kulturu.

Evropské technologické sny ožívají: Klarna na burze a sázka ASML na Mistral

17.09.2025, Autor: red

Evropa má důvod k optimismu. Září přineslo dvě události, které mohou být zlomem pro technologický sektor starého kontinentu – úspěšné IPO švédské fintech hvězdy Klarna a strategické partnerství nizozemského gigantu ASML s francouzským AI startupem Mistral. Jsou to jen izolované úspěchy, nebo skutečný začátek nové éry evropské technologické suverenity?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Teď je správný čas, věří některé domácnosti a fixují ceny energií

17.09.2025, Autor: Marek Hájek

V září se české domácnosti znovu ocitají na rozcestí – fixovat ceny energií a chránit rodinný rozpočet před výkyvy trhu, nebo riskovat a čekat na možné další poklesy? Po dramatických letech zdražování a následné stabilizaci cen se fixace jeví jako bezpečné útočiště. Je ale opravdu teď ten správný čas?

Snížení úrokových sazeb na dosah? Američtí investoři čekají na tah Fedu

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Americké finanční trhy jsou v očekávání. Na zasedání 16.–17. září by mohl Federální rezervní systém (Fed) snížit úrokové sazby, což by mohlo být prvním krokem k uvolnění měnové politiky po letech zpřísňování. Jaké jsou důvody tohoto očekávaného obratu a co to znamená pro nás v Česku?

Von der Leyenová slíbila silnější Evropu: Jsme na dobré cestě, nebo ve slepé uličce?

15.09.2025, Autor: Josef Neštický

Ursula von der Leyenová na začátku roku 2025 představila ambiciózní plán „Kompas konkurenceschopnosti“, který má Evropu posunout na špičku globální ekonomiky. V září však výsledky vyvolávají otázky – zatímco některé kroky slibují pokrok, jiné narážejí na politické rozepře a byrokratické překážky. Jak si tedy Evropa vede v závodě s USA a Čínou?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

AI: Amerika a Čína zrychluje, Evropa reguluje

14.09.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) se v roce 2025 stala klíčovým bojištěm globální konkurence. Zatímco USA sází na rychlost a deregulaci, Čína buduje technologickou soběstačnost a Evropa, včetně Česka, hledá rovnováhu mezi inovacemi a regulací. Jaké jsou strategie velmocí a co to znamená pro naše firmy a budoucnost práce?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama