Koronavirus, problém, který ovlivňuje v podstatě celý svět, se bohužel nedá odvrátit a vyřešit žádným vyjednáváním.
Jediné, co můžeme dělat, je pracovat tak, aby se co nejméně šířil. Jaké ale budou ekonomické důsledky, si zatím nikdo nedovede představit ani spočítat.
Lunární svátky v Číně byly prodlouženy a čínské zpracovatelské a výrobní podniky jsou v důsledku šíření nákazy (v některých oblastech) uzavřeny, dochází také k masivnímu přerušování spojů mezi Čínou a ostatním světem. Výpadek se dotkne všech produktů, které se vyrábějí v Číně, průřezem všemi oblastmi průmyslu a ekonomiky.
Aktuálně je stále nejdramatičtější situace v provincii Chu-pei (hlavní město této provincie Wu-chan je ohniskem nákazy). Předpokládá se, že v této oblasti se lidé budou moci vrátit do práce až 15. února,
což bude mít za následek zpoždění logistického řetězce až o několik týdnů, možná měsíců, než se situace vrátí do normálu. Říční přístav Wu-chan a pobřežní přístav Wen-čou jsou uzavřeny a měly by začít fungovat 17. února. Ostatní přístavy a letiště ve velkých městech, jako Ning-po, Qingdao, Šanghai, Šen-Čen, Tianjin, Xiamen, Guangzhou již jsou, nebo by měly být tento týden, v provozu, ale v omezeném režimu kvůli nedostatku lidské síly.
Nicméně většina leteckých přepravců pozastavila spojení s pevninskou Čínou a v současnosti létají jen „cargo” letadla. Následkem je nedostatek kapacity a nárůst cen přepravného. Cena importní přepravy je aktuálně 2x až 3x vyšší, v exportním směru se jedná dokonce o tisíce procent oproti předchozímu období. Zájem o přepravy přesto trvá a my je podle možností a na základě dohody se zákazníky zajišťujeme.
To, co nyní Čína potřebuje, jsou ochranné pomůcky. Přímo od našich čínských obchodních partnerů dostáváme žádosti o kontakt na možné výrobce ochranných roušek a respirátorů. Ale poptávka je natolik silná, že výrobní kapacity naprosto nestačí a výrobci zavádějí pořadníky na základě platby předem, nebo již dokonce odmítají nové objednávky.
I kdyby se situace v Číně dostala velmi rychle do normálních kolejí, vliv na světovou ekonomiku bude i tak velký. Nic už na tom nezmění fakt, že nákladní zásilky, které do Evropy z Číny dorazí, nejsou nebezpečné, respektive je velmi nepravděpodobné, že by virus přežil podmínky, kterým je zásilka během přepravy vystavena. Zásilky z Číny dovážíme a není ani potřeba, aby naši pracovníci, kteří je přijímají, nosili roušky.
DAVID KNOBLOCH, prokurista společnosti Geis CZ Air+Sea