Apogeo
Reklama

Koronavirová pandemie silně zasáhla trh s lihovinami

31.07.2020, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Koronavirová pandemie silně zasáhla trh s lihovinami

Stát na spotřební dani vybral od března o 1,2 miliardy korun méně. Tržby výrobců a dovozců lihovin se v první polovině letošního roku propadly o čtyřicet procent.
Důvodem je nejenom uzavření HORECA segmentu, ale i extrémní zvýšení spotřební daně na lihoviny k 1. 1. 2020 (o 13,2 procenta). Obchodníci se totiž na konci loňského roku předzásobili výrobky se starou sazbou spotřební daně, které ale v důsledku koronakrize nestihli vyprodat. K tomu se přidaly horší podmínky pro export i nižší zájem o lihoviny na tuzemském trhu – ten navíc klesá dlouhodobě a v letních měsících se může ještě prohloubit. Mezi alkoholickými výrobky jsou přitom lihoviny nejvíce zatížené spotřební daní přesto, že jejich spotřeba činí pouze dvacet sedm procent z celkové spotřeby alkoholu v České republice. Celkový objem prodejů lihovin v gastronomii (on-trade) se vlivem karanténních opatření propadl o 1,6 miliardy korun, a stát tak na spotřební dani v březnu až červnu ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019 vybral o 1,2 miliardy korun méně.
Již dnes je zřejmé, že loňských čísel odvětví lihovin letos nedosáhne. Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky (UVDL ČR) očekává v letošním roce ve srovnání s předchozím rokem pokles tržeb svých členů okolo dvaceti procent za předpokladu, že se nebudou ve druhém pololetí opakovat opatření jako v prvním půlroce. „Výrobci lihovin se letos potýkají s poklesem poptávky na domácím i zahraničním trhu. Koronavirová pandemie nepříznivě ovlivnila export a na domácím prodeji se kromě uzavření restaurací a barů významně odrazilo uzavření hranic a tím nepřítomnost turistů i zahraničních pracovníků, kteří spotřebovávají významnou část alkoholických nápojů,“ vysvětluje Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR.
Největším odbytištěm je pro likérníky odvětví gastronomie, které v posledních měsících spadlo takřka na nulu. Po období pandemie přicházejí navíc z hlediska prodejů tradičně slabé letní měsíce, letos navíc bez všech velkých letních festivalů. Podle slov zástupců UVDL ČR bude toto období klíčové pro další vývoj odvětví, které je v současnosti největším zdrojem spotřební daně v oblasti alkoholických nápojů v České republice – platí dvojnásobně více než v případě piva a mnohem více v porovnání s vínem.
Prodeje lihovin v první polovině roku klesly o 1,5 miliardy korun
Podle agentury Nielsen klesl celkový objem prodejů lihovin v gastronomii (on-trade) o 1,6 miliardy korun. Prodeje v obchodech (off-trade) přitom vzrostly jen o 0,1 miliardy korun – v porovnání s pivem, kde nárůst činil 0,9 miliardy korun. „Se zavřením gastronomických zařízení ztratili výrobci lihovin hlavní odbytiště produktů. Zatímco konzumenti piva začali nakupovat svůj mok hojně v maloobchodě, u lihovin tomu tak nebylo,“ doplňuje Vladimír Darebník.
Alkohol je jen jeden
V lednu letošního roku vláda zvýšila spotřební daň u lihovin o 13,2 procenta, což přimělo řadu obchodníků zásobit se předem. „Prodejci se na konci roku 2019 předzásobili a tyto zásoby stále doprodávají, což v současnosti zapříčiňuje další pokles prodeje. Vidíme to i na markantně nižší částce vybrané spotřební daně v březnu až červnu. Splatnost spotřební daně je totiž padesát pět dní, a tak dnes vidíme prodeje od ledna do dubna, kdy koronakrize vrcholila,“ komentuje situaci Vladimír Darebník.
Zatímco v únoru překročila suma spotřební daně 1,5 miliardy korun (což odpovídá extrémně vysokému prodeji v prosinci 2019), v březnu to bylo jen bezmála 225 milionu korun, což je pro srovnání zhruba stejná suma jako inkaso za celé první pololetí letošního roku v případě vína (227 milionu korun). Zvýšení spotřební daně se přitom jiných druhů alkoholických nápojů nedotklo.
Podle Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky je daňové zatížení lihovin zcela neúměrné objemům prodeje i společenským dopadům ve srovnání s ostatními druhy alkoholických nápojů. Nerovnost spotřební daně se projevuje v novém světle právě působením koronavirové pandemie a výrazně ztěžuje podmínky k tomu, aby se výrobci lihovin mohli vyrovnat s jejími následky.
Foto: pixabay.com
Zdroj: Allmedia4U s.r.o.
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Zvyšování nájmů a inflace. Co řeší inflační doložka ve smlouvě?

03.12.2024, Autor: Z blogosféry

Míra inflace od 2. čtvrtletí 2023 obecně klesá, ale z pohledu nájemného bydlení je situace trochu jiná. Ceny za nájem bytu podle Českého statistického úřadu celorepublikově meziročně vzrostly o 6,2 % a trend posledních let potvrzují i data UlovDomov.cz.

Komentář Jaromíra Jáče k HDP v ČR ve třetím kvartálu 2024

01.12.2024, Autor: Z blogosféry

Detailní a zpřesněná statistika o výkonu české ekonomiky hlásí, že HDP v letošním 3. čtvrtletí rostl mezikvartálně o něco rychlejším tempem, než co naznačoval oficiální předběžný odhad. Meziroční tempo růstu české ekonomiky na úrovni 1,3 % bylo však ponecháno beze změny.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Zaměstnavatelé nemají fluktuanty rádi

27.11.2024, Autor: Z blogosféry

Častou změnu práce vnímají zaměstnavatelé negativně, ukázala listopadová online anketa personální agentury Předvýběr.CZ mezi šéfy firem a personalisty. Sedm procent respondentů vnímá fluktuanty rozhodně negativně, 44 % spíš negativně.

E-shopy se během Black Friday připravují na trojnásobnou návštěvnost. Češi by mohli utratit o desetinu víc než loni

26.11.2024, Autor: Z blogosféry

Nákupní horečka spojená s očekávaným Black Friday odstartuje již za pár dnů a největší zájem bude tradičně o zboží v kategoriích jako elektronika, móda a hračky pro děti. Odborníci ze společnosti Upgates, která dodává e-shopová řešení, očekávají, že návštěvnost internetových obchodů vzroste trojnásobně.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Finanční dopady zvýšení minimální mzdy

22.11.2024, Autor: Z blogosféry

Minimální měsíční mzda se pro rok 2025 zvyšuje z 18 900 Kč na 20 800 Kč. Zvýšení minimální mzdy je příznivou zprávou pro zaměstnance pracující za minimální mzdu a nepříznivou zprávou pro zaměstnavatele nabízející práci za minimální mzdu. Jak se změní čistá mzda zaměstnance? O kolik stoupnou mzdové náklady zaměstnavatele? 

Vánoční tržby e-shopů budou zřejmě vyšší než loni

21.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby českých e-shopů z letošních předvánočních nákupů by mohly být asi o pět procent vyšší než loni. Nahrává tomu meziroční nárůst prodejů i příznivější ekonomická situace domácností. Nejčastěji Češi plánují utratit za dárky pod stromeček 5 až 10 tisíc korun.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama