V říjnu 2025 se německý automobilový sektor, kdysi neporazitelný motor evropské ekonomiky, ocitá v hluboké krizi. Propady v produkci a ziscích, masivní propouštění a odliv investic ukazují, že tradiční giganti jako Volkswagen či BMW hledají záchranu mimo hranice Německa.
Tento posun má bolestivé důsledky i pro Českou republiku, kde závislost na německých zakázkách ohrožuje tisíce pracovních míst.
Propad v číslech: Od dominance k sedmé příčce
Představte si, že po letech úspěchů najednou klesnete v žebříčku. Německý automobilový průmysl prožívá právě to. V srpnu 2025 klesla celková průmyslová výroba v Německu o 4,3 procenta, ale u automobilů to byl katastrofický propad o 18,5 procenta. Největší hráči – BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen – hlásí v první polovině roku ztráty v řádu desítek procent, což je v přímém kontrastu s jejich zlatými časy v 90. letech, kdy Německo dominovalo světovým trhům.
K tomu se přidávají sociální problémy. Od července 2024 do června 2025 zaniklo 51 500 pracovních míst, tedy skoro 7 procent pracovních míst v sektoru. Celkově od roku 2018 jde o přes 73 tisíc míst. Experti varují, že do roku 2030 by to mohlo být ještě víc. Na globální úrovni? V roce 2024 se vyrobilo 93,8 milionu vozidel, kde čínské, americké a japonské firmy tvoří 54 procent – Německo kleslo na sedmou příčku, překonané zejména čínským BYD. My v Česku jsme na tom lépe. Loni jsme vyrobili 1 452 881 osobních automobilů.
Příčiny krize
Elektromobilita – to slovo, které slibovalo zelenou budoucnost – se stala pastí. Zahrnuje nejen čistě bateriová auta (BEV), ale i hybridy, a má snížit emise. Ale přechod je drahý: nedostatek baterií, vysoké ceny energií a byrokracie dusí výrobu. Německá vláda se hádá o zákaz spalovacích motorů od roku 2035; kancléř Friedrich Merz prosazuje syntetická paliva pro „technologickou neutralitu“, což je jemná ironie v době, kdy Čína a USA investují miliardy do elektromobility a nových technologií.
Globální dodavatelské řetězce, ta složitá síť subdodavatelů, se ukázaly zranitelné – geopolitika, nedostatek surovin a expanze čínských firem mění pravidla hry. Digitalizace výroby, s roboty a umělou inteligencí, slibuje efektivitu, ale v Německu to nestačí na vysoké mzdy a regulace.
Dopady na nás: Česko v závislosti
A co my? Česká ekonomika je subdodavatel, který čeká na objednávku. Pokles zakázek od Němců znamená méně výroby, útlum exportu a rostoucí nezaměstnanost v Libereckém nebo Moravskoslezském kraji. Podle České asociace automobilového průmyslu hrozí v nejbližší době zánik tisíců pracovních míst. Dělníci v továrnách cítí nejistotu. Celý export, který tvoří pětinu HDP, se otřásá. Ale máme výhodu: silnou základnu s Hyundai a Toyotou, která nám dává šanci diverzifikovat.
Ekologové volají po rychlém přechodu na čisté technologie, ekonomové varují před ztrátami pracovních míst, politici hledají kompromis. Německé firmy jako Bosch nebo Continental, klíčoví dodavatelé, už investují jinde – v Číně, Mexiku a Indii.
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
Autor: Petr Poreba
Zdroj info: VDA, OICA, ČSÚ, n-tv.de