Růst tržeb v tuzemském maloobchodě činil v květnu meziročně 4,4 % a zaostal za očekáváním finančního trhu, jenž předpokládal růst 5,3 %. Jakkoliv vyšel květnový růst pod očekáváním finančního trhu, tak maloobchodní tržby dále prodloužily sérii svého meziročního růstu, jež byla započata loni v prosinci.
Kombinace nízké inflace a solidního růstu nominální mzdy vede k tomu, že se v prvním čtvrtletí vrátila k meziročnímu růstu reálná mzda a tato tendence bude pokračovat jak ve zbytku letošního roku, tak v roce 2025. Růst reálných výdělků je dobrou zprávou pro spotřebitele a pro jejich peněženky, což hraje do karet scénáři růstu spotřeby domácností v české ekonomice s pozitivním dopadem na maloobchodní tržby.
Maloobchodní tržby vykázaly v květnu meziroční růst o 4,4 %, když finanční trh počítal s růstem 5,3 %. Je o šestý meziroční růst maloobchodních tržeb v řadě a tato série bude dále pokračovat s tím, jak kombinace nízké inflace a solidního růstu mezd vede k růstu reálných příjmů domácností a tím k jejich ochotě a schopnosti více utrácet. V meziměsíčním vyjádření maloobchodní tržby v květnu nepatrně klesly, o 0,1 %, když v předchozích dvou měsících byl vykázán meziměsíční růst tržeb.
Celkově bych o něco slabší než očekávaný růst maloobchodních tržeb nevnímal jako nějaký varovný signál: růst reálných příjmů domácností hraje do karet tomu, aby rostla spotřeba a s ní i tržby v tuzemském maloobchodě.
Prodeje nepotravinářských výrobků zaznamenal v květnu meziroční růst 5,1 %, u prodejů potravin růst činil 4,2 % a prodeje pohonných hmot si meziročně připsaly 2,2 %. V rámci nepotravinářských výrobků byl meziroční růst maloobchodních tržeb v květnu tažen hlavně růstem tržeb prodejen s kosmetickými a toaletními výrobky – o 18,0 %, dále také růstem tržeb prodejen s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím – o 5,9 %. Výrobky pro kulturu, sport a rekreaci si meziročně připsaly růst tržeb na úrovni 2,0 % a do mírného růstu se dostaly také tržby v prodejnách s oděvy a obuví, o 0,3 %.
Meziroční pokles tržeb byl zaznamenán u prodejen s výrobky převážně pro domácnost – o 2,5 % a u počítačového a komunikačního zařízení, kde pokles činil 1,1 %. Od počátku letošního roku vzrostly maloobchodní tržby meziročně o 4,4 %, hlavním tahounem jsou prodeje nepotravinářského zboží s meziročním růstem 5,7 %.
Pomyslné karty jsou díky obnovenému růstu reálné mzdy rozdány k tomu, aby v české ekonomice rostla spotřeba domácností a spolu s ní i maloobchodní tržby. Spotřeba domácností by letos měla být klíčovým tahounem růstu české ekonomiky jako celku, vyjádřeno ukazatelem HDP. Pro připomenutí, zejména v roce 2023, ale také v roce 2022, spotřeba domácností klesala a byla tak brzdou výkonu české ekonomiky, vyjádřeno ukazatelem HDP.
Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE
Foto: Pixabay
Zdroj: KNKTR PR