„Maloobchodním tržbám se v závěru roku dařilo. Vyplývá to z publikovaných dat ČSÚ. Zatímco v listopadu se tržby v maloobchodě reálně meziročně zvýšily o 4,3 %, v prosinci to bylo dokonce o 6,2 %,“ popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Potvrdily se tak odhady analytiků, kteří počítali s akcelerací růstu tržeb především díky nákupu dárků a slevovým akcím; chuť utrácet u Čechů navíc podpořila i nízká inflace, která jim k nákupům dodala odvahu,“ popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Meziměsíčně se prosincové tržby oproti listopadu zvýšily o 1,2 %, přičemž největší nárůst zaznamenaly tržby za nepotravinářské zboží a za potraviny. V meziročním srovnání rostly v prosinci hlavně tržby za pohonné hmoty, které se zvedly o 8,1 %, stejný vývoj zaznamenaly tržby za nepotravinářské zboží. Tržby za potraviny pak vzrostly o 2,7 %, což je koneckonců také logické – Vánoce i novoroční oslavy má mnoho Čechů spojeno s dobrým jídlem. Růst dále zaznamenaly také tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky (o 13,2 %) či tržby v prodejnách s oděvy a obuví (o 4,4 %). Skvěle se vedlo již tradičně internetovým a zásilkovým obchodům, kterým tržby stouply o 18,2 %. Naopak pokles tržeb zaznamenaly prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (pokles o 0,2 %),“ říká Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Když se celkově ohlédneme za loňským rokem, tak se tržbám v maloobchodě dařilo; za celý rok 2024 se reálně meziročně zvýšily o 4,6 %, největší nárůst zaznamenaly tržby za nepotravinářské zboží (o 6,1 %). Otázkou ovšem zůstává další vývoj maloobchodních tržeb. Inflace v závěru roku mírně zrychlila a z listopadových 2,8 % se vyhoupla na 3,0 %. Pokud by rostla i nadále, Čechy v jejich utrácení logicky zbrzdí,“ dodává Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Foto: Pixabay
Zdroj: Insighters PR