„Souhrnný indikátor důvěry v českou ekonomiku se snížil na hodnotu 95,1 bodu. Vyplývá to z zveřejněných dat ČSÚ. Meziměsíčně se tak snížil o 2,9 bodu. Indikátor důvěry podnikatelů poklesl rovněž o 2,9 bodu na hodnotu 94,5 a indikátor důvěry spotřebitelů se snížil o 2,6 bodu na hodnotu 98,4,“ popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Ještě v dubnu přitom důvěra v českou ekonomiku rostla a její indikátor se meziměsíčně zvýšil o 2,8 bodu na úroveň 97 bodů, přičemž rostla důvěra podnikatelů i spotřebitelů. V květnu už tomu ale bylo jinak. Zatímco firmy si optimismus držely, spotřebitelé začali být poněkud skeptičtější. V květnu indikátor jejich důvěry v ekonomiku poklesl ze 103,8 na 101,6 bodu, v červnu pak na 101,0,” popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Zhoršení ekonomického sentimentu mezi podnikateli nejvíce ovlivnilo odvětví průmyslu, kde se indikátor snížil o 4,9 bodu. Přibližně 44 % oslovených průmyslových podniků považuje za hlavní překážku růstu produkce nedostatečnou poptávku. Česko má navíc dlouhodobě nejnižší nezaměstnanost v EU, v červnu se držela na 3,6 %, což podnikům znesnadňuje nabírání nových zaměstnanců, kterých mají některé z nich nedostatek. To vše vede k tomu, že výrobní podniky očekávají v příštích měsících pokles tempa růstu,“ vysvětluje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Díky klesající inflaci a rostoucí průměrné hrubé měsíční nominální mzdě by spotřebitelé mohli hledět na nadcházející měsíce s optimismem. Podle výsledků červencových konjunkturálních průzkumů, ale čeští spotřebitelé naopak očekávají zhoršení ekonomiky. Podíl respondentů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace se sice ve srovnání s červnem mírně snížil, stoupl ale počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících. Zbrzdily také maloobchodní tržby. Těm se od začátku roku sice dařilo, v dubnu se meziročně zvýšily o 5,3 %, v květnu však jejich růst zpomalil na 4,4 % a meziměsíčně se snížily o 0,1 %. Potvrzuje se tak to, co vyplývá i z konjunkturálních průzkumů, tedy že čeští spotřebitelé začínají být opatrnější,“ dodává Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Foto: Pixabay
Zdroj: Insighters PR