Takřka každá druhá česká firma stále není připravena na chystané obecné nařízení pro ochranu osobních údajů svých zákazníků (ale také
zaměstnanců či dodavatelů), takzvané GDPR. Zmíněné nařízení začne platit pětadvacátého května tohoto roku. Ačkoli každý třetí podnik si je vědom toho, že je nutné změnit systém práce s osobními údaji zákazníků, pouze jeden z deseti je na nastávající zpřísnění připraven. Vyplývá to z šetření společnosti O2, které proběhlo mezi více než dvěma tisíci českými firmami.
Technologický ředitel O2 Jan Hruška uvedl, že průzkum mezi českými firmami je v O2 trochu vyděsil. „Polovina podnikatelů si myslí, že se jich GDPR vůbec netýká. Z podrobné analýzy ale vidíme, že reálný dopad GDPR pocítí až 80 procent firem.“
Třetina firem, která si potřebu zajistit soulad s GDPR uvědomuje, nechává přípravu na poslední chvíli. Více než polovina z těchto společností (52 procent) plánuje přípravu na měsíc březen, 20 procent firem se přípravě na GDPR bude věnovat v dubnu a v květnu a s žádnou přípravou nepočítá 18 procent českých podniků. Takřka každá třetí firma nadále předpokládá, že na zajištění svých procesů v souladu s GDPR vynaloží více než 20 tisíc korun, téměř polovina podniků neví, kolik je to bude stát, a 13 procent nepočítá s žádným dalším nutným nákladem.
Nařízení GDPR se dotkne každého, kdo shromažďuje či zpracovává osobní data Evropanů, včetně společností a institucí mimo území Evropské unie působících na evropském trhu. Půjde jak o firmy a instituce, tak i o jednotlivce (např. živnostníky), kteří pracují s osobními údaji zaměstnanců, zákazníků, klientů či dodavatelů. Výrazně se dotkne například e-shopů, hotelů, cestovních kanceláří nebo společenství vlastníků bytových jednotek. České firmy mají povinnost tuto regulaci respektovat, v opačném případě jim budou hrozit výrazné pokuty (až půl miliardy korun nebo do čtyř procent z ročního celosvětového obratu).