e-news.cz - kurzy
Reklama

Evropský průzkum ukázal vliv pandemie na chování spotřebitelů

11.12.2020, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Evropský průzkum ukázal vliv pandemie na chování spotřebitelů

Každý pátý Čech si půjčil na úhradu běžných výdajů. Každý třetí Evropan (třicet pět procent) v průzkumu uvedl, že ztratil část příjmů v důsledku pandemie.  Každý druhý cítí obavu ze své budoucí finanční situace.
V Čechách to respondenti průzkumu vnímají úplně stejně a jsou v souladu s evropským průměrem.
Ve schopnosti platit účty včas Česká republika obsadila patnáctou pozici ze zkoumaných dvaceti čtyř evropských států. Uspokojivější je však fakt, že v rámci úspor pro budoucnost se Češi letos umístili na šestém místě. Co se týče celkového umístnění z hlediska barometru finanční prosperity, tuzemsko zaujímá lichotivou sedmou příčku v Evropě, uvádí Evropský průzkum spotřebitelského chování realizován společností Intrum a sestavený na základě údajů od 24 000 spotřebitelů z dvaceti čtyři evropských zemí o jejich každodenních životech, výdajích a schopnosti hospodařit s domácím rozpočtem.
Některé ze svých účtů letos nebyla schopna zaplatit včas celá pětina Čechů, čtyřicet jedna procent z nich pak dokonce i opakovaně. Nejčastějšími důvody byly nedostatek finančních prostředků nebo opomenutí. Obě příčiny uvedl stejný počet dotazovaných. Především poškození podnikatelé se však také museli potýkat s opožděným placením faktur kvůli čekání na kompenzační bonus od státu. Takový argument uvedlo dvacet jedna procent Čechů.

Obavy s druhou vlnou pandemie vzrostly více než kdykoliv předtím. Až šedesát osm procent českých respondentů uvádí, že hodlají vydat nižší sumu na nákup vánočních dárků, část respondentů vynaloží na dárky méně než na potraviny u vánočního stolu, jedenáct procent ale uvádí, že tento rok po složité a vyčerpávající situaci hodlají za dárky utratit větší obnos peněz než obvykle. Také sílí snaha jít vstříc udržitelnosti, až čtrnáct procent počítá s vyšší útratou za ekologičtější pozornosti, přičemž evropský průměr činí osmnáct procent. Češi jsou solidární k lokálním podnikatelům, čtyřicet sedm procent dotázaných by je rádo v důsledku COVID krize podpořilo.
Navzdory pochybnostem o půjčování peněz v době krize někteří neváhali tuto možnost využít. V průměru si letos vzalo jakýkoliv úvěr u bankovní instituce šest z deseti Evropanů. Podíl dvacet jedna procent z nich pak tvořili ti, kteří se rozhodli půjčkou zaplatit pravidelné účty. Češi v tomto ohledu jednali podobně jako zbytek Evropy. Na pokrytí veškerých pravidelných nákladů dvacet procent z nich muselo využít úvěr.
Deset procent českých respondentů požádalo o odklad splátek z důvodu pandemie. Je to o procento více než evropský průměr. Čtyřicet pět procent respondentů uvedlo, že aby zlepšili svoji finanční situaci, hledají si druhé zaměstnání.
Co se týče vytváření úspor do budoucnosti, zde si Česká republika velmi polepšila. Z loňské čtrnácte pozice se dostala na šesté místo. Češi si dávají více peněz stranou především kvůli obavám, že by mohl být jejich pravidelný příjem ohrožen aktuální krizí, z tohoto důvodu začalo šetřit šedesát tři procent z nich. Schopnost ušetřit více než pětinu své měsíční mzdy pak uvedlo celých sedmnáct procent respondentů. Míra úspor na budoucnost v ČR převyšuje evropský průměr a aktuálně řadí Českou republiku k jednomu z nejspořivějších národů Evropy.

„Výsledky průzkumu ukazují zásadní obrat v chování domácností v porovnání s dobou před pandemií. Společnost se začíná polarizovat, když jedna část spotřebitelů se již nyní vinou pandemie nachází v diskomfortu již při pokrytí běžných výdajů na domácnost, které řeší úvěrem, a ta druhá, která disponuje dostatečnými prostředky, změnila konzumní chování směrem k vyšší tvorbě úspor. Tohle platí pro všechny země napříč Evropou, je dobré, že Češi patří mezi evropskou špičku z hlediska správného ekonomického chování,“ uvedl Karol Jurák, výkonný ředitel a jednatel Intrum Czech, s.r.o.
Pozitivní je také fakt, že se v Česku konečně začíná zvyšovat finanční gramotnost, a to především díky zvyšování důrazu na finanční vzdělávání ve školách, jako hlavní zdroj informací ho uvedla více než polovina dotázaných. Z loňského dvacátého místa se Češi posunuli o dvě příčky na místo osmnácté.
V porovnání se sousedním Slovenskem dosáhla Česká republika v průzkumu lepších výsledků. V rámci celkového barometru finanční prosperity se Slováci umístili o deset příček za Čechy, tedy na sedmnáctém místě. Ve schopnosti platit účty včas zaujímá Česko patnáctou a Slovensko dvaceti pozici. Lépe si tuzemsko vedlo i v rámci úspor do budoucnosti, umístilo se na šestém a Slovensko na šestnácte příčce. Graf finanční gramotnosti pak odhalil, že si v tomto ohledu oba sousední státy vedou podobně, Češi obsadili osmnácte a Slováci devatenácte místo.

Foto: pixabay.com
Zdroj: WS Czech


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Vánoční tržby e-shopů budou zřejmě vyšší než loni

21.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby českých e-shopů z letošních předvánočních nákupů by mohly být asi o pět procent vyšší než loni. Nahrává tomu meziroční nárůst prodejů i příznivější ekonomická situace domácností. Nejčastěji Češi plánují utratit za dárky pod stromeček 5 až 10 tisíc korun.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Ceny nemovitostí ve vyloučených lokalitách vykazují neobvyklé trendy

15.11.2024, Autor: Z blogosféry

Ústecký kraj je dlouhodobě známý svým specifickým realitním trhem, který se vyznačuje nejnižšími cenami nemovitostí v České republice. Tento fenomén je zvlášť patrný ve vyloučených lokalitách, kde sociální a ekonomické faktory významně ovlivňují hodnotu realit. Průměrná cena bytu o velikosti 50 m² se zde pohybuje kolem 25 000 Kč za m², což je výrazně pod celorepublikovým průměrem, který dle posledních statistik přesahuje 60 000 Kč za m².

Češi si všímají nedostatku řemeslníků. Chybí i plynaři, zájem o ně potvrzují delší čekací lhůty

13.11.2024, Autor: Z blogosféry

V České republice je málo řemeslníků. Na tom, že u nás chybí, se shodlo 87 % dotázaných. Nedostatek řemeslníků Češi pozorují zejména na růstu cen a prodlužování čekacích lhůt. Například na služby plynaře pečujícího o domácí spotřebiče si čtvrtina lidí počkala déle než měsíc. Češi současně považují kariéru řemeslníka za vysoce perspektivní.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Mírné ochlazování pracovního trhu pokračuje

09.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská registrovaná míra nezaměstnanosti v říjnu oproti předchozímu měsíci klesla o 0,1 procentního bodu a dosáhla tak hodnoty 3,8 %. Tento výsledek byl v souladu s většinovým očekáváním.

Nová exekuční pravidla mohou sebrat až dvě třetiny zbytku čisté mzdy

08.11.2024, Autor: Z blogosféry

Novela insolvenčního zákona přináší změny v oblasti srážek ze mzdy. Pokud je proti zaměstnanci vedeno čtyři a více exekucí, mohou mu být nově sraženy až dvě třetiny tzv. zbytku čisté mzdy. Výjimkou jsou lidé, kteří pobírají starobní, invalidní nebo sirotčí důchod.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Zotavování maloobchodu pokračuje pomalu ale jistě

08.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské reálné maloobchodní tržby vykázaly v průběhu září meziměsíční nárůst o 0,2 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 5,6 %. Jedná se o mírně lepší výsledek, než o měsíc dříve (5,0 %) a prakticky přesný zásah do hodnoty, kterou očekával trh. Meziměsíčně tržby narostly již počtvrté v řadě.

Aktuální trendy ve tvorbě životopisu

07.11.2024, Autor: red

Dnešní zaměstnavatelé upřednostňují životopisy, které přehledně zdůrazňují přínosy a konkrétní výsledky, jichž kandidát dosáhl. Kvalitní životopis se zaměřuje na klíčové dovednosti a úspěchy, které mají přímou souvislost s pozicí, o kterou se ucházíte.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama