e-news.cz - kurzy
Reklama

Ekonomická nálada domácností se prudce zlepšuje

25.03.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Ekonomická nálada domácností se prudce zlepšuje

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu narostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a dostal se tak nejvýše od května loňského roku. Důvěra v podnikatelském sektoru se zvýšila z 89,9 na 93,0 bodu, tedy nejvýše od prosince 2023. Ještě výrazněji pak poskočila důvěra spotřebitelů, která se z 94,0 dostala až na 99,9, což je nejlepší výsledek od října 2021.

Zlepšení nálady hlásí průmyslový sektor, kde narostla očekávaná produkce v nadcházejících měsících, mírně se zlepšilo hodnocení poptávky a narostl optimismus ohledně očekávané budoucí ekonomické situace.

Naopak ke zhoršení sentimentu došlo ve stavebnictví, které reportuje další ochlazení poptávky, nižší očekávanou zaměstnanost a horší očekávanou ekonomickou situaci.

Optimismus narůstá v odvětví obchodu a to hlavně s ohledem na očekávanou budoucí ekonomickou situaci v příštích třech měsících.

Lepší nálada panuje i v sektoru služeb, který příznivěji hodnotí momentální ekonomickou situaci a také nedávnou i budoucí poptávku.

Výrazného zlepšení doznal sentiment spotřebitelů, který se po dlouhých 28 měsíců v útlumu dostal zpět na dlouhodobý průměr a na tuzemské poměry tak je nyní konečně alespoň „normální“. Spotřebitelé výrazně zlepšili svůj výhled na celkovou ekonomickou situaci v příštích 12 měsících i očekávání ohledně vlastní finanční situace. Domácnosti sice nadále vnímají, že si v uplynulém roce ekonomicky příliš nepolepšily, ovšem začínají se osmělovat ve svých plánech na uskutečňování významnějších nákupů.

Březnové výsledky konjunkturálního průzkumu hodnotíme veskrze pozitivně, a to hlavně s ohledem na zlepšení spotřebitelské nálady. Ta zůstávala na tuzemské poměry negativní po těžko uvěřitelných 28 měsíců v řadě – od října 2021 – a nyní se skokem vrátila na hodnoty, které v Česku historicky považujeme za „normální“. Domácnosti tak evidentně již zřetelně vidí světlo na konci tunelu, přestávají se obávat dalších cenových šoků, hrozby nezaměstnanosti, poklesu reálných výdělků či dopadů vládního konsolidačního balíčku. Právě větší optimismus spotřebitelů je při tom to, co česká ekonomika postrádala v uplynulých letech a jejich slabá nákupní aktivita byla dosud hlavním důvodem, proč se jí návrat na před-pandemické otáčky na rozdíl od celého zbytku Evropské unie stále nedařil. Dlouho vyhlížené zotavení spotřeby se tak zřejmě konečně dostavuje a mělo by se v letošním roce stát tahounem ekonomického růstu. Jediným potenciálním vedlejším rizikem tohoto jevu by potenciálně mohlo být opětovné přiživení tuzemské inflace, ovšem vzhledem k opadání nákladových tlaků tuto hrozbu nepovažujeme za akutní. Osmělování spotřebitelů si evidentně všímají i sektory obchodu a služeb, které taktéž ožívají. Příjemným bonusem pak je zlepšení nálady v průmyslu, byť bychom ho prozatím raději nepřeceňovali a počkáme si na vývoj v příštích měsících. Výhled na růst české ekonomiky v letošním roce pak ponecháváme na hodnotě 1,0 procenta.

Foto: Pixabay

Zdroj: CYRRUS


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

ČNB: Věnujte pozornost penězům, abyste poznali padělky 

18.04.2024, Autor: Z blogosféry

3 539 českých bankovek a mincí v celkové hodnotě 5,648 milionů Kč označila loni za padělek Česká národní banka (ČNB). Nejvíc jich, stejně jako v minulosti, bylo v Praze, a to 1 019. Následovaly Klatovy s 298 padělky a Karlovy Vary s 273 falešnými penězi. Víc než mince se padělaly bankovky, zvýšil se i počet nepravých dvacetikorun. Meziročně ČNB zadržela o 2 419 padělků víc.

Výrobní ceny v průmyslu zůstávají na uzdě

17.04.2024, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu března oproti předchozímu měsíci klesly o 0,1 %, což odpovídá meziroční stagnaci. Výsledek tak pro trh představuje poměrně výrazné překvapení směrem dolů, když vyhlížel meziroční růst o 0,3 %. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Komentář Radomíra Jáče k údajům o inflaci v ČR za březen

10.04.2024, Autor: Z blogosféry

Meziroční inflace zůstala v březnu beze změny přesně na úrovni dvouprocentního inflačního cíle: v souladu s očekáváním finančního trhu. Na úrovni 2,0 % je meziroční inflace pod předpokladem ČNB, neboť centrální banka ve své prognóze zveřejněné počátkem února čekala březnovou inflaci na úrovni 2,9 %.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama