Nákupní horečka spojená s očekávaným Black Friday odstartuje již za pár dnů a největší zájem bude tradičně o zboží v kategoriích jako elektronika, móda a hračky pro děti. Odborníci ze společnosti Upgates, která dodává e-shopová řešení, očekávají, že návštěvnost internetových obchodů vzroste trojnásobně.
Zároveň odhadují, že letos Češi vydají o 10 procent více než loni. Spotřebitelé by přitom měli dbát zvýšené ostražitosti vůči nekalým praktikám nepoctivých prodejců, zejména co se týče umělého navyšování cen a slev.
Konec listopadu patří oblíbeným slevovým akcím, někteří obchodníci přitom lákají na Black Friday i několik týdnů dopředu. „Poslední měsíc a půl, které zbývají do konce roku, už majitelé e-shopů netrpělivě vyhlíží a mnozí z nich vnímají černý pátek jako generálku na Ježíška. Pro e-commerce je toto období vrcholem nákupní sezóny a prodejci doufají v trojnásobně větší návštěvnost, než je běžné,“ uvádí Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
„Během Black Friday e-shopy očekávají, že tržby porostou troj- až desetinásobně. Závisí to na zaměření sortimentu, ale i míře s jakou se e-shop věnuje propagaci. Zároveň předpokládáme, že Češi letos utratí o 10 procent více než v roce 2023,“ předvídá Michal Benatzky.
Podle Asociace pro elektronickou komerci loni Češi vydali na nákupy více než sedm miliard korun, tedy podobně jako před dvěma lety. „Letos bude opět největší zájem o zboží z kategorie elektronika, móda a obuv, hry a hračky pro děti, ale také domácí vybavení a dekorace. Dále zlevňují produkty v kategorii zdraví a wellness, které zákazníci nakupují nejen coby dárky, ale i pro vlastní potěšení,“ upřesňuje Michal Benatzky.
Růst tržeb již zaznamenal také Jake Hladík z e-shopu Podpultovky.eu s potravinářským zbožím z limitovaných edic: „Už v říjnu vzrostly tržby o 100 %, tento měsíc očekáváme další nárůst a od prosince předpokládáme stejné tržby jako v listopadu. Ty budou nicméně vměstnané do pouhých tří týdnů před Vánoci.“
Malé e-shopy bývají nejpoctivější
Obzvláště poslední dobou hýbe společností téma chaosu ohledně běžných cen a slev ve velkých nákupních řetězcích. Legislativa, která měla umělým slevám udělat přítrž, paradoxně nahrála situaci, kdy spotřebitelé ztratili přehled o tom, jaká cena je vlastně obvyklá. „Zákony, které například upravují zobrazování cen, většinou míří na největší obchodníky. Nejvíce vystresovaní a nejpoctivější bývají naopak malé e-shopy, které se snaží etablovat na trhu a bojují o každého zákazníka. Giganti však mají prostředky na to, aby našli cesty, jak nové legislativě přizpůsobit podnikání tak, aby neohrozilo jejich běžný chod a ještě z cenového zmatku mnohdy profitovali,“ říká Michal Benatzky.
Platba kartou chrání proti podvodům
Ačkoli je počet internetových obchodů s nekalými praktikami relativně nízký, obezřetnost se vyplácí. U každé platby kartou lze objednávku reklamovat, jestliže nákup zboží v e-shopu neproběhl, jak měl, a prodejce reklamaci odmítá, nebo dokonce vůbec nekomunikuje. „Karetní společnost je schopna finanční prostředky od nepoctivého obchodníka vymoci díky bezplatné službě chargeback. Mimo to by si zákazníci měli ověřit, jaké pojištění ke kartám a bankovním účtům si sjednali. Pokud je totiž objednávka zaplacena pojištěnou kartou, zákazník má stále slušnou šanci získat peníze zpátky,“upozorňuje Michal Benatzky.
„Chargeback funguje jako pojistka pro zákazníky, kteří platí kartou, přináší jim totiž u této metody ještě vyšší bezpečnost. Zákazník se ohledně dodání zboží nebo služby v první řadě obrací vždy nejprve přímo na obchodníka, u kterého nakoupil. V případě, že mezi nimi nedojde k dohodě, může se zákazník obrátit na svou banku, která kartu vydala, a požádat o tzv. chargeback,“ říká Jakub Ouhrabka, ředitel platební brány Comgate. „Následně se případ řeší podle pravidel karetních společností a dojde ke spravedlivému posouzení situace mezi zákazníkem a obchodníkem. Pokud dostane za pravdu zákazník, je částka stržena z účtu obchodníka a vrácena zákazníkovi,“ dodává.
Michal Benatzky zároveň doporučuje, aby zákazníci, kteří se stali obětí podvodné praktiky, podali podnět České obchodní inspekci, jež hájí zájmy spotřebitelů.
Nejlepší obrana jsou informace
Serióznost e-shopu si spotřebitelé mohou ověřit díky recenzím ostatních zákazníků a na místě je rovněž kontrola kontaktních údajů obchodníka. Zpozornět by spotřebitelé měli v případě, kdy jsou stránky prodejce strojově a nekompletně přeložené do češtiny. „Nakupující, kteří si dokážou včas zmapovat trh, mají během slevových akcí navrch. Dobrým pomocníkem jsou zbožové srovnávače, kde lze snadno dohledat, jaká je běžná cena produktu a zda nedošlo k jejímu umělému navýšení,“ vysvětluje Michal Benatzky.
Nakupujte chytře a ušetříte
Abyste během nákupní mánie opravdu ušetřili, stačí se držet několika základních principů. Nejprve si nastavte rozpočet a na zbožových srovnávačích porovnejte ceny. Pokud chcete mít jistotu, že nakoupíte nejvýhodněji, nastavte si hlídače, které upozorní na změnu cen. „V případě vánočních dárků myslete na dodací lhůty a možnost vrácení zboží v případě, že s výrobkem nebudete spokojeni. Mějte dostatečnou časovou rezervu, abyste případně zvládli vymyslet a pořídit jiný dárek,“ radí závěrem Michal Benatzky.
Foto: Pixabay
Zdroj: Zuzana Kantorová