e-news.cz - kurzy
Reklama

E-shopy se během Black Friday připravují na trojnásobnou návštěvnost. Češi by mohli utratit o desetinu víc než loni

26.11.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
E-shopy se během Black Friday připravují na trojnásobnou návštěvnost. Češi by mohli utratit o desetinu víc než loni

Nákupní horečka spojená s očekávaným Black Friday odstartuje již za pár dnů a největší zájem bude tradičně o zboží v kategoriích jako elektronika, móda a hračky pro děti. Odborníci ze společnosti Upgates, která dodává e-shopová řešení, očekávají, že návštěvnost internetových obchodů vzroste trojnásobně.

Zároveň odhadují, že letos Češi vydají o 10 procent více než loni. Spotřebitelé by přitom měli dbát zvýšené ostražitosti vůči nekalým praktikám nepoctivých prodejců, zejména co se týče umělého navyšování cen a slev. 

Konec listopadu patří oblíbeným slevovým akcím, někteří obchodníci přitom lákají na Black Friday i několik týdnů dopředu. „Poslední měsíc a půl, které zbývají do konce roku, už majitelé e-shopů netrpělivě vyhlíží a mnozí z nich vnímají černý pátek jako generálku na Ježíška. Pro e-commerce je toto období vrcholem nákupní sezóny a prodejci doufají v trojnásobně větší návštěvnost, než je běžné,“ uvádí Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

„Během Black Friday e-shopy očekávají, že tržby porostou troj- až desetinásobně. Závisí to na zaměření sortimentu, ale i míře s jakou se e-shop věnuje propagaci. Zároveň předpokládáme, že Češi letos utratí o 10 procent více než v roce 2023,“ předvídá Michal Benatzky.

Podle Asociace pro elektronickou komerci loni Češi vydali na nákupy více než sedm miliard korun, tedy podobně jako před dvěma lety. „Letos bude opět největší zájem o zboží z kategorie elektronika, móda a obuv, hry a hračky pro děti, ale také domácí vybavení a dekorace. Dále zlevňují produkty v kategorii zdraví a wellness, které zákazníci nakupují nejen coby dárky, ale i pro vlastní potěšení,“ upřesňuje Michal Benatzky.

Růst tržeb již zaznamenal také Jake Hladík z e-shopu Podpultovky.eu s potravinářským zbožím z limitovaných edic: „Už v říjnu vzrostly tržby o 100 %, tento měsíc očekáváme další nárůst a od prosince předpokládáme stejné tržby jako v listopadu. Ty budou nicméně vměstnané do pouhých tří týdnů před Vánoci.“

Malé e-shopy bývají nejpoctivější

Obzvláště poslední dobou hýbe společností téma chaosu ohledně běžných cen a slev ve velkých nákupních řetězcích. Legislativa, která měla umělým slevám udělat přítrž, paradoxně nahrála situaci, kdy spotřebitelé ztratili přehled o tom, jaká cena je vlastně obvyklá. „Zákony, které například upravují zobrazování cen, většinou míří na největší obchodníky. Nejvíce vystresovaní a nejpoctivější bývají naopak malé e-shopy, které se snaží etablovat na trhu a bojují o každého zákazníka. Giganti však mají prostředky na to, aby našli cesty, jak nové legislativě přizpůsobit podnikání tak, aby neohrozilo jejich běžný chod a ještě z cenového zmatku mnohdy profitovali,“ říká Michal Benatzky. 

Platba kartou chrání proti podvodům

Ačkoli je počet internetových obchodů s nekalými praktikami relativně nízký, obezřetnost se vyplácí. U každé platby kartou lze objednávku reklamovat, jestliže nákup zboží v e-shopu neproběhl, jak měl, a prodejce reklamaci odmítá, nebo dokonce vůbec nekomunikuje. „Karetní společnost je schopna finanční prostředky od nepoctivého obchodníka vymoci díky bezplatné službě chargeback. Mimo to by si zákazníci měli ověřit, jaké pojištění ke kartám a bankovním účtům si sjednali. Pokud je totiž objednávka zaplacena pojištěnou kartou, zákazník má stále slušnou šanci získat peníze zpátky,“upozorňuje Michal Benatzky.

„Chargeback funguje jako pojistka pro zákazníky, kteří platí kartou, přináší jim totiž u této metody ještě vyšší bezpečnost. Zákazník se ohledně dodání zboží nebo služby v první řadě obrací vždy nejprve přímo na obchodníka, u kterého nakoupil. V případě, že mezi nimi nedojde k dohodě, může se zákazník obrátit na svou banku, která kartu vydala, a požádat o tzv. chargeback,“ říká Jakub Ouhrabka, ředitel platební brány Comgate. „Následně se případ řeší podle pravidel karetních společností a dojde ke spravedlivému posouzení situace mezi zákazníkem a obchodníkem. Pokud dostane za pravdu zákazník, je částka stržena z účtu obchodníka a vrácena zákazníkovi,“ dodává.

Michal Benatzky zároveň doporučuje, aby zákazníci, kteří se stali obětí podvodné praktiky, podali podnět České obchodní inspekci, jež hájí zájmy spotřebitelů.

Nejlepší obrana jsou informace

Serióznost e-shopu si spotřebitelé mohou ověřit díky recenzím ostatních zákazníků a na místě je rovněž kontrola kontaktních údajů obchodníka. Zpozornět by spotřebitelé měli v případě, kdy jsou stránky prodejce strojově a nekompletně přeložené do češtiny. „Nakupující, kteří si dokážou včas zmapovat trh, mají během slevových akcí navrch. Dobrým pomocníkem jsou zbožové srovnávače, kde lze snadno dohledat, jaká je běžná cena produktu a zda nedošlo k jejímu umělému navýšení,“ vysvětluje Michal Benatzky.

Nakupujte chytře a ušetříte

Abyste během nákupní mánie opravdu ušetřili, stačí se držet několika základních principů. Nejprve si nastavte rozpočet a na zbožových srovnávačích porovnejte ceny. Pokud chcete mít jistotu, že nakoupíte nejvýhodněji, nastavte si hlídače, které upozorní na změnu cen. „V případě vánočních dárků myslete na dodací lhůty a možnost vrácení zboží v případě, že s výrobkem nebudete spokojeni. Mějte dostatečnou časovou rezervu, abyste případně zvládli vymyslet a pořídit jiný dárek,“ radí závěrem Michal Benatzky.

Foto: Pixabay

Zdroj: Zuzana Kantorová 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

E-shopy se během Black Friday připravují na trojnásobnou návštěvnost. Češi by mohli utratit o desetinu víc než loni

26.11.2024, Autor: Z blogosféry

Nákupní horečka spojená s očekávaným Black Friday odstartuje již za pár dnů a největší zájem bude tradičně o zboží v kategoriích jako elektronika, móda a hračky pro děti. Odborníci ze společnosti Upgates, která dodává e-shopová řešení, očekávají, že návštěvnost internetových obchodů vzroste trojnásobně.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Finanční dopady zvýšení minimální mzdy

22.11.2024, Autor: Z blogosféry

Minimální měsíční mzda se pro rok 2025 zvyšuje z 18 900 Kč na 20 800 Kč. Zvýšení minimální mzdy je příznivou zprávou pro zaměstnance pracující za minimální mzdu a nepříznivou zprávou pro zaměstnavatele nabízející práci za minimální mzdu. Jak se změní čistá mzda zaměstnance? O kolik stoupnou mzdové náklady zaměstnavatele? 

Vánoční tržby e-shopů budou zřejmě vyšší než loni

21.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby českých e-shopů z letošních předvánočních nákupů by mohly být asi o pět procent vyšší než loni. Nahrává tomu meziroční nárůst prodejů i příznivější ekonomická situace domácností. Nejčastěji Češi plánují utratit za dárky pod stromeček 5 až 10 tisíc korun.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Ceny nemovitostí ve vyloučených lokalitách vykazují neobvyklé trendy

15.11.2024, Autor: Z blogosféry

Ústecký kraj je dlouhodobě známý svým specifickým realitním trhem, který se vyznačuje nejnižšími cenami nemovitostí v České republice. Tento fenomén je zvlášť patrný ve vyloučených lokalitách, kde sociální a ekonomické faktory významně ovlivňují hodnotu realit. Průměrná cena bytu o velikosti 50 m² se zde pohybuje kolem 25 000 Kč za m², což je výrazně pod celorepublikovým průměrem, který dle posledních statistik přesahuje 60 000 Kč za m².

Češi si všímají nedostatku řemeslníků. Chybí i plynaři, zájem o ně potvrzují delší čekací lhůty

13.11.2024, Autor: Z blogosféry

V České republice je málo řemeslníků. Na tom, že u nás chybí, se shodlo 87 % dotázaných. Nedostatek řemeslníků Češi pozorují zejména na růstu cen a prodlužování čekacích lhůt. Například na služby plynaře pečujícího o domácí spotřebiče si čtvrtina lidí počkala déle než měsíc. Češi současně považují kariéru řemeslníka za vysoce perspektivní.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Mírné ochlazování pracovního trhu pokračuje

09.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská registrovaná míra nezaměstnanosti v říjnu oproti předchozímu měsíci klesla o 0,1 procentního bodu a dosáhla tak hodnoty 3,8 %. Tento výsledek byl v souladu s většinovým očekáváním.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama