e-news.cz - kurzy
Reklama

E-shopy se během Black Friday připravují na trojnásobnou návštěvnost. Češi by mohli utratit o desetinu víc než loni

26.11.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
E-shopy se během Black Friday připravují na trojnásobnou návštěvnost. Češi by mohli utratit o desetinu víc než loni

Nákupní horečka spojená s očekávaným Black Friday odstartuje již za pár dnů a největší zájem bude tradičně o zboží v kategoriích jako elektronika, móda a hračky pro děti. Odborníci ze společnosti Upgates, která dodává e-shopová řešení, očekávají, že návštěvnost internetových obchodů vzroste trojnásobně.

Zároveň odhadují, že letos Češi vydají o 10 procent více než loni. Spotřebitelé by přitom měli dbát zvýšené ostražitosti vůči nekalým praktikám nepoctivých prodejců, zejména co se týče umělého navyšování cen a slev. 

Konec listopadu patří oblíbeným slevovým akcím, někteří obchodníci přitom lákají na Black Friday i několik týdnů dopředu. „Poslední měsíc a půl, které zbývají do konce roku, už majitelé e-shopů netrpělivě vyhlíží a mnozí z nich vnímají černý pátek jako generálku na Ježíška. Pro e-commerce je toto období vrcholem nákupní sezóny a prodejci doufají v trojnásobně větší návštěvnost, než je běžné,“ uvádí Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

„Během Black Friday e-shopy očekávají, že tržby porostou troj- až desetinásobně. Závisí to na zaměření sortimentu, ale i míře s jakou se e-shop věnuje propagaci. Zároveň předpokládáme, že Češi letos utratí o 10 procent více než v roce 2023,“ předvídá Michal Benatzky.

Podle Asociace pro elektronickou komerci loni Češi vydali na nákupy více než sedm miliard korun, tedy podobně jako před dvěma lety. „Letos bude opět největší zájem o zboží z kategorie elektronika, móda a obuv, hry a hračky pro děti, ale také domácí vybavení a dekorace. Dále zlevňují produkty v kategorii zdraví a wellness, které zákazníci nakupují nejen coby dárky, ale i pro vlastní potěšení,“ upřesňuje Michal Benatzky.

Růst tržeb již zaznamenal také Jake Hladík z e-shopu Podpultovky.eu s potravinářským zbožím z limitovaných edic: „Už v říjnu vzrostly tržby o 100 %, tento měsíc očekáváme další nárůst a od prosince předpokládáme stejné tržby jako v listopadu. Ty budou nicméně vměstnané do pouhých tří týdnů před Vánoci.“

Malé e-shopy bývají nejpoctivější

Obzvláště poslední dobou hýbe společností téma chaosu ohledně běžných cen a slev ve velkých nákupních řetězcích. Legislativa, která měla umělým slevám udělat přítrž, paradoxně nahrála situaci, kdy spotřebitelé ztratili přehled o tom, jaká cena je vlastně obvyklá. „Zákony, které například upravují zobrazování cen, většinou míří na největší obchodníky. Nejvíce vystresovaní a nejpoctivější bývají naopak malé e-shopy, které se snaží etablovat na trhu a bojují o každého zákazníka. Giganti však mají prostředky na to, aby našli cesty, jak nové legislativě přizpůsobit podnikání tak, aby neohrozilo jejich běžný chod a ještě z cenového zmatku mnohdy profitovali,“ říká Michal Benatzky. 

Platba kartou chrání proti podvodům

Ačkoli je počet internetových obchodů s nekalými praktikami relativně nízký, obezřetnost se vyplácí. U každé platby kartou lze objednávku reklamovat, jestliže nákup zboží v e-shopu neproběhl, jak měl, a prodejce reklamaci odmítá, nebo dokonce vůbec nekomunikuje. „Karetní společnost je schopna finanční prostředky od nepoctivého obchodníka vymoci díky bezplatné službě chargeback. Mimo to by si zákazníci měli ověřit, jaké pojištění ke kartám a bankovním účtům si sjednali. Pokud je totiž objednávka zaplacena pojištěnou kartou, zákazník má stále slušnou šanci získat peníze zpátky,“upozorňuje Michal Benatzky.

„Chargeback funguje jako pojistka pro zákazníky, kteří platí kartou, přináší jim totiž u této metody ještě vyšší bezpečnost. Zákazník se ohledně dodání zboží nebo služby v první řadě obrací vždy nejprve přímo na obchodníka, u kterého nakoupil. V případě, že mezi nimi nedojde k dohodě, může se zákazník obrátit na svou banku, která kartu vydala, a požádat o tzv. chargeback,“ říká Jakub Ouhrabka, ředitel platební brány Comgate. „Následně se případ řeší podle pravidel karetních společností a dojde ke spravedlivému posouzení situace mezi zákazníkem a obchodníkem. Pokud dostane za pravdu zákazník, je částka stržena z účtu obchodníka a vrácena zákazníkovi,“ dodává.

Michal Benatzky zároveň doporučuje, aby zákazníci, kteří se stali obětí podvodné praktiky, podali podnět České obchodní inspekci, jež hájí zájmy spotřebitelů.

Nejlepší obrana jsou informace

Serióznost e-shopu si spotřebitelé mohou ověřit díky recenzím ostatních zákazníků a na místě je rovněž kontrola kontaktních údajů obchodníka. Zpozornět by spotřebitelé měli v případě, kdy jsou stránky prodejce strojově a nekompletně přeložené do češtiny. „Nakupující, kteří si dokážou včas zmapovat trh, mají během slevových akcí navrch. Dobrým pomocníkem jsou zbožové srovnávače, kde lze snadno dohledat, jaká je běžná cena produktu a zda nedošlo k jejímu umělému navýšení,“ vysvětluje Michal Benatzky.

Nakupujte chytře a ušetříte

Abyste během nákupní mánie opravdu ušetřili, stačí se držet několika základních principů. Nejprve si nastavte rozpočet a na zbožových srovnávačích porovnejte ceny. Pokud chcete mít jistotu, že nakoupíte nejvýhodněji, nastavte si hlídače, které upozorní na změnu cen. „V případě vánočních dárků myslete na dodací lhůty a možnost vrácení zboží v případě, že s výrobkem nebudete spokojeni. Mějte dostatečnou časovou rezervu, abyste případně zvládli vymyslet a pořídit jiný dárek,“ radí závěrem Michal Benatzky.

Foto: Pixabay

Zdroj: Zuzana Kantorová 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Česko platí obří účet za alkohol: Náklady přesáhly 43 miliard ročně, ukázala nová studie

28.03.2025, Autor: Z blogosféry

Konzumace alkoholu představuje významné zdravotní riziko, negativně dopadá ale i na státní rozpočet a ekonomiku. Náklady spojené s užíváním alkoholu dosáhly v roce 2021 podle expertních odhadů 43,4 miliard korun, tedy 0,69 % HDP. Ukázala to nová studie think tanku Ministr zdraví na portále Data o zdraví, která jako jediná pracuje s nejaktuálnějšími dostupnými údaji. Největší výdaje se pojily s poklesem pracovní produktivity, zátěží zdravotního systému, kriminalitou a nutností sociální podpory.

Stereotyp odmítání seniorních zaměstnanců je typičtější pro ženy

24.03.2025, Autor: Z blogosféry

Nejde o propastný rozdíl, ale odlišné vnímání starších zaměstnanců podle pohlaví respondenta je znát: že jsou lidé ve věku 50-65 let méně výkonní než mladí si myslí 23 % mužů, ale 29 % žen. Ukázal to reprezentativní průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sbírala agentura Talk Online Panel.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi začínají větřit ekonomické jaro

21.03.2025, Autor: Z blogosféry

Podle březnové edice konjunkturálního průzkumu Českého statistického úřadu se index celkové tuzemské ekonomické důvěry oproti předchozímu měsíci zvýšil o 1,7 bodu a dosáhl tak hodnoty 99,5. Ke

Ceny zemědělských výrobců mírně zrychlily

18.03.2025, Autor: Z blogosféry

Ceny zemědělských výrobců mírně zrychlily svůj meziroční růst. Vyplývá to z dnes publikovaných dat ČSÚ. Zatímco v lednu byly ceny meziročně vyšší o 9,1 %, v únoru to bylo dokonce o 9,3 %. 

Po vydařených Vánocích maloobchod opět mírně ochladl

13.03.2025, Autor: Z blogosféry

Tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v lednu letošního roku meziměsíční pokles o 0,5 %, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 2,8 %. Jedná se o citelně slabší výsledek, než očekával trh (4,2 %) i než jakého bylo dosaženo o měsíc dříve (6,4 %).

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Stavebnictví vstoupilo do nového roku růstem, bytová výstavba ale dále zaostává

12.03.2025, Autor: Z blogosféry

České stavebnictví vstoupilo do nového roku růstem, stavební produkce podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v lednu meziročně vzrostla o 8,2 procenta. Tento statistický růst je způsobený hlavně nízkou srovnávací základnou z loňského roku než nějakou změnou k lepšímu.

Polovina zaměstnanců vnímá nezaměstnanost jako přirozenou, přesto pětina lidí má v poslední době větší strach z propouštění

08.03.2025, Autor: Z blogosféry

Jako přirozenou součást života, se kterou se musí počítat, vnímá nezaměstnanost 50,8 % respondentů reprezentativního průzkumu personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sbírala agentura Talk Online Panel. Čtrnáct procent zaměstnanců chápe, že nemá smysl držet v práci přebytečné lidi.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama