Apogeo
Reklama

Dvacet pět let hypoték v Česku: Pozitivně svou zkušenost s nimi hodnotí devadesát pět procent lidí, ukázal průzkum

11.11.2020, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Dvacet pět let hypoték v Česku: Pozitivně svou zkušenost s nimi hodnotí devadesát pět procent lidí, ukázal průzkum

Hypoteční trh v Česku má letos nakročeno k nejlepšímu výsledku za dvacet pět let jeho moderní éry. Právě čtvrtstoletí letos slaví i Hypoteční banka, která stála na jeho počátku.
Hypotéky se od té doby staly nedílnou součástí života mnoha Čechů. Jak ukázal průzkum provedený NMS Market Research, devadesát sedm procent lidí je dokonce vnímá jako prostředek ke splnění snu o bydlení. Ačkoliv čtyři z deseti Čechů uvádí, že se kvůli hypotéce museli něčeho vzdát, drtivá většina zpětně hodnotí rozhodnutí vzít si hypotéku pozitivně.
Hypoteční banka před dvaceti pěti lety jako první finanční ústav v Česku získala licenci na vydávání hypotečních zástavních listů. Jak samotná banka, tak celý trh za tu dobu urazily velmi dlouhou cestu. Letošní rok má podle dosavadních odhadů nakročeno k tomu, aby se stal co do objemu půjčených peněz rekordní. Přitom v prvním roce fungování si tenkrát ještě u Českomoravské hypoteční banky vzalo úvěr pouhých 150 klientů a průměrná úroková sazba přesahovala třináct procent.
Změnili se i samotní žadatelé. Místo podnikatelů, kteří plánovali stavbu nového domu v satelitu za Prahou, si dnes lidé půjčují hlavně na koupi stávajících nemovitostí. Postavit nový dům od základů chce za pomoci hypotéky jen dvacet dva procent žadatelů. Mezi dnešními zájemci je padesát pět procent bezdětných žadatelů a dvacet dva procent lidí pouze s jedním dítětem. Mění se také podoba úvěrů a výše LTV. V devadesáti letech se standardní výše LTV pohybovala okolo sedmdesát procent. Už v roce 2008 ale dosahovalo sto procent LTV celých třicet čtyři procent všech hypoték, zatímco dnes už banky úvěry s LTV nad devadesát procent téměř neposkytují.
Jak Češi hypotéku vnímají
„Hypoteční banka stála u samotného počátku moderní éry českého hypotečního trhu. Od té doby patří mezi jeho lídry. Letošní rok, ve kterém slavíme dvacáté páté narozeniny, je také naším třináctým rokem na pozici hypoteční jedničky z hlediska celkového úvěrového portfolia. Máme velkou radost, že i v současné době zájem o naše služby roste, a to navzdory stoupajícím cenám rezidenčních nemovitostí, malé nabídce domů i bytů a koronavirové krizi,“ řekl Jiří Feix, generální ředitel Hypoteční banky.
Dnes je hypotéka běžnou součástí života mnoha Čechů. Pro většinu z nich je především prostředkem ke splnění snu o bydlení. Vnímá ji tak hned devadesát sedm procent lidí, jak ukázal průzkum provedený agenturou NMS Market Research. „Celých devadesát pět procent lidí zároveň zpětně hodnotí rozhodnutí vzít si hypotéku pozitivně. Pro osmdesát pět procent lidí, kteří hypotéku mají nebo měli, by neexistence úvěru na bydlení představovala velký problém. Pětina z nich pak vůbec neví, jak by své bydlení v takovém případě financovala,“ popsala výsledky Andrea Vokálová, mluvčí Hypoteční banky.
Vlastní bydlení na úkor koníčků a cestování
Průzkum zároveň ukázal, že si od hypotéky Češi slibují především bydlení ve vlastním (osmdesát osm procent). Téměř tři čtvrtiny lidí vedla k rozhodnutí zažádat o úvěr touha mít dostatek prostoru pro bydlení s dětmi. Častou motivací pro uzavření úvěru (šedesát sedm procent) bylo nakoupit dobře to, co by nemuselo být později k dispozici. Právě potřeba života ve vlastním byla hypotékou vůbec nejčastěji naplněna, a to v devadesáti devíti procentech. Následuje bydlení ve větším (devadesát osm procent) a na preferovaném místě (devadesát šest procent). Nejčastěji byli naopak zklamáni lidé, kteří chtěli za pomocí hypotéky finančně zajistit děti. Tato potřeba nebyla naplněna pouze u necelé čtvrtiny z nich (dvacet tři procent).
Čtyři z deseti Čechů ale zároveň mají pocit, že se kvůli hypotéce museli něčeho vzdát. Téměř polovina z nich oželela cestování a dovolené, pětina pak koníčky a dalších čtrnáct procent respondentů se cítí omezení ve smyslu financí, úspor a spoření. Hypotéku obecně pozitivněji hodnotí lidé do čtyřicet pět let.
Budoucnost je v digitalizaci
Jedním z důvodů může být využívání výhod, které mladším generacím přináší postupující digitalizace bankovnictví. V roce 1995 si například každý zájemce o hypoteční úvěr musel poradit se žádostí o čtrnácti stranách, trávit čas na pobočkách a mít trpělivost s dlouhými vyřizovacími lhůtami v bankách i úřadech.
Hypotéku online nabídla Hypoteční banka poprvé v roce 2007. „Dnes už Hypotečka, která si na trhu drží pozici inovátora, umožňuje spravovat úvěr od začátku do konce online. Předběžné schválení pak klient dostane díky Hypotéce na dosah už během dvaceti minut na základě formuláře vyplněného na internetu,“ popisuje některé inovace Vlastimil Nigrin, místopředseda představenstva Hypoteční banky. Nejen díky koronavirové krizi dnes proces digitalizace nabírá na obrátkách. Budoucnost hypotečního bankovnictví tak banka vidí především ve větším zapojení mobilních telefonů a umělé inteligence.
Průzkum NMS Market Research pro Hypoteční banku probíhal v říjnu 2020 na vzorku 506 respondentů
Foto: pixabay.com
Zdroj: Československá obchodní banka, a.s.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Průzkum Acronis: 64 % domácích uživatelů uvádí jako hlavní problém narušení ochrany osobních údajů

09.04.2025, Autor: Z blogosféry

Společnost Acronis, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat, představila výsledky své zprávy o ochraně osobních údajů v roce 2025. Zpráva Data Privacy in 2025: A survey to explore consumer views on cyber protection poskytuje pohled na postoje a chování domácích uživatelů v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat. Zpráva vychází z dotazů položených v průzkumu, které se týkaly soukromí, povědomí o kybernetických rizicích a bezpečnostních opatření používaných k ochraně osobních údajů.

Zájem o práci z domova roste

08.04.2025, Autor: Z blogosféry

Flexibilita pracovního prostředí se stává klíčovým faktorem pro uchazeče o zaměstnání. Portál JenPráce.cz zaznamenal v posledních měsících výrazný nárůst zájmu po nabídkách umožňujících práci z domova. Jak se tento trend promítá do pracovního trhu a co říká aktuální právní úprava home office?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi vydávají za zdraví 500 Kč měsíčně, jsou ochotni platit dvojnásobek

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Průměrné měsíční výdaje Čechů na zdraví se pohybují okolo 500 Kč, tuto částku jsou ochotni zvýšit až na 1 000 Kč. Ukázal to průzkum Ipsos, který mapoval postoje Čechů k našemu zdravotnictví. Z něj dále vyplynulo, že si lidé uvědomují vysokou úroveň české zdravotní péče.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Česko platí obří účet za alkohol: Náklady přesáhly 43 miliard ročně, ukázala nová studie

28.03.2025, Autor: Z blogosféry

Konzumace alkoholu představuje významné zdravotní riziko, negativně dopadá ale i na státní rozpočet a ekonomiku. Náklady spojené s užíváním alkoholu dosáhly v roce 2021 podle expertních odhadů 43,4 miliard korun, tedy 0,69 % HDP. Ukázala to nová studie think tanku Ministr zdraví na portále Data o zdraví, která jako jediná pracuje s nejaktuálnějšími dostupnými údaji. Největší výdaje se pojily s poklesem pracovní produktivity, zátěží zdravotního systému, kriminalitou a nutností sociální podpory.

Stereotyp odmítání seniorních zaměstnanců je typičtější pro ženy

24.03.2025, Autor: Z blogosféry

Nejde o propastný rozdíl, ale odlišné vnímání starších zaměstnanců podle pohlaví respondenta je znát: že jsou lidé ve věku 50-65 let méně výkonní než mladí si myslí 23 % mužů, ale 29 % žen. Ukázal to reprezentativní průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sbírala agentura Talk Online Panel.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama